"Olin vuoden sänkypotilaana, ennen kuin kilpirauhassairauteen löytyi sopiva lääkitys"

Vapinaa, sydämentykytystä, painonnousua, uupumusta. Kauhajokinen Tiina Kriikkula, 58, ehti kärsiä pitkään rajuista kilpirauhasen oireista ennen kuin sopiva hoito löytyi. Lue koko juttu

Kommentit (6)

Laurelei

Jutussa on silmiinpistävää, että usea lääkäri ei ottanut oireita tosissaan. Tämä on se kohta, joka huutaa korjaamista. Heti ensimmäisen lääkärin tulee ottaa oireet tosissaan ja tutkia potilasta ja lähetteen kanssa tulee saada tutkimus. Miksi lääkärit sijoittavat potilaan oireet jatkuvasti "korvien välistä" johtuvaksi? Onneksi hankala tauti on saatu Tiinalla jonkinlaiseen tasapainoon, mutta kuinka moni kärvistelee tuolla ymmärtämättömien ja työtään hoitamattomien lääkärien vuoksi?

Vierailija

Minä kävin 3 vuotta tk ssa valittamassa oireita. Koskaan ei tutkittu enempää, kun veriarvot olivat hyvät. Yksityinen viimein lähetti magneettiin ja kilpirauhassyöpä löytyi. Vointi meni tosi huonoksi eikä ole vieläkään palautunut.

Lifeline

On järkyttävää, miten potilaiden elämänlaatuun ei panosteta kunnolla. Omaa kilpirauhastani hoidettiin julkisella seitsemän vuotta erilaisin masennus- ja unilääkkein, olin täysin pois itsestäni noiden myrkkyjen takia. Aloin itse etsimään tietoa, koska olin ylilääkärin kanssa eri mieltä loppuelämäni masennuslääkityksestä. Nyt olen neljä vuotta pärjännyt loistavasti ainoastaan eläinperäisen ja T3-yhdistelmällä. Painoa tippunut toistakymmentä kiloa, pystyn harrastamaan liikuntaa ja nauttimaan elämästäni. Se ei ole itsestään selvää tämän sairauden hoidossa. Kaikille tuo yksi ainoa Thyroxin ei sovi ja joudummekin juoksemaan lääkäriltä toiselle, saadaksemme reseptit uusittua. En voi käsittää tuota lääkeannoksen tuplaamista, mihin ihmeeseen sillä pyritään. En voi käsittää sitäkään, että kilpirauhattomille määrätään pelkästään Thyroxinia, vaikka he voivat todella huonosti. Ei voida antaa periksi, että vanhat, täysin lailliset ja turvalliset lääkkeet voisivat olla se potilaan pelastus.

Vierailija

No onpas tyyppiesimerkki kilpirauhaspotilaan huonosta hoidosta. Hyvin hoidettuun kilpirauhasen vajaatoimintaan ei kuulu minkäänlaista väsymystä, paitsi tervettä väsymystä hyvin tehdystä työstä. Thyroxin on kehnoin kaikista kilpirauhaslääkkeistä ja tämä sairaskertomus kertoo hyvin selvästi, miten huonosti se parantaa vajaatoiminnan.

Vierailija

Kilpirauhassairaudet ovat yleisiä homeelle (hometoksiineille) altistuneille . Toivottavasti koulu, jossa hän työskentelee on kunnossa.

Vierailija

Terve kilpirauhanen erittää myös T3-hormonia eli lääkitys pelkällä tyroksiinilla on luonnotonta, vaikka osa potilaista sillä yllättävästi pärjääkin. Suhdeluku T4v:T3v pitäisi olla kolmosen tienoilla,  eläinperäisellä alempi.

Jos yhdellä mittauksella pitäisi lääkityllä jotain nähdä, niin se  on T3v noin 5½

Megamädännäisyys "hoidossa" on myös väärän TSH-viitealueen käyttö kun kuitenkin yritetään annosta säätää TSH-arvonnan perusteella. Seulotusti terveillä viitealue on 0.25...2.12 mutta em. suhdeluvun noustessa se on saatava alle 1:n. "Skotlannin Matti Välimäki" Anthony Toft kertoo oireettomalla olevan 0.2...0.5 mutta usein lääkittävä nollan lähelle. Alla Toftin lausunto 2017

http://www.rcpe.ac.uk/sites/default/files/jrcpe_47_4_toft.pdf

(Tammikuussa Englannin vertaispalstalla jollain oli TSH sata (100) ilman kummempia oireita. Tietysti aloitettiin lääkitys.)

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat