Kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastunut Mervi: "Olin väsynyt, aggressiivinen ja hankala työtoveri"

Lahtelainen Mervi Pasanen, 53, sai kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin viisi vuotta sitten, mutta hoito ei tepsinyt. Vasta erikoislääkärin vastaanotolla alkoi tapahtua.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (26)

Paula Halonen

Alusta loppuun täynnä asia- ja hoitovirheitä. Ensinnäkin vajaatoiminnassa TSH nousee, ei laske. Toisekseen geenivirheen aiheuttamaan muunto-ongelmaan ei auta tyroksiinin lisääminen. Beetasalpaajat, mielialalääkkeet ja kipukynnystä nostavat lääkkeet kyllä tulee väärän hoidon myötä mukaan. Sääliksi käy jutun henkilö, oikealla lääkityksellä olisi mahdollisuus elämään eikä pelkkään sopeutumiseen.

T3-hormonilla toipunut

Jos potilaalla on muunto-ongelma, eli T4-hormoni ei muunnu kehossa aktiiviseksi T3-hormoniksi, hänen pitää saada T3-hormonilisä pillerinä. Potilaan tilanne huononee entisestään, jos lisätään tyroksiinin määrää.

Asiasta tietoinen

Surullinen tarina ja samalla niin tyypillinen. Näitä väärällä hoidolla kärsiviä on paljon. Kunpa he ymmärtäisivät, että ei tarvitse kärsiä, sillä tyroksiini ei ole ainoa lääke. Jos se ei muunnu aktiiviseksi T3-hormoniksi, niin sitä T3:a pitää ottaa purkista. Silloin jää pois nuo ylimääräiset lääkkeet, sekä juuri nuo oireet, joista jutun henkilö kärsii. Hänen pitäisi löytää osaava lääkäri.

Yhdistelmähoito T3+T4

Onpa surullista lukea, että jutun henkilö haluaa sopeutua tuollaiseen elämään, vaikka ei olisi pakko. Jos T4 ei muunnu T3 geenivirheen vuoksi, ei tyroksiinin määrän lisääminen auta, vaan T3 on otettava purkista. 

Tuttu 40 vuoden ajalta

Valitettavasti tätä tekstiä lukiessa tulee ilmi, että lääkärisi ei todellakaan ole ammattitaitoinen. Jos muunto-ongelma on todettu, ei kehosi muunna T4-hormonia aktiiviseksi T3-hormoniksi. Oletko tyytynyt kohtaloosi - onko sisäinen taistelijasi sammunut?

Vierailija

Ei tarvitse todellakaan sopeutua väärän lääkityksen aiheuttamaan olotilaan ja puolikuntoiseen elämään. Jos tyroksiinilääkitys jatkuu, oireet tulevat vaan lisääntymään ja pahenemaan. Väärä lääke siis raunioittaa koko ihmisen, jokainen kehon solu tarvitsee T3-hormonia.

Vierailija

Hei
Mun hoitoni on kesken joten olisi kiva jos ette tässä kohtaa arvioisi lopputulosta :)
T. Mervi itse

Vierailija

Täynnä asiavirheitä. Onko nämä kyseiset virheet potilaalle kertonut hoitava lääkäri? Lääkitys väärä kyseiseen muunto ongelmaan. Vaikka on hoito kesken, on surullista, että aloitetaan hoitamaan väärin.

Onnellinen eläkeläinen

Minulla alkoi heti vajaatoiminnan oireisiin auttamaan kun sain 3t-lääkityksen ja sen rinnalle eläinperäistä kilpirauhaslääkettä. Thyroxin ei vain sovi kaikille, niin se on.

huono muuntaja

Monella meistä vastaavia kokemuksia muunto-ongelmasta. Itse sain elämäni takaisin ja oireet poistumaan oikealla lääkityksellä, eli T4+T3, jopa beetasalpaajat pystyin jättämään pois. Hyvä, että näitä artikkeleita julkaistaan, kiitos teille rohkeille potilaille jotka kertovat tarinansa. 

kilpparivajis vuodesta 2012

mulla on diagnoosi v.2012 ja syön kanssa tyroksiinia. Olen ottanut selvää myös eläinperäisistä. Lääkärini ei niitä määrää, mutta nykyään toivon että määräisi edes yhdistelmän joka kerta kun hänellä käyn. Oireita edelleen kuten artikkelin Mervillä. Geenitestiä ei tehty. Minulla on tutuissa niitä kenellä yhdistelmä ja ovat saaneet elämänsä takaisin. Minäkin haluaisin. Tiedän lääkärini olevan osaava ja vuosikymmenien ammattilainen, mutta olen vakavasti harkinnut lääkärin vaihtamista, kun vain tietäisi kehen. Ei ole rahaa paljoa laittaa yksityislääkäreihin, nykyisellä käyntikin tekee aika loven lompakkoon 2krt vuodessa.

Vierailija

Vaikka artikkelissa haastateltu Mervi ei haluaisikaan meidän arvioivan keskeneräisiä  hoitojaan, näitä kommentteja lukee varmaan monet muutkin  kilpirauhasvaivaiset tai huonolla hoidolla olleet. He voivat  kuitenkin saada vinkkejä näistä toisten sairastuneiden  kommenteista.

Vierailija

Tässä hyvä esimerkki, kuinka hakoteillä suomalaisilla lääkäreillä on kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito. Jos Thyroxin ei sovi syötetään Thyroxinia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat