Steinerilaisuuden aate!

Vierailija

http://koti.phnet.fi/petripaavola/steinerilaisuus.html

Tuolla sivulla on aika rajua juttua steinerilaisuudesta, Mitä muut on mieltä Steineristä ja opetuksistaan?

Kommentit (8)

Vierailija

Onnittelen itseäni! Otsikon nähdessäni veikkasin, kumpiko lööppikirjailija oli asialla, Iivarinen vai Paavola. Veikkasin Paavolaa. Hyvä minä.

Milloin saamme lukea rajun paljastuksen helluntailaisuudesta?

Steinerilaisuuteen liittyy paljon samaa henkisyyden huttua kuin muihinkin henkisiin ismeihin ja oppeihin. Kuka mitäkin arvostaa.

Vierailija

Ja höpöhöpö. Steinerilaisuus on paljon muuta, pääasiassa paljon muuta. Tunnen lähipiirissäni useampia fiksuja nuoria aikuisia, jotka ovat käyneet Steiner-koulun ja muutaman pikkuihmisen jotka ovat juuri ko. koulussa ja jopa tunnen sellaisenkin, joka on lähdössä Steiner-päiväkotiin.

Vierailija

Lainaus:

Ja höpöhöpö. Steinerilaisuus on paljon muuta, pääasiassa paljon muuta. Tunnen lähipiirissäni useampia fiksuja nuoria aikuisia, jotka ovat käyneet Steiner-koulun ja muutaman pikkuihmisen jotka ovat juuri ko. koulussa ja jopa tunnen sellaisenkin, joka on lähdössä Steiner-päiväkotiin.

Minua ei pätkääkään kiinnosta Petri Paavola ja hänen viisautensa. En lukenut hänen juttuaan, vaan haukun tietämättömän varmuudella mielikuvan, että steinerilaisuudesta voisi repiä jotain sensaatiomaista.

Arvaan, että Paavolaa jurppii Steiner in hyvin persoonallinen filosofia, joka korosti aistillisuutta ja omaa kokemusta. Steiner perusti antroposofian länsimaiseksi vapaaksi hengentieteeksi, jota voi harrastaa uskontoon, rotuun tai sukupuoleen katsomatta. Uskontojen osalta Steiner oli sitä mieltä, että eri uskonnoilla on oma tehtävänsä Maan kehityksessä.

Kun ainoaa oikeaa uskoa tai filosofiaa ei ole olemassakaan, Rudolf Steinerin "Vapauden filosofia" on ajattelun kimmokkeita etsivälle ihmiselle sympaattista luettavaa. Steiner pärjää ajattelijana aika hyvin vertailussa Paavolaan, (6-0).
-s.

Vierailija

Kiitos - s. Olen myös jonkin verran perehtynyt Steinerin fisosofiaan ja varsinkin steinerpedagogiikkaan, joka on lapsen temperamentin, kehityksen ja yksilölliset erityistarpeet huomioivaa. Julkisuudessa annetaan usein ymmärtää, että steinerpäiväkodissa tai koulussa levitetään antroposofiaa, mutta ei pidä paikkaansa. Sen sijaan siellä vahvistetaan luovuutta, mielikuvitusta , luonnon tuntemusta ja nimenomaan omaa ajattelua.

Vierailija

Lapseni ovat käyneet steriner-koulun.
Toinen kokonaan ja toinen ala-asteen.Uskonnovapaus,eli on mahdollisuus valita et=elämäntaito,tai luterilaisuus.
Olen tyytyväinen kokemukseeni.koulusta ,silloin aikoinaan,(lapset ovat nyt aikusia),Turkuun tuli Steiner-koulu ja esikoiseni on aloittanut sen sinä vuonna eli 1983.
Koulusta ollaan niin monta mieltä,että olen kyllästymiseen asti sitä selitellyt ja kertonut mitä se voi olla tai mitä se ei ole.'Kaikkialla opetus riippuu opettajan persoonasta.Myös peruskoulussa.
Mitään antroposofiaa ei lapsille opeteta,eikä pidetä mistään huua-buua luentoja.
Temperamentti-oppi on keskeinen ja minusta se on ok.
Istumajärjestys on mielenkiintoinen.
Joulujuhla on kyllä enemmän harras kuin koskaan peruskoulussa.
Viidennellä luokalla keskitytään ilamisutaitoon,eli tehdään työ,joka on kevään kestävä näytelmäharjoitus,tai syksyn.
Taideaineet ovat keskeisellä sijalla,luovuus pääsee personan mukana vapaaksi.
Monta taiteilijaa on sieltä tullutkin,musiikin,käsityön,puutyön ,teatterityön ym merkeissä.Myös biodynaamisia viljelijöitä.
Toinen pojistani on musiikkitaiteilija ,toinen yliopisossa tutkijana Ameriikassa.
Yhdessä vanhempien kanssa käydään maalaamassa koulun seiniä ja pidetään myyjäisiä,luodaan sosiaalista käyttäytymistä ja myös vanhemmat voivat esittää esim.joulunäytelmän.
Koulu ei missään nimessä sulje kristillistä pohjaa pois.
Moni asia riippu myös kodin ja koulun yhteistyöstä.Kaikessa on vaikeutensa ja mukavuutensa.
En lue mitään Steiner-vastaisuuksia juttuja enää,olen ne jo lukenut vuosia sitten.
Olen itse käynyt,ennen lasteni kouluunmenoa steiner-pedagogiikan kurssit ja voin sanoa,että jos niissä olisi ollut jotain hämärää,en toki lastani olisi sinne laittanut.Jokainen tehköön omat ratkaisunsa ja tutkikoon asiat.
Ennakkoluulot ovat kaikken pahimpia esteitä elämässä.

Vierailija

Aplodit Usva-Lintuselle, tap tap tap! On hyvä että joku joka asiasta jotakin oikeasti tietää, kirjoittaa vastineen. Olen niin kyllästynyt Kaikkien Alojen Erikoisasiantuntijoiden blogeihin. Kun ei oikeasti tiedä, vedetään toisia tietämättömiä höplästä omilla uskomuksilla.

Mikähän kohde seuraavaksi demonisoidaan?

Vierailija

Lainaus:

Aplodit Usva-Lintuselle, tap tap tap! On hyvä että joku joka asiasta jotakin oikeasti tietää, kirjoittaa vastineen. Olen niin kyllästynyt Kaikkien Alojen Erikoisasiantuntijoiden blogeihin. Kun ei oikeasti tiedä, vedetään toisia tietämättömiä höplästä omilla uskomuksilla.

Mikähän kohde seuraavaksi demonisoidaan?

Homoseksuaalit? ai mutta hei.... eikös se ole jo tehty täälläkin...

Vierailija

Hyvä kirjoitus Usva-Lintusella. Kiitos!
Hienoa, että jaoit täällä omakohtaisia kokemuksiasi
steiner-koulusta :-)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat