Riston vastaanotolla: Tämä silmäsairaus tulee huomaamatta – käy lääkärissä, nelikymppinen!

klo 8:01 | 27.3.2018
Ihminen tottuu näköä heikentävään harmaakaihiin niin, että se löytyy usein vasta sairauden edettyä pitkälle. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo videolla, mitkä ovat yleisimpien silmäsairauksien oireet ja miksi silmälääkäriin on syytä mennä jo nelikymppisenä. Lue koko juttu
Kaihileikkausta ei tarvitse pelätä. Minulle se tehtiin pari vuotta sitten molempiin silmiin samalla lääkäri- käynnillä; 15 minuuttia/silmä. Myöhemmin poistettiin myös jälkikaihit. Silmät puudutetaan, joten kipua ei ole.
No, ei ole noin auvoista kaikkien kohdalla kuin tässä annetaan ymmärtää. Missään nimessä ei kannata leikata molempia silmiä yhtä aikaa varsinkin jos on muita sairauksia kuten diabetes, korkea verenpaine ja paljon ikää. Vaikka kipua ei ole niin minusta kaihileikkaus oli epämiellyttävä kokemus. Kaihileikkaus myös altistaa silmän valkuaisen irtoamiseen, mistä minulle ei kerrottu etukäteen. Onneksi leikkautin vain toisen silmän. Vuoden päästä leikkauksesta, valkuainen irtosi ja repi verkkokalvoon reikiä. Reiät laseroitiin vuosi sitten mutta näkö ei koskaan palaa entiselleen. Samalla poistettiin myös jälkikaihi, joka nähdäkseni tulee suuremmalla osalle kaihileikkauksen läpikäyneistä.
En suosittele kaihileikkausta kenellekään yhtä aikaa molempiin silmiin. Mielestäni silmälääkärit eivät kerro tarpeeksi leikkauksen mahdollisista komplikaatioista. Mikäli minulta olisi leikattu molemmat silmät yhtä aikaa ja molempien valkuaiset olisivat irronneet , olisin kyllä ollut aivan "pimennossa". Kun valkuainen irtoaa ja repii reikiä verkkokalvoon, on silmän tilanne kriittinen. Näkökentän päälle laskeutuu yllättäen "sumuverho" eikä näe paljon mitään.
Minun tietojeni mukaan jälkikaihi tulee noin kymmenelle prosentille kaihileikatuista. Minulla jälkikaihin poisto-operaatio on joskus edessä, silmälääkärin mukaan on pikku juttu verrattuna itse kaihileikkaukseen.
Kutinaan: Minulla on piirtopaukamointi,nokkosrokon tapainen,kutisee paljon..Antihistamiinit eivät tehonneet. Luin jostakin D-vitamiinista.Minulla on reumaan kalkki-
D-vitamiini yhdistelmä.Ostin lisäksi apteekista Devisol 3D ja rupesin käyttämään.Kutina loppui ja on ollut monta vuotta poissa .Käytän Devisolia päivittäin.