vieras

Mielipiteitä vanhuksten huollosta...
-
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005493829.html
Muistutaa kristittyjen lähimmäisen raakaudesta...
...verrattuna:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000996592.html

Kommentit (17)

Vierailija

Sympatiani ovat taloyhtiön puolella. 91-vuotias ei todellakaan joudu mieron tielle. Omistaa taloyhtiössä kaksi asuntoa, joiden kunnosta ei ole pitänyt huolta niin että asunnoista löytyy luteita!  Luteet leviät asunnoista toisiin ja ongelma on vakava. 91-vuotias kun myy asuntonsa niin pystyy elämään loppuelämänsä palvelutalossa, jossa huolehditaan siivouksista ja hygienista hänen puolestaan.

Vierailija

Ikävä kyllä näitä omaa parastaan ymmärtämättömiä vanhuksia on vaikka kuinka useita.

Ei haluta palveluja kotiin koska ollaan niin kitsaita, että ei haluta maksaa mistään, vaikka itse ei enää pysty. Varaa olisi maksaa, mutta elämän asenne on sitä, että  minkä itselleen on saanut siitä ei luvuta ennen kuin kuolema sen tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ota kantaa asiaan muuten,  mutta luteiden häätö on tosi iso prosessi, joka on pakko hoitaa. Naapurihuoneistoissakin joudutaan tekemään tarkastuksia jopa ludekoirien avulla. Olen ollut mukana tällaisessa tapauksessa, mutta onneksi kyse ei ollut omasta kodistani.

vieras

Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa asiaan muuten,  mutta luteiden häätö on tosi iso prosessi, joka on pakko hoitaa. Naapurihuoneistoissakin joudutaan tekemään tarkastuksia jopa ludekoirien avulla. Olen ollut mukana tällaisessa tapauksessa, mutta onneksi kyse ei ollut omasta kodistani.

Millä tavalla ne luteet leviää?

Tietääkseni mm lomamatkoilta tulijaisinakin....

Vierailija

vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri matkoilta, mutta ainakin suurimmissa kaupungeissa niitä on ollut aina.

vieras

Vierailija kirjoitti:
vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri matkoilta, mutta ainakin suurimmissa kaupungeissa niitä on ollut aina.

Tarkoittaako se sitä, että vanhuksen omistamat kiinteistöt keinotellaan asuntoyhtiölle?

Vierailija

vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se sitä, että vanhuksen omistamat kiinteistöt keinotellaan asuntoyhtiölle?

Tuskin se sitä tarkoittaa. Asuntoyhtiöissä on muitakin asukkaita. Jos omistaja ei päästä esim. luteita häätämään,  on asioihin puututtava pakkokeinoin. Kun sana leviää, että talossa on luteita, ei kukaan osta mitään huoneistoa ja ainakin hinnat laskevat.

Luteet vielä purevatkin ihmisiä öiseen aikaan ja aiheuttavat ikäviä paukamia, etteivät ole  mitään toivottuja alivuokralaisia. Kokemusta on Helsingistä kauan sitten.

Vierailija

Se vielä, että luteiden häätäminen on isotöinen ja hankala prosessi. Tapauksessa,  jossa olin mukana, piti tyhjentää koko huusholli, irrotella jalkalistat ja muut, kun pelkällä myrkytyksellä ei kaikkia saatu hävitetyksi.  Niitäkin tehtiin kaikkiaan kolme. Naapurihuoneistoissa tutkittiin paikat silmämääräisesti ja kolmen homekoiran voimin.  Onneksi luteet eivät olleet ehtineet levitä muihin kerroksiin, kun röörejäkin pitkin ne menevät.

Vierailija

vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Haltuunotto ei tarkoita sitä, etteikö kyseinen rouva olisi  asunto-osakkaiden omistaja. Häädön ansiosta taloyhtiö pystyy poistamaan luteet asunnoista ja niistä asunnoista, joihin luteet ovat levinneet rouvan huoneistoista. Lasku menee tietty rouvalle. Mielestäni on hyvä, että asia on viety oikeutueen. Saadaan ennakkopäätös asiasta. Kyseinen rouva ei ole dementikko tai muistisairas . Hänellä on varaa palkata  oma asianajaja joten köyhästä ihmisestä ei ole kyse.  Tässä on ihan turha vedota vanhuuteen ja yrittää kerätä sillä säälipisteitä. Valitettavasti ihmisen luonne ei muutu miksikään ikääntymisen myötä.

Vierailija

Hyvät ihmiset, jos vanhus ei reissaa, luteet tulevat/tuodaan hänen asuntoonsa muualta.

Hänet pannaan sijaiskärsijäksi.

Voi jospa hänellä olisi omaisia, jotka tarttuisivat tähän asiaan.

vieras

Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset, jos vanhus ei reissaa, luteet tulevat/tuodaan hänen asuntoonsa muualta.

Hänet pannaan sijaiskärsijäksi.

Voi jospa hänellä olisi omaisia, jotka tarttuisivat tähän asiaan.

Niinpä! Ja joulua juhlitaan vanhuksia unohtamallakin.

Tosin monet vanhukset saavat ihania joulupäiviä lasten, lastenlasten sekä jopa lastenlasten lasten kanssa!

Tasan ei käy onnenlahjat... heikoimpia poljetaan ja nopeat syö hitaat...

viera

#Haltuunotto ei tarkoita sitä, etteikö kyseinen rouva olisi  asunto-osakkaiden omistaja. Häädön ansiosta taloyhtiö pystyy poistamaan luteet asunnoista ja niistä asunnoista, joihin luteet ovat levinneet rouvan huoneistoista. Lasku menee tietty rouvalle. Mielestäni on hyvä, että asia on viety oikeutueen. Saadaan ennakkopäätös asiasta. Kyseinen rouva ei ole dementikko tai muistisairas . Hänellä on varaa palkata  oma asianajaja joten köyhästä ihmisestä ei ole kyse.  Tässä on ihan turha vedota vanhuuteen ja yrittää kerätä sillä säälipisteitä. Valitettavasti ihmisen luonne ei muutu miksikään ikääntymisen myötä.#

Eikö se vanha rouva ollut vuokransa maksanut ja jotain suojaa hänellekkin kuuluisi.

Ja on otettava huomioon, ettei oikeus takaa oikeuden mukaista päätöstä sillä usein on niin, että se kellä on varaa maksaa hyvä asianajaja on parhaat valtit hallussa. Lakihan ei aina (valitettavasti) ole niin kuin se on kirjoitettu vaan oikeudessa se rahallamuuttuu sellaiseksi niinkuin se tulkittaan.

Voitti kuka voitti, niin vanhaa rouvaa ei ole kohdeltu ihmisen arvoisena yhteiskunnankaan taholta...

Vierailija

Edelleenkään en ota kantaa muuta kuin lutikka-asiaan. Niitä voi nykyisin tulla vaikka kirpputoriostosten mukana varsinkin, jos on ostanut jonkin huonekalun tai sellaisen vempaimen, johon nämä veitikat voivat piiloutua.

Näitä riittää!

Minun naapurissani asuu kissansa kanssa  89-v. nainen. Olen tutustunut häneen taloyhtiön saunassa. Hänellä näyttää olevan rahaa, mutta kun kaikki pitää käyttää viimeiseen asti. Toisaalta hän on jo niin raihanaskin, ettei hän ostoksilla jaksa käydä. Käyn hänen kanssaan lähikaupassa ja ostamme elintarvikkeita ja kissatarvikkeet.  Itse ostan hänelle tyynyjä, peitteitä, lakanoita, patalappuja, pyyhkeitä,  paistinpannuja, kattiloita, lastoja, harjasettejä, lastoja ja pesuaineita ym. Hänen asuntonsa on hyvin likainen, eikä olisi mikään ihme, jos siellä olisi vaikka mitä luteita. Kissahiekka vaihdetaan harvoin.   Hän ilahtuu ostoksistani ja maksaa ne aina ylihintaan. Siivoamisesta ei kuitenkaan tule mitään. Ketään omaisia hänellä ei asu lähimailla.  Olisin iloinen, jos saisin luvan siivota hänen asunnossaan ja viedä likapyykit pesutupaan. Pyykit hän on luvannut antaa pestäväkseni, mutta siivoamaan en saa ruveta. Voi olla niinkin, että hän voisi alkaa syyttää minua varkaaksi, jos siivoaisin. Nytkin hän tarkkaan seuraa liikkumistani, etten vaan mitään ota. En varmasti ottaisi mitään. Kaikki hänen tavaransa ovat likaisia ja peräisin 40-50-luvulta. En tiedä, mitä tekisin,  Lisäksi asunto on hissittömän talon 4.krs:ssa.

vieras

Näitä riittää! kirjoitti:
Minun naapurissani asuu kissansa kanssa  89-v. nainen. Olen tutustunut häneen taloyhtiön saunassa. Hänellä näyttää olevan rahaa, mutta kun kaikki pitää käyttää viimeiseen asti. Toisaalta hän on jo niin raihanaskin, ettei hän ostoksilla jaksa käydä. Käyn hänen kanssaan lähikaupassa ja ostamme elintarvikkeita ja kissatarvikkeet.  Itse ostan hänelle tyynyjä, peitteitä, lakanoita, patalappuja, pyyhkeitä,  paistinpannuja, kattiloita, lastoja, harjasettejä, lastoja ja pesuaineita ym. Hänen asuntonsa on hyvin likainen, eikä olisi mikään ihme, jos siellä olisi vaikka mitä luteita. Kissahiekka vaihdetaan harvoin.   Hän ilahtuu ostoksistani ja maksaa ne aina ylihintaan. Siivoamisesta ei kuitenkaan tule mitään. Ketään omaisia hänellä ei asu lähimailla.  Olisin iloinen, jos saisin luvan siivota hänen asunnossaan ja viedä likapyykit pesutupaan. Pyykit hän on luvannut antaa pestäväkseni, mutta siivoamaan en saa ruveta. Voi olla niinkin, että hän voisi alkaa syyttää minua varkaaksi, jos siivoaisin. Nytkin hän tarkkaan seuraa liikkumistani, etten vaan mitään ota. En varmasti ottaisi mitään. Kaikki hänen tavaransa ovat likaisia ja peräisin 40-50-luvulta. En tiedä, mitä tekisin,  Lisäksi asunto on hissittömän talon 4.krs:ssa.

Asenteesi ovat kohdallaan ja ei ole ihme vaikka et uskalla auttaa.

Itse näin asian yhteiskunnallisesti huonosti hoidettuna, etenkin kun sinunkin lisäksi on varmaan toisiakin jotka haluaisi auttaa. Ilmeisesti vanhuksista vastuullisia kunnallisissa viroissa olevia esimerkiksi vanhusten terveyden hoitamisen suhteen on ollut puutetta ja tilannetta pahentaa lähiomaisten passiivisuudet tai ettei heille ole asiallisia tietoja annettu. Kun seuraa yhteiskunnallisien asioiden tapahtumia apua tarvitsevien suhteen, niin huomaa helposti, että heikoimmat sivuun jäävät  huomiotta jäävät lapset ja vanhukset ja erityisesti heidän tarvitseman tuen tarpeen huomioon ottamiset johon yhteiskunnan toimihenkilöiden olisi aihetta ottaa aktiivisemmin osaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat