Hilkka

Olen yksin asuva eläkkeelle piakkoin jäävä nainen. Minun ikäluokkani on tehnyt töitä pitkälti alle 20-vuotiaasta josta ei sitä eläkettä ole kertynyt. Vaikka olen ihan keskipalkkaisessa työssä eläke jään hyvin pieneksi. Ei sillä pärjää kun itse joutuu asumisen ym. maksamaan. Rupesin miettimään miksi leskeksi jääneet saavat parempaa eläkettä vaikka heillä on aika usein puolisolta jäänyt omaisuusj a muutakin varallisuutta. Yksin oleva joutuu maksamaan samat maksut, lehdet, asumisen, sähkön ym. ja matkoillakin ainakin minä mielelläni haluan yksin majoittuvan huoneen kun kotonakin olen tottunut yksin nukkumaan. Siitäkin saa maksaa ylimääräistä. Eikö yksinäiselle, varsinkin naiselle kuuluisi yksinäisen eläkkeen korotus?

Kommentit (2)

Vierailija

Eivät kaikki naislesket saa leskeneläkettä.  Eläke riippuu puolisoiden tuloista. Jos mies on tienannut tietyn verran vähemmän kuin nainen, eläkettä ei tule.

Irmeli vaan

Lähtökohtaisesti ihmisen tulee itse kantaa vastuuta omasta elämästään ja kustannuksista. Samoin, jokainen kerää oman työuransa kautta eläkettään. Elämä on valintoja, mm se perustaako perheen vai elääkö yksin. On ihan totta, että yksin eläminen on kalliimpaa. Mutta perheen elättäminen myös.

Nykyinen leskeneläke on jäänne ajalta, jolloin nainen jäi kotiin lapsia hoitamaan ja puolet puolison eläkkeestä turvasi lesken elämää puolison kuollessa. Nykyisin, kun aviopuolisot kouluttautuvat ja tekevät työuransa, he kukin saavat palkkaa ja eläkettä omista töistään.

Esimerkki:
1. Tuttavani sairasteli paljon ja huonosta kunnosta huolimatta kävi vaativissa töissä eläkeikään asti, koska ei saanut työeläkepäätöstä. Pian eläköitymisen jälkeen hänen miehensä sairastui ja menehtyi ja tuttava jäi leskeksi 45 aviovuoden jälkeen. Hän luuli saavansa puolet miehensä eläkkeestä, mutta sitä ei tullut kuin 165€/kk.

2. Toinen tuttavani, joka oli ollut vähemmän kiinnostunut työuran rakentamisesta, eli sinkkuna ja avioitui vasta 45- vuotiaana työpaikkaromanssin johdosta sairaalan lääkärin kanssa, jolta liitto täten kariutui ja teinilapset jäivät äidin huollettaviksi. Uusi vaimo jäi pois töistä tukeakseen ylilääkärimiestään, joka 25 aviovuoden jälkeen kuoli. Leski sai lähes puolet tuon lääkärin eläkkeestä ja sillä elää ihan mukavasti.

Mielestäni tuo leskeneläke olisi kuulunut tuolle ensimmäiselle puolisolle, joka hoiti miehen lapset ja vastasi eron jälkeenkin heistä. Tuo leskihän oli kotona ns jouten.

Miksi eka tuttavani joutui käymään huonokuntoisena töissä, jos hän olisi saanut miehensä kuoleman jälkeen eläkettä kotona olemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat