Ahdistunut

Eläkkeelle jäänti askarruttaa kovasti. Vielä 5 vuotta pitäisi töissä jaksaa, mutta millään ei jaksaisi. Nyt on ihan kohtuullinen toimeentulo, josta on mahdollista hieman säästääkin, mutta useat hoitovapaat, työttömyys ja opiskelu ovat jättäneet ammottavan loven eläkekertymään. Töissä jo meinaa uupua, ja lisäksi eläkeajan toimeentulo ahdistaa kovasti. Se pyörii mielessä päivin ja öin.
Eläke on jäämässä hieman yli 40% tämänhetkisistä tuloista.
Minun tuloni ovat perheen toimeentulossa täysin ratkaisevat. Kotona asuu vielä yksi lapsista, ja mieheni tulot ovat epäsäännölliset. Hän on minua nuorempi, enkä tulevasta eläkkeestäni pysty häntä tukemaan.
Eläkeyhtiön nettisivuilla olen tehnyt monenlaisia laskelmia varhennetusta eläkkeestä ja töiden vähentämisestä, että ylipäätään jaksaisin vielä käydä ansiotyössä. Mutta nehän taas vähentävät lopullista eläkettä, ja tulevaisuus alkaa pelottaa.
Mikä taho voisi auttaa minua, että osaisin löytää parhaan kompromissin jaksamiseni ja tulevan toimeentuloni suhteen? Myös verotuksen ja oman säästämisen vaikutus pitäisi huomioida.

Kommentit (1)

entinen ahdistunut

Tärkeintä on saada kuntoon tämä jaksaminen. Terveyskeskuksen tai työterveyden lääkäriltä on mahdollista saada lähete psykiatriselle sairaanhoitajalle, jonka kanssa voi keskustella jaksamisesta. Täysin ulkopuoliselle henkilölle avautuminen mieltä painavista asioista helpottaa ihmeesti vaikka hän ei ottaisikaan kantaa eläke- ja verotusasioihin.

Tulevaisuuden pelosta on syytä päästää irti. Asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella. Kaiken aa ja oo, on omasta terveydestä huolta pitäminen.

Hieman ihmettelen, että miksi sinun pitäisi eläkkeellä ollessa tukea nuorempaa miestäsi. Onko kyseessä lapsesi isä, avio-vai avomies? Lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi tulla toimeen omillaan. Jos ei tule niin yhteiskunta auttaa. En näe mitään tarvetta olla puolison elättäjä nyt tai tulevaisuudessa. Jos sellaiseksi ryhtyy niin se vaikuttaa hyvin paljon jaksamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat