Miten opiskelet kieliä?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimmassa et-lehdessä (nro 15) kolme lukijaamme kertovat, miten ja missä he opiskelevat eri kieliä.

Sairaanhoitaja Liisa Päivänsäde ehdotti miehelleen vaihto-oppilaan ottamista kuusi vuotta sitten. Mies innostui, ja nyt heillä on olut nuoria Japanista, Saksasta, Sveitsistä ja Thaimaasta. Perheen englannintaito on parantunut jatkuvasti.

Miten sinä olet opiskellut kieliä?

Kommentit (10)

Vierailija

Kansa koulussa saattoi olla ruottinkieltä, eipä ole juuri mieneen jäänyt ett, two, tree, fyra, fem, sex, sju åtta, nio, tio!

Vierailija

Lainaus:

Katselen paljon ulkomaankielisiä elokuvia,
ilman suomenkielistä txt.

Miten tiedät mitä ne sanoo jos ei teksiä ole ja ennestään ett osaa?

Vierailija

Eikos oppikirjoissakin ole suomenettu se teksti tai lause eihän muuten voi tietää mitä siinä kysytäänkään.

Vierailija

Lainaus:

Esim. tähän tapaan miten sanotaan / kirjoitetaan ruotsiksi: menen huomenna sienestämään?

på torsdag ska jag gå och plocka svamper i skogen ;)
menikö ees sinnepäin?

ruåtsia luin keskikoulussa mielelläni, kuuntelen/katselen ruåttalaisia ohjelmia joskus,
eniten Vaahteramäen Emiliä 6 vee Hämähäkkimiehen kanssa.
ihan hyvin me ymmärretään Eeeeemil-huuto, vaikkei olis tekstiäkään... :D

asun itärajalla enkä koskaan oo täällä kuullu ruåttia livenä.
saati tarvinnu.
muuttta ihan kiva kieli kun se oli eka vieras kieli jota aikoinaan koulussa opetettiin meille.

ei ollut silloin pakkåruåtsi :D

Vierailija

Näin eläkeläisellä on aikaa kieltenopiskeluun ja joka tavalla olen opiskellutkin. Lehdistä, kirjoista, televisiosta, työväenopistossa, kesäyliopistossa ja ulkomaillakin. Vähän enemmän pitää töitä tehdä kuin aivan nuorena, mutta on onnistumisen kokemuskin sitä mahtavampi. Niin ja jäi vielä mainitsematta aikuislukio. Kyllä mahdollisuuksia kieltenopiskeluun siis on melkein joka kuusen juurella jokaiselle.

Vierailija

Kielten opiskelu on ollut mieluista, ruotsi ei ole minulle "pakko ruotsia", ja englantiakin tarvitaan, se helpottaa arkipäivää. Pidin kouluaikoina paljon jopa suomen kieliopista ja varsinkin ainekirjoituksesta. Sanon tämän sen takia, että mielestäni tässä oppimisessa on hyötyä myös oman äidinkielen tuntemuksesta...
Ruotsia olen tarvinnut paljonkin työssäni ja siinä sitä myös lisää oppinut. Ihan sanakirjasta olen opiskellut outoja sanoja, tarpeen tullen. Englantia luin myöhemmin kansalaisoistolla ja mieluista puuhaa on ollut ulkolaisten kirjeystävien kanssa kirjoittelu. Siinäkin oppii, mutta parasta harjoitusta on kyllä kielen käyttö, eli puhuminen.

Vierailija

Minustakin on aina ollut hauska oppia kieliä. Koulussa Biban tavoin tykkäsin kieliopista, ja olin innoissani kun välitunnilla muut kyselivät miten olin tehnyt lauseenjäsennys-läksyn tai muun. - Toista olikin sitten matematiikan kanssa puurtaminen, se oli työn ja tuskan takana.
Elokuvista ja vieraskielisiltä TV-kanavilta olen oppinut paljon, huomaamatta ja hauskalla tavalla. Netistä luen ulkomaisten lehtien sivuja ja ratkon helpompia ristikoitakin, sekä osallistun nettikilpailuihin. Kiva harrastus minulle,
nyt kun on aikaakin runsaasti. Mutta ei päivittäistä liikuntaakaan saa unohtaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat