Hyvyys ja pahuus.

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Miten mielestäsi nää ominaisuudet tulee ihmiseen? Miksi teemmel
lähimmäiselle hyvää tai pahaa?
Elämänkokemukset vaikuttaa ja perusluonne.
Minä uskon että ihmiset haluaa pohjimmiltaan hyvää toisilleen.
Paha tulee ajattelemattomuuden takia.
Kertokaa mielipiteitä ja ehkä kokemuksiakin näistä sekä sovinnon
teon vaikeudesta ja merkityksestä.
Heijastuuko paha mieli myös täysin syyttömiin?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija
metsänpoika

Miten mielestäsi nää ominaisuudet tulee ihmiseen? Miksi teemmel
lähimmäiselle hyvää tai pahaa?
Elämänkokemukset vaikuttaa ja perusluonne.
Minä uskon että ihmiset haluaa pohjimmiltaan hyvää toisilleen.
Paha tulee ajattelemattomuuden takia.
Kertokaa mielipiteitä ja ehkä kokemuksiakin näistä sekä sovinnon
teon vaikeudesta ja merkityksestä.
Heijastuuko paha mieli myös täysin syyttömiin?

Ne on ihmiseen ohjelmoituja piirteitä. Ihmiset ovat pahoja, itsekkäitä ja säälimättömiä. Ei ihminen eroa tässä mielessä muista maapallon eliöistä. Ihminen otti valtakunnan dinosauruksilta luonnonkatastrofin seurauksena (meteoriitti joka tappoi vaihtolämpöiset eläimet). Seuraavassa vastaavassa tapahtumassa (jota ihmiskunta kiihtyvällä vauhdilla itse on luomassa) joku toinen laji ottaa asemansa maapallon valtiaana.

Vierailija
metsänpoika

< Heijastuuko paha mieli myös täysin syyttömiin? >

Tottakai se heijastuu. Kaikki on energiaa, ajatuksetkin
ovat energiaa, voit levittää ympärillesi positiivista tai
negatiivista energiaa. Aina, jos mahdollista, kannattaa
laittaa hyvä kiertämään.

Ajatellaan vaikka uuden päivän alkua:
Nouset jostain syystä huonolla tuulella sängystä, sanot
jotain ikävää ja epäystävällistä perheellesi,
menet työpaikallesi ja sama jatkuu.
Päivän mittaan olet ehtinyt tartuttaa pahaa mieltä moneen ihmiseen,
jotka ovat myös lähettäneet sitä eteenpäin.

Ilon ja hyvän mielen leviäminen tapahtuu samalla tavoin. Pienellä
ystävällisyydellä voit moninkertaistaa ilon.

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aihe on mielenkiintoinen ja minua ihmetyttää kuinka mitättömistä asioista
jaksetaan kantaa kaunaa vaikka kuinka kauan. Hautaan saakka!
Aiheeksi riittää joku kannu tai maljakko.
Tulee mieleen että joillakin pitää aina olla joku eripura olla meneillään ja
sitten joutuu karttelemaan ettei vaan vahingossakaan tavata.
Riitaan tarvitaan kaksi!

Vierailija

Niin....
en nyt tiedä missä olisi oikea paikka olla täällä vai siellä.
Mutta,voi olla ,että olen ihan väärässä,olen kuitenkin itse sitä mieltä,että meissä ihmisissä on Pahuus ja Hyvyys.
Näin loistavan elokuvan,jossa Saatana kietoutuneena upean kauniin naisen hahmossa houkuttelee Jeesusta korkealla vuorella ja kiehnää ja kiehnää ja houkuttelee;"Sano vain sana,niin tämä kaikki on sinun".
En julista mitään,kerron vain oman ajatukseni.Pahuus kietoutuu niin monin mielevin hyvin ja kauniin sanojen ja tekojen taakse,Hyvyys on joskus paljon hiljaisempaa,on oltava itse vaiti kuullakseen mitä Hyvyys puhuu,tahtoo tai ehdottaa.
Me olemme jokainen tämän saman ikeen alaisia,joku voi vaikuttaa ilkeämmältä kuin toinen,toinen paremmalta kuin toinen,mutta jokaisessa nämä ovat niinkuin ne seitsemän muutakin kurjuutta...mitkä on jokainen rippikoulun käynyt joskus lukenut.
Mutta,se,että näissä molemmissa,kaksijakoisuudessamme voimme pyytää Hyvyyden voittoa ja voimme tehdä sen ihan hiljaa itseksemme.
Riippuen siitä,mitä haluamme,(taas tulee lause,joka on tunnetusta kirjasta;)"Siellä missä on sydämesi,siellä on aarteesi."
En rupea väittämään Hyvän ja pahan tiedon puusta yhtään mitään,mutta sitä"Omenaa" ennen ,näin kertoo kirja,he,ensimmäiset ihmiset eivät tienneet pahasta mitään.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen ajatellut asioita juuri tuohon tapaan kuin Usva-Lintunen kirjoitti. Taitoni vaan eivät ole riittäneet asian ilmaisemiseen hyvin ja ymmärrettävästi.

Joskus tuntuu, että joku ihminen on niin "jalustalla" ettei häntä juuri kukaan rohkene epäillä ainakaan ääneen. Osaisipa aina erottaa hyvään pyrkimyksen verhotusta ilkeydestä!

Romain Rolland kirjoitti 1866
Olen vakuuttunut siitä, että ihmisestä voi tulla huono vain siksi, että häntä sanotaan huonoksi. Ja kuinka monet voivatkaan pysyä oikealla polulla vain siksi, että koko maailma sanoo heidän sillä vaeltavan.

Joskus vuosia sitten luin Yrsa Steniuksen kirjoittaman"Totuudesta ja valheesta". Mielenkiintoista luettavaa, voisi lukea vaikka uudestaa.

Nämä olivat vai hajanaisia ajatuksia, joita tuli mieleeni. Jos osaisin, kirjoittaisin enemmin ja selvemmin.

ookoo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Televisio, tuo taviksen tietolähde, on tuottanut tieteen lähestysmistavan ko. aiheeseen.
Oheista linkkiä voi katsella vielä jonkin aikaa jos kiinnostaa. Luultavasti tulee vielä uudelleen telkustakin.
http://areena.yle.fi/tv/1621042

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin, että kateus on perustavanlaatuinen pahan olon ja tekemisten peruste.
Väittävät sillä olevan hyviäkin vaikutuksia, mutta eivätkö liene itsekkyyteen tähtääviä?

Vierailija
ookoo

Televisio, tuo taviksen tietolähde, on tuottanut tieteen lähestysmistavan ko. aiheeseen.
Oheista linkkiä voi katsella vielä jonkin aikaa jos kiinnostaa. Luultavasti tulee vielä uudelleen telkustakin.

Näkyy olevan vielä 9 tuntia katseluaikaa...
Katsoin sen jo kerran, katsonpa uudestaan.
Jännä tieto onkin se,
että empatiakyvyttömyys ja ilkeys johtuvatkin aivojen rakenteesta ja aivokemiasta....
Varhaislapsuus ja sikiöaika vaikuttavat aivojen kehitykseen myös ratkaisevasti.

"roskaruokaa aivoille?"

Vierailija

Minulla ei ole tv-ta,joten tässä kohden ehkä voisi olla ihan ok.muuten ei koko aparaatti niinkään innosta eikä kiinnosta-.
Toki varmasti sikiöaika jo vaikuttaa ainakin alttiutta ahdistukselle miksi ei mille tunteille.
Joku tuossa mainitsi kateuden...
Huomatkaa;en saarnaa,kirjoitan mitä olen lukenut,mikä omasta mielstäni on ihan vissi totuus vaikka en ole katolilainen,katolinen kirkko määrittää kuolemansynniksi seuraavat seitsemän asiaa;

-1.Ahneus
-2.kateus
-3.laiskuus
-4.ylpeys
-5.viha
-6.himo
-.7kohtuuttomuus/ylensyönti

Luterilaisilla on perisynti,jossa uskotaan,että se on ihmisessä,hänen syntyesään(liekö eva and adam),mutta Jeesus kärsi sijaisrangastuksen ,siksi lapsikin kastetaan ja otetaan Jumalan valtakunnan jäseneksi,mikäli ymmärrän oikein.

Seitsemän uutta kuolemansyntiä arkkipiispa Gianfrango Girottin mukaan ovat:

-1.Ympäristön saastuttaminen
-2.Geenimanipulaatio
-3.Ylenpaltisen vaurauden keääminen
-4.köyhyyden aiheuttaminen
-5.huumekauppa ja huumeiden käyttö
-6.moraalisesti kyseenalaiset kokeilut
-7.ihmisen perusoikeuden rikkominen(abortti ja pedofilia)

Tähän en enää lisää muuta kuin erään Miehen sanat;"Ken teistä on synnitön,heittäköön ensimmäisen kiven".

Vierailija
ookoo

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin, että kateus on perustavanlaatuinen pahan olon ja tekemisten peruste.
Väittävät sillä olevan hyviäkin vaikutuksia, mutta eivätkö liene itsekkyyteen tähtääviä?

Kateellisia ihmisiä tämä palsta on täynnä. Siitä syystä keskustelu täällä on todella laadutonta ja mitään kritiikkiä ei hyväksytä. Tynnyrissä kasvaneiden sukupolvi määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Vaikka ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään...

Onneksi tällä sukupolvella on jo toinen jalka haudassa. Tulevaisuus on nuorten ja vapaamielisten ihmisten!

Kuukkelim.
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

"Tynnyrissä kasvaneiden sukupolvi määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Vaikka ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään... Onneksi tällä sukupolvella on jo toinen jalka haudassa."

=========================================

Noin kirjoittaa vain itse siihen tynnyriin jäänyt itsekeskeinen todellisuudesta mitään tietämätön joka jättänyt elämän tarjoaman mahdollisuuden käyttämättä nousta sieltä tynnyristä mennäkseen katsomaan etäälle,- nähdäkseen metsän puilta.

[img]http://i10.aijaa.com/b/00511/11104138.jpg[/img]

ookoo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tunteet tai niiden puute, tunnekylmyys, nekö saavat ihmisessä aikaan pahan ja hyvän?
Tunteiden kirjo on moninainen: oivalluksen ilo, hämmennys, viha, rakkaus.
Kaikki nuo voi nähdä tunteikkaan ihmisen kasvoilla.
Onko tunnekylmyys sitten vain tyhjyyttä, vai voiko sekin heijastella kaikkia noita?

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 15.10.2012 20:05
Tätä mieltä:

[img]http://i10.aijaa.com/b/00518/11101950.jpg[/img][/quote]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Intiaanien viisaudet ovat usein hyviä ja paikkansa pitäviä,
niin minun mielestäni tämäkin. Kiitos sen lähettäjälle.

Tarkoitukseni oli kirjoittaa joitakin ajatuksiani tänne, samantapaisia
kuin usva-lintusella 15.10.2012 00:34 ja katinkalla 15.10.2012 08:52,
mutta käytyäni ensin lukemassa tuota toista samanaiheista keskustelua
päätinkin lainata tähän vain runon:

Kaikkea saa tehdä. Kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia täytyy tempoa,
kaikkia kuita kurkotella. On vain yksi ehto, elinehto:
Värisevää sielua ei saa tallata.

- Tommy Tabermann -

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat