Valkopälveä sairastava Merja oppi olemaan häpeämättä läiskiään: "Menen pystypäin uimahalliin"

Merja Männistön, 58, kehossa on valkoisia läiskiä otsasta jalkateriin saakka. Valkopälvi ei ole terveydelle vaaraksi, mutta hänen itsetuntoaan tauti on koetellut.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Kaija

Meillä esiintyy suvussa. Nuorempana joku kysyi, että ovatko laikut palovammoja. En jaksa välittää ulkopuolisten tuijottelusta. Kunhan nyt kutinat yms saisi pidettyä kurissa ja välttämään liiallista auringonvaloa.

Senniina

Hyvän näköinen olet, kasvoistasi ei juurikaan huomaa vitiligoa. Tyttärentyttärelleni puhkesi vitiligo 11 vuotiaana, nyt hän on 13 vuotias. Hänellä on todella paljon läikkiä läpi kehon, kesällä näkyvät paremmin kun normaali iho ruskettuu. Tyttö ei ainakaan vielä koe kärsivänsä taudista. Ottaa sen voimavarana, ylpeänä erilaisuudestaan.

Vierailija

Minullakin on.  Ollut lapsesta asti. Kiusattu minua ei läiskistäni ole ikinä.

Olen kait onnekas, koska vitiligo ei ole ollut minulle mikään ongelma. Minulla ei ole kovin vahva itsetunto, mutta läiskiäni en osaa hävetä. (Häpeämiseen minulla on muita ongelmia ja syitä.) Uimahallissa olen varmasti ilmestys, mutta eipä se minua ole haitannut. Käyn säännöllisesti uimassa. Aikuiset eivät viitsi tuijottaa suoraan ja lapsetkaan eivät ole kommentoineet. Uimahallissa näkee monenlaista vartaloa. Kaikki tuskin edes huomaavat tai miettivät sen enempää.

Saatan olla jopa hieman ylpeä läiskistäni. Ilman niitä en olisi minä. Se on osa persoonallisuuttani ja minuuttani.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat