”Jos jättäisin mieheni, ehtisin aloittaa vielä uuden elämän” – mitä tehdä, jos ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi?

Liisan puoliso on jo hoitokodissa, Tuulankin pian. Lempin sairas mies ei missään nimessä suostu toisten hoidettavaksi. Mitä tehdä, jos ei halua käyttää loppuelämää puolisonsa hoitamiseen? Lue koko juttu

”Jos jättäisin mieheni, ehtisin aloittaa vielä uuden elämän” – mitä tehdä, jos ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi?

Kommentit (14)

Vierailija

Olis sovelliasta hankkia lomittaja jotta pääsee palauttamaan voimia ja nauttimaan ihmisyydensä oikeuksista.

Vierailija

Ei puolisosta huolehtiminen ole kenenkään velvollisuus sen enempää kuin elättäminenkään aktiivivuosina. Sitä vaan ihmettelen, kuinka kiimaisena luopumisen jälkeen jaksaa kirmata vihreille niityille ja avautuuko uusi elämä. Kun pieleen menee, ei itkut auta.

Hoivattava  vaan hoitokotiin ja  itte tanssimaan ripaskaa kapakan pöydälle???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olisipa valtiolla varat tarjota vanhuksille tuollainen loppuelämä. Ei olisi pakko vain kuunnelle kaikuvassa kaksiossa naapurien meluisia riitoja tai lähteä märille kaduille maleksimaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei puolisosta huolehtiminen ole kenenkään velvollisuus sen enempää kuin elättäminenkään aktiivivuosina. Sitä vaan ihmettelen, kuinka kiimaisena luopumisen jälkeen jaksaa kirmata vihreille niityille ja avautuuko uusi elämä. Kun pieleen menee, ei itkut auta.

Hoivattava  vaan hoitokotiin ja  itte tanssimaan ripaskaa kapakan pöydälle???

Ei auta ivasi! Jokainen on vastuussa omasta elämästään ja päätöksistään.

Ja riippuu hieman siitä miten pitkään ollaan yhdessä edesautettu sairastamista, vai onko hoivattava itse huonoilla elämäntavoillaan edesauttanut sairauttaan. Ja onko  rakkaus riittänyt vaikeudetkin yhdessä. Siinä on monene monta asiaa jotka vaikuttaa päätökseen.

Minun mieheni tuhosi huonoilla elämäntavoillaan ja pettämisillään liittomme, eli erosin ajoissa, ei tarvinnut hoivata vuosia kestävien sairauksien ajan.

Vierailija

*...niin myötä kuin vastoin käymisissä....* olisi hyvä olla ihmisyyden kestävyyttä suojaava raja....

Vierailija

Tosi on:

Ei puolisosta huolehtiminen ole kenenkään velvollisuus sen enempää kuin elättäminenkään aktiivivuosina.

Jos rakkaus on loppu, on kuin rahat olis loppu.

Vierailija

On väitetty, että ihmisen tahto on vapaa. Hän voi valita tekonsa esimerkiksi eettisyyttä painottaen. Kun on tehtävä monimutkaisia valintoja erilaisten intressien paineessa, vapaus on vain unelma onnesta.

Kohtaloaan ei kukaan voi välttää. 

Jos uupumuksen takia  ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi, mitä tehdä?

Jos makean elämän toivossa   ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi, mitä tehdä?

Ohjaako valintoja  eettinen välttämättömyys ja normi   vai onko tahto vapaa kuin taivaan lintu?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On väitetty, että ihmisen tahto on vapaa. Hän voi valita tekonsa esimerkiksi eettisyyttä painottaen. Kun on tehtävä monimutkaisia valintoja erilaisten intressien paineessa, vapaus on vain unelma onnesta.

Kohtaloaan ei kukaan voi välttää. 

Jos uupumuksen takia  ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi, mitä tehdä?

ei halua ryhtyä puolisonsa omaishoitajaksi, mitä tehdä?

Ohjaako valintoja  eettinen välttämättömyys ja normi   vai onko tahto vapaa kuin taivaan lintu?

Tuon jokainen päättää itse oman tuntonsa kera, jos kohdalle sattuu. Onneksi ei satu!

Vierailija

Ei kyllä tulisi mieleenkään jättää puoliso, jos hän sairastuu. Toisaalta, voihan se mennä toisinkin päin. Voin itse sairastua ja aika pahalta tuntuisi, jos toinen jättäisi. Tietenkin siinä vaiheessa jos/kun voimat eivät riittäisi, pitäisi miettiä, mistä apua ja hoitopaikkakin, mutta mitään kuvioista poistumistani  en voi ajatellakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulisi mieleenkään jättää puoliso, jos hän sairastuu. Toisaalta, voihan se mennä toisinkin päin. Voin itse sairastua ja aika pahalta tuntuisi, jos toinen jättäisi. Tietenkin siinä vaiheessa jos/kun voimat eivät riittäisi, pitäisi miettiä, mistä apua ja hoitopaikkakin, mutta mitään kuvioista poistumistani  en voi ajatellakaan.

Isä Taivaassa hoitaakin sen asian.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mautonta ja loukkaavaa tuollainen kommentti.

Vierailija

Tiedän kokemuksesta, että tein oikean päätöksen mieheni sairastuessa.  Hoidin hänet loppuun asti, en tiennyt mitä tulossa on, mutta sain niin paljon voimia kuin mitä tarvitsin. Elimme ne viimeiset vuodet yhdessä ja tunsin saavani rakkautta ja niin itsekin rakastin miestäni vieläkin enemmän. Onni on saada rakastaa myös niissä vastamäen paikoissakin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mautonta ja loukkaavaa tuollainen kommentti.

Osataanko enää ottaa toisen ihmisen elämäntilanne huomioon. Vai ovatko tapaukset vai iltapäivälejtien liioiteltujen lööppijuttujen aiheita. Tapakasvatus pitäisi saattaa kunniaan. Vieläköhän se Kaarina Suonperä jaksaa.

kkk

Naiset tekevät yleensä avioerot.  On turha kuvitella että se uusi (jonkun erottama) mies olisi yleensä naiivi. Eiköhän hän katso edellistä avioeroaan ja kuinka edellinen vaimo häntä petti (miten vain).   Se on ainakin varmaa että sitoutuminen vähenee. Luulen että kaikki muukin turva. Näin suomeksi: luulen että mies kostaa uudelle puolisolleen vanhan virheet. Kuka jää moniavioliittoisen naisen omaishoitajaksi?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat