Jyke

Nyt Suomi aitoon kasvuun ja päästään hallituksen KIKY;stä eroon. Kansalaisaloite.fi sivulla on Perintö- ja lahjaverosta luopumisen aloite, lisää nyt oma nimesi, jo yli 22 000 nimeä. Saamme myös paluumuuttajia Portugalista Suomeen ja kenties ulkomaille muuttaneita urheilijoita perheineen.

Perintöveroa ei ole Virossa, Ruotsissa, Norjassa tai edes Venäjällä.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2665

Sivut

Kommentit (37)

en kannata

Jostainhan Suomen valtion on saatava rahaa hyvinvointiyhteiskuntamme ylläpitoon mm ilmainen koulutus, halpa terveydenhuolto, lasten päivähoito  ja monet sosiaalietuudet.

Perinnön ja lahjan saa ilman omaa ansiotaan, ilman että on tehnyt sen eteen yhtään mitään. Se myös eriarvoistaa ihmisiä sen mukaan, onko syntynyt rikkaaseen vai köyhään perheeseen.

Olen mielelläni maksanut kerran lahjaveron ja kaksi kertaa perintöveron ylläpitääkseni kaikkien hyvinvointia. Nämä verot eivät ole olleet minulta pois koska niiden maksun jälkeen olen silti jäänyt voittopuolelle = olen saanut enemmän kuin maksanut.

Ulkomaille muuttaneet urheilijat ovat muuttaneet sinne ansioverotuksen takia kuten Portugaliin muuttaneetkin eli ei pidä sotkea perintö+lahjaverotusta palkasta ja eläkkeestä saatavaan verotukseen.

Yrittäjä

Perintöverotuksesta valittäminen on aivan turhaa. Itse kannatan perintöverotuksen selvää kiristämistä.
On väärin, että perintöverotus on keveämpää kuin esim. ansiotulojen verotus.
Monesti kuultu väite ,että perintöverotus on kaksinkertaista verotusta on naurettava. Samalla perusteella lähes mikä tahansa verotus olisi kaksinkertaista verotusta.
Perintöverotuksesta itkeminen on uusavuttomien turhaa valitusta ja johtaisi paluuseen sääty-yhteiskuntaan.

Ei puuttuisi kuin joku neropatti ehdottaisi ,että valtion tulisi maksaa kaikki verot!

On totta ,että Venäjällä perintö ja muukin on verotus on keveämpää. Sellaiset henkilöt voisivat vapaasti muuttaa Venäjälle tutustumaan kyseisen maan yhteiskuntaan ja sen palveluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Pienen perinnön saa ilman veroja,onko se raja 20.000 euroa ?Sitä isommasta perinnöstä joutaakin veroa maksamaan.Voihan sitä omaisuuttaan jakaa/antaa jo eläessään, jos niin nulju on ettei halua perinnöstään veroa maksettavan.Turhempiakin veroja on.

Vierailija

Se joka Ruotsiin viittaa: voittaisitko jos perintövero korvataan myyntivoittoverolla kuten Ruotsissa. Kannattaa laskea ennen kuin kovaa huutelee asiasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se joka Ruotsiin viittaa: voittaisitko jos perintövero korvataan myyntivoittoverolla kuten Ruotsissa. Kannattaa laskea ennen kuin kovaa huutelee asiasta.

Hyvä ottaa esille tuo vero. Jos Ruotsissa perii vaikkapa yrityksen, jota ei osaa tai halua jatkaa vaan jonka haluisi myydä pois, saa maksettavakseen kunnon veron. Voi periä omaisuutta, mutta sitä ei kannata realisoida.

Vierailija

Olisko nyt perinnön saajille ja siitä veroa maksajille mottona:

" Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa".

vierailija

Perintöveroa tulee nostaa ja jakaa varat köyhille ja sairaille vanhuksille. On häpeällistä, että verojen maksusta ulkomaille loikkii moraalittomia veronkiertäjiä mutta kun tarvitsevat sairaala hoitoa niin tulevat veronmaksajien aikaan saamista eduista nauttimaan.

veronmaksaja

Perintöveron tuotto voitaisiin saada luovutusvoittojen verolla, niin kuin Ruotsissa. Perintöveron takia tehdyt pakkomyynnit jäisivät pois, eikä lainaa tarvitsisi ottaa, jos hallintaoikeus estää myynnin.

Monet rikkaat kiertää nyt kuitenkin veron, ja maksajiksi jää tavalliset kansalaiset, jotka ovat esimerkiksi asunnon ostaneet jo kertaalleen verotetuilla palkkatuloilla.
Ruotsi, Norja ja Viro ovat jo poistaneet veron. Allekirjoittakaahan aloite, että saadaan Suomikin nousuun!

Vierailija

Minä en peri käytännössä mitään. En allekirjoita. 

Olen sitä mieltä, että jos on syntynyt niin rikkaaseen perheeseen, että perii jotain, niin maksakoon siitä verot. Perinnöstä voi myös kieltäytyä jos ei halua perintöä ja jos katsoo, että on epäoikeudenmukaista, että joutuu maksamaan veroa . Kieltäytymällä perinnöstä välttää pakkomyynnit ja lainanotot.

Vierailija

Yrittäjä kirjoitti:
Perintöverotuksesta valittäminen on aivan turhaa. Itse kannatan perintöverotuksen selvää kiristämistä.
On väärin, että perintöverotus on keveämpää kuin esim. ansiotulojen verotus.
Monesti kuultu väite ,että perintöverotus on kaksinkertaista verotusta on naurettava. Samalla perusteella lähes mikä tahansa verotus olisi kaksinkertaista verotusta.
Perintöverotuksesta itkeminen on uusavuttomien turhaa valitusta ja johtaisi paluuseen sääty-yhteiskuntaan.

Ei puuttuisi kuin joku neropatti ehdottaisi ,että valtion tulisi maksaa kaikki verot!

On totta ,että Venäjällä perintö ja muukin on verotus on keveämpää. Sellaiset henkilöt voisivat vapaasti muuttaa Venäjälle tutustumaan kyseisen maan yhteiskuntaan ja sen palveluihin.

Ompa julma ja kateellinen kannaotto. Jos tiedossasi olisi tulevaa perintöä vaikka rahana tuollainen pienehkö summa niin kuin minä sain kun oli vielä markka-aika 60 tuhatta ja jouduin siitä maksamaan 22 tuhatta veroina valtiolle. Tuntuisi varmaan sinusta hyvältä, vai lahjoittasitko valtiolle kaikki, että ei tarvitse veroja maksaa! Voihan sitä olla sitä mieltä, että ökyrikkailla vain on lahjoittamista perijöilleen. Mutta kun sitä on tänäpäivänä työllä ansaittua ja siitä on jo monet verot maksettu. Miksi siitä pitää vielä silloinkin kun sen perijä saa, maksaa kohtuutonta veroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en peri käytännössä mitään. En allekirjoita. 

Olen sitä mieltä, että jos on syntynyt niin rikkaaseen perheeseen, että perii jotain, niin maksakoon siitä verot. Perinnöstä voi myös kieltäytyä jos ei halua perintöä ja jos katsoo, että on epäoikeudenmukaista, että joutuu maksamaan veroa . Kieltäytymällä perinnöstä välttää pakkomyynnit ja lainanotot.

Suurin osa suomalaisista on jo rikkaita, kun pelkästään omistusasuntoja on miljoonia.

Kohtuutonta on että vaihtoehtoina on joko kaikki tai ei mitään. Perinnöstä ei voi lähtökohtaisesti luopua tehokkaasti osittain.

Lisäksi ongelma vain siirtyy yleensä perijän lapsille. Alaikäisten asioita hoitaa lapsen edunvalvoja joka ei voi luovuttaa omaisuutta ilman holhoustoimiviranomaisen lupaa. Milloin luvan saa tai saako ollenkaan on eri kysymys.

Kaiken kaikkiaan koko järjestelmä on byrokraattinen, sattumanvarainen ja kohtuuton.

Käykäähän allekirjoittamassa. Voisi perintöriidatkin vähentyä.

Vierailija

Mökin muori kirjoitti:
Minä olen työlläni ansainnut omaisuuteni enkä todellakaan halua että perilliseni siitä vielä perintöveroa maksaisivat. Allekirjoitan.

Samanaikaisesti olet nauttinut verovaroin ylläpidetystä hyvinvointivaltiosta:  koulutus, päivähoito, terveyspalvelut, kirjastot...näitähän riittää. Ansaittu omaisuus siirtyy perillisille ansiotta vaikka ovat käyttäneet yhteiskunnan palveluja, joten mielestäni heillä on velvollisuus maksaa perintöveroa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon maksamalla perintöveroa. 

Vierailija

Suomen rajanaapurit ovat jo luopuneet perintöverosta. Nolla prosenttia. Ja silti yhteiskunta ja palvelut pyörii jopa paremmin kuin Suomessa.

Ei Suomi voi jäädä muusta maailmasta irralliseksi himoverottajaksi samalla, kun muut maat ajattelevat kansalaisten hyvinvointia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomen rajanaapurit ovat jo luopuneet perintöverosta. Nolla prosenttia. Ja silti yhteiskunta ja palvelut pyörii jopa paremmin kuin Suomessa.

Ei Suomi voi jäädä muusta maailmasta irralliseksi himoverottajaksi samalla, kun muut maat ajattelevat kansalaisten hyvinvointia.

Heittelet aika kovia väitteitä. Laitapa tilastoja lähdetietoineen koskien muiden maiden kansalaisten hyvinvointia verrattuna Suomeen. Kiitos ja näkemiin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Heittelet aika kovia väitteitä. Laitapa tilastoja lähdetietoineen koskien muiden maiden kansalaisten hyvinvointia verrattuna Suomeen. Kiitos ja näkemiin!

Tuota Venäjän hyvinvointitasoa Suomeen verrattuna odottelen ...

Vierailija

Ruotsin valtion ylijäämä EU-maiden toiseksi korkein. Perintövero 0 %.
Norja, varat suuremmat kuin velat. Perintövero 0 %.
Maat Suomea edellä inhimillisen kehityksen indeksissä.
Viro, EU-maiden pienin velkasuhde. Perintövero 0 %.

Suomen talous 3 miljardia alijäämäinen.

Eli ei perintövero ole hyvinvoinnin edellytys. Eikä läheskään kaikkialla velvoiteta maksamaan perinnöistä veroa hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Vierailija

Perintö- ja lahjaveron kertymä ei ole kovin suuri, mutta sekin aukko, noin 500 miljoonaa ja risat ( v. 2016 oli  522 milj. euroa), pitää jollakin korvata. Mitä veroja ehdotatte? Vai leikataanko vastaava summa palveluista?

Vierailija

Meikä ei ymmärrä, miten perintöveron poistaminen nostaa Suomen talouden nousuun tai poistaa Suomen alijäämän.
Klo 19.09 nähtävästi osaa vastata??

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat