Erilainen loma

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vietin kymmenen päivän lomastani puolet lapsuuden maisemissani.En suunnitellut mitään etukäteen,sillä tarkoitus oli olla vaan.Asuin tutun ihmisen asunnossa,sillä hän oli taas toisaalla lomalla.
Läppärin jätin kotiin.Kännykän otin mukaan varalle,"jos jotain sattuu"-varten,mutta en tarvinnut sitä kertaakaan.
Tutuille ihmiselle olin kertonut suunnitelmistani,hekään eivät soitelleet.Ilmeisesti ne muutamat soitot olivat lehtimyyjiltä,joihin en vastannut.
Tämä kaikki sai alkunsa siitä,kun töissä juteltiin aina,että olisi mukavaa kokeilla ihan vaan olemista tekemättä mitään ja tietokoneet ja kännykät voisi hetkeksi jättää kokonaan pois,kun tähän pelkkään olemiseen sitten tuli mahdollisuus,niin päätin sitten sitä kokeilla.
Katsoin vain yhdet uutiset illassa,muuten pysyi telkkarikin kiinni.Makoilin pitkään,kävelin paljon,kävin paikallisessa kirjastossa lukemassa päivän lehdet ja lainasin muutaman kirjan luettavakseni.
Tuttuja tapailin kaupungilla kävellessäni ja kertoilimme kuulumisia ja lupailimme myöhemmin tapailla.Lähettelin postikortteja ja kävin kerran elokuvissa.
Täytyy sanoa,että viisi päivää meni ihan leppoisasti,mutta sitten sitä rupesi kaipaamaan sitä tiettyä rytmiä mihin oli tottunut.
Huomasin,että keittelin perunoita jo kello 9.00 ja söin vähän miten sattui,tuloksena +2kg.
Tuli vaan mieleen,kun muutaman vuoden päästä lähden eläkkeelle,niin jonkunlainen rytmi pitäisi päiviin saada,muuten menee yöt ja päivät ja ruokailurytmit ihan sekaisin,eikä se ole hyväksi.
Tässä on nyt hyvää aikaa suunnitella "tulevaisuutta".Onhan se aika suuri muutos jättää työelämä.
Voisiko joku heittää kommentteja,joka on eläkeelle jäätyään saanut päivänsä täytettyä mielekkäällä tekemisellä.
Tietysti täytyy myös toivoa,että terveyttä riittää ainakin sen verran,että toimeen tulee itsellisesti.
Kokeiluna loma oli ihan mukava,mutta en jaksaisi pidemmän päälle olla vaan,varsinkaan,kun vielä pystyy asioita tekemään.

Kommentit (3)

Vierailija

Ihan heitit hyvän asian mietittäväksi. Minäkin olen vielä työelämässä ja kova touhuamaan. Entäpä sitten, kun se rakas työ jää? Täytyykin sitten lähempänä eläkettä (3v.) ruveta suunnittelemaan kaikenlaista. Yksi ajatus minulla on. Teen kaikkea sitä mitä en ole pystynyt työn takia tekemään. Minulla on sukulaisia ulkomailla, käyn siellä ja haluan tietysti tutustua muihinkin maihin ja niiden kulttuuriin. Kotimaassa riittää myös katseltavaa. Rytmin saa varmaan säilytettyä samalla tavalla kuin työssä käydessä. Herää aamulla samaan aikaan ja syö aamupalan ja sitten... no, joo, taidat olla oikessa, mistäpä se tekeminen sitten jokaiselle päivälle? Eihän sitä alvariinsa jaksa matkustellakaan... Tässäpä oikea pulma meille touhutäteille!

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marjutti,
Minä jouduin jäämään sairaseläkkeelle kolme vuotta sitten ja ajattelin aluksi, että kuolemahan siitä tulee, kun ei ole sitä päätyötä ja sen liäksi vielä monta sivuvirkaa. Kyllä aika on mennyt monien harrastusten parissa ja nyt sitten nuo sairaudet rajoittvat elämää, nyt on elettävä kellon mukaan, kun on laitettva silmätippa joka tunti ja rasvakin 3 krt / pv. Silti pyrin elämään niin normaalia elämää kuin se vain on mahdollista. Matkustellut olen aina paljon ja nyt kun enää voi lentää, tulee kyllä tuo kaukokaipuu useinkin, mutta nyt näin...
Terveisin Aluisa

Vierailija
marjutti
19.10.2009
-----Tuli vaan mieleen,kun muutaman vuoden päästä lähden eläkkeelle,niin jonkunlainen rytmi pitäisi päiviin saada,muuten menee yöt ja päivät ja ruokailurytmit ihan sekaisin,eikä se ole hyväksi.
Tässä on nyt hyvää aikaa suunnitella "tulevaisuutta".Onhan se aika suuri muutos jättää työelämä.
Voisiko joku heittää kommentteja,joka on eläkeelle jäätyään saanut päivänsä täytettyä mielekkäällä tekemisellä-------
.

Lähdin omasta halustani varhaiseläkkeelle, kun siihen tarjoutui mahdollisuus.
Olin ollut yhtäjaksoisesti työelämässä lähes 40 vuotta.
Nyt olen muutamia vuosia nauttinut tästä vapaudesta.
Oikeastaan heti alusta säilytin tietyn päivärytmin, heräsin aamusta aikaisin,
niin kuin olen tehnyt aina, aamu- ja iltavirkkuna. En tarvitse paljon unta ja
puuhaa kyllä riittää ja aikaa on nyt myös sellaisiin harrastuksiin, joita ei
voinut työssäkäydessä toteuttaa. Eikä koko aikaa tarvitse jotain tehdä,
hiljaisuus ja mietiskely on hoitavaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat