Selviääkö sähköautolla? Testasimme viikon ajan

klo 8:02 | 11.4.2018
Tulevaisuus on sähköautojen – tai näin ainakaan puhutaan. Testasimme olisiko sähköautosta jo nyt jokapäiväiseksi kulkupeliksi.Lue koko juttu
Tulevaisuus on sähköautojen – tai näin ainakaan puhutaan. Testasimme olisiko sähköautosta jo nyt jokapäiväiseksi kulkupeliksi.Lue koko juttu
Ladataan...
Mukava lukea asiallisesti kirjoitettua juttua sähköautoilusta, varsinkin kun asiat tuodaan helposti lähestyttävällä tavalla esille. Monissa julkaisuissa jutut ovat selkeästi tahallista pelottelua, useimmiten virheellisellä tiedolla varustettuna (kuin tarkoituksellisesti).
Sellainen huomio muuten e-Golfista, että siinä ei ole automaattivaihteistoa, syystä että siinä ei ole vaihteistoa ollenkaan. Perinteisen näköinen vaihdevipu on vain suunnan valinta, eteen tai taakse. Mielleyhtymänä asia on toki niin, että se on kuin automaatti, tosin ilman mitään viiveitä ja nykimisiä.
Miten miljöön suhteen käy taloudellisesti asiaa ajatellen sitten kun myrkylliset patterit vaihetaan uusiin tai auto romutetaan? Ja kuka ne kulut maksaa?
Hyvä juttu muuten, mutta e-Golfissa ei ole automaattivaihteita. Siinä on vain yksi kiinteä "vaihde" kuten lähes kaikissa muissakin sähköautoissa.
Akut eivät ole myrkyllisiä sen enempää kuin läppärin akku. Nykyään taitavat mennä kierrätykseen, kuten kaikki muutkin akut.
Valitettavasti täältä Espoosta en ikänä uskaltaisi lähteä vaikka Hankoon pienet lapset mukanani. Mieheni ei edes mahtuisi istumaan tuohon autoon, Pojan pelikaverit jääkiekkovarusteineen voisi unohtaa. Minulla on Dodge Journey maasturi. Toisena autona se menisi ratikan korvikkeena, mutta kallishan se ihan leluksi on. Odotellaan niitä parempia akkuja. Pelkäisin pakkasella lähteä sillä.
Kiitos asiallisesta jutusta. Rahvas on kiinnostunut myös suomalaisesta talviautoilusta, mihin aina vedotaan. Tässä oli kai säälliset syyskelit?
Mitä auton loppukäsittelyyn tulee, on bensa-autokin romutettava aikanaan. Akut ovat kierrätettäviä, ja niillä on myös jälkimarkkinoita paikallisakkuina (aurinkopaneelit ym.).
Itselläni takana 4000 kilometriä sähköisellä moposkootterilla....ilman tippaakaan bensaa ja oikeastaan juuri huoltoakaan, mitä en malta olla tässä tuulettamatta! Sähköisestä autostakin tippuu pois paljon murhetta moottoriremonttien muodossa. Muutoin kyllä ihan kaikkia vekottimia tulee huoltaa ja ylläpitää, ei sähkö sitä eliminoi. Ja kääntäen ihan kaikkia vekottimet saa kelvottomiksi laiminlyötynä.
Sähköauto ei kai sovellu kaikille, muttei se yksin tee siitä kelvotonta. Ihan kaikkien ei tarvitse hankkia omaa linja-autoakaan. Eikä kallis hinta estä ihmisiä lentämästäkään. Naapurin sähköauto ei velvoita sinua samaan eikä ole sinulta mitään pois.