Vanhusten selviäminen arjesta

Vierailija

Toimittaja Tiina Vahteran artikkeli "Naapuri pelottaa" on kuin suoraan omasta elämästäni. Olen itse parin viime vuoden aikana joutunut herättelemään samassa talossa asuvaa vanhusta 5-6 kertaa, jolla ruoat ovat jääneet uuniin tai hellalle niin, että koko talo on täyttynyt savusta ja kärystä. Talon asukkaat ovat olleet yhteydessä kotihoitoon ja vanhuksen omaisiin, aluksi tuloksetta. Aina vastaus on ollut, että paras paikka vanhukselle on oma koti, kunhan lääkitys vain on kohdallaan. Yli vuoden kuluttua - ja toistuvien ruoan palamisten jälkeen - asia nytkähti eteenpäin ja vanhus otettiin tarkkkailuun laitokseen. Vasta tällöin omaisetkin totesivat vanhuksen todellisen kunnon. Ilman naapureita asialle ei oltaisi tehty mitään. Ja naapurit tekivät tämän ajatellen paitsi vanhuksen itsensä, myös kaikkien muiden talon asukkaiden turvallisuutta.

Kun puhutaan vanhuksille järjestettävistä palveluista, tuntuu, että päättäjät eivät elä reaaliarkea ollenkaan. Ateriapalvelut yksistään eivät riitä. Turvallisuuden (palo/vesi) lisäksi vanhusten pitää selvitä kaikesta muustakin, parranajosta kynsien leikkaamiseen, mistä huolehtiminen ei kuulu kenellekään muulle. Asunnon pitäisi lisäksi olla remontoitu sellaiseen kuntoon, että siellä pystyisi kulkemaan apuvälineillä, rollaattori/pyörätuoli. Kynnysten poistaminen ei riitä, ovien pitää olla tarpeeksi leveät jne.

Viranomaiset ovat jo raportoineet, miten vanhuksiin kohdistuva rikollisuus on lisääntynyt pankkiautomaateilla. Myöskin yli 65-vuotiaiden kohdalla tulipalot ovat lisääntyneet. Tottahan on, kuten toimittajakin totesi, että jos kotona on hella, sauna jne., niitä pitää myös saada käyttää. Ja vaikka olisikin turvaliedet yms., niin aina on tulitikut. Stressin aikaa on aina joulut kynttilöineen.

Se, että esim. Helsingin kaupunki luottaa tulevaisuudessa omaishoitajiin ja kuntoutukseen, tuntuu uskomattomalta. Joka toinen asukas on yksineläjä ja omaisia, joilla on mahdollisuus/halu ylipäätään hoitaa vanhuksia, on harvassa. Ja kuntoutus; kun nytkään ei ole niitä jatkokuntoutuspaikkoja riittävästi, rakennetaanko niitä lisää, vai hoitaako omainen kuntoutuksenkin.

Koti ei ole paras paikka kaikille.
Näin sanovat vain päättäjät halutessaan säästää rahaa - ja vanhukset, jotka vielä kysyttäessä ovat niin toimintakykyisiä, että pärjäävät kotona. Kun tilanne on toinen, eikä vanhus itse enää pysty arvioimaan pärjäämistään, keltään ei enää kysytä heidän näkemyksiään, kun on valmiiksi päätetty, että kaikki asuvat kotona.
Sitä, mikä tilanne on parinkymmenen vuoden kuluttua, en edes viitsi arvailla.
- Olen itse iäkkään äitini omaishoitaja ja tiedän myös työni kautta tilanteen kaikilta kanteilta. Hyvältä ei näytä, muuta ei voi sanoa, valitettavasti.

Kommentit (11)

Vierailija

Todella hyvä ja asiallinen kirjoitus. Kiitos!
Itsekin toimin aikanaan vuoden verran äitini omaishoitajana,
joten joitakin kokemuksia on tästä aiheesta.

Vierailija

Täällä asuinpaikkakunnallani sattui pari viikkoa sitten tällainen tapaus:
Dementoitunut yksinasuva yli 90-vuotias mummo soitti myöhään
illalla hätäkeskukseen ja kertoi, että isossa kerrostalossa, jossa hän itse
asui ylimmässä kerroksessa, oli kolmannessa kerroksessa tulipalo.

Sehän aiheutti suurpalohälyksen ja naapurikaupungistakin tuli palo-
autoja paikalle. Palomiehet vetivät pikavauhdilla heti paikalle tultuaan
vesiletkut kolmanteen kerrokseen ja ryhtyivät tutkimaan missä palaa.
No ei onneksi missään, tämä dementiamummo oli vain jostain syystä
niin kuvitellut. Hänenkään ei pitäisi asua enää yksin kotonaan, mutta
jostain syystä vain näin on asia... voisihan hän itsekin muistamatto-
muttaan sytyttää tulipalon. Talo on yhdeksän kerroksinen ja talossa
on paljon asukkaita.

Vierailija

Niin, kyllä tarvitaan edelleen kunnon vanhainkoteja. Höpö, höpö löpinää on sirkuttaa kotihoidosta. Ei sellaiseen ole varaa senkään vertaa kuin laitoksiin tai vastaaviin. Minä ainakaan en halua tonttuilla omassa kodissani sitten kun se on vaarallista itselleni ja muille.

Vierailija

Vaasassa kerrostalon toisesta kerroksesta löytyi torstaina 80-vuotiaan naisen ruumis.
Nainen oli kuollut ilmeisesti jo seitsemäm kuukautta sitten, sillä asunnosta löytyneet vanhimmat lehdet oli peräisin maaliskuulta.
Saman kerrostalon neljännestä kerroksesta löytyi kuusi vuotta sitten iäkäs nainen kuolleena.

Onko tosiaan niin ettei ihmisellä ole yhtään läheistä, sukulaista tai naapuria jota kiinnostaa iäkkään ihmisen elämä?
Jos mummu tai vaari katselee jatkuvasti ikkunasta , on se ainakin merkki siitä,että hän on elossa, ei välttämättä kyttäämisestä kuten yleensä kuulee sanottavan.

Itse haluaisin palvelutaloon vaikka heti. Siellä ei ainakaan olisi pelkoa että minut löydettäis muumioituneena.

Vierailija

http://areena.yle.fi/tv/1675103
MOT Jakso 30/39
102-vuotias yksin kotona. Helsinkiläisrouvan ja hänen omaisensa kamppailu hoivapaikasta. Toimittaja Kirsi Skön.
Esitetty: Ma 22.10.2012 klo 20.00 Yle TV1
KATSELTAVISSA VAIN SUOMESSA
Poistuu 21.11.2012

Vähän aikaa sitten katsoin tv:stä tämän koskettavan tositarinan ja
se on jo katsottavissa yle.areenassa.
Kyllä ihan sydämestä riipaisi tuo monien yksinasuvien vanhusten kohtalo,
kaikilla ei ole edes yhtään lähiomaista, jolta saisi tukea ja huolenpitoa.

Vierailija

Nyt joku "viisas" on keksinyt miten vanhukset saavat ostettua itselleen yksityistä palvelua. Jos omistaa asunnon siitä voi eläessään myydä pankille osan ja saa rahaa hoitoonsa käytettäväksi. Se on ns. käänteistä lainaa, näin on pankin helppo lunastaa kuoleman jälkeen asunto itselleen, kun osa on jo valmiiksi pankin. Näin ratkaistaisiin hoitopaikkaongelmat. Ne jotka pystyvät asuntoansa pankille myymään saavat yksityistä hyvää palvelua ja niin köyhemmille riittäisi enemmän resursseja kunnallisesta hoidosta. Mitähän mieltä tästä pitäisi olla.

Vierailija

Ovela keksintö saada vanhukset panttamaan asuntonsa hoitopalveluita vastaan. Miten kukaan vanhakaan ihminen voi tietää kauanko hoitopalveluja tarvitsisi ja paljonko siihen olisi omasta asunnosta kiinnitettävä. Onko pankeilla tarkoituksena saada vanhusten asunnot tällä tavalla edullisesti itselleen.

Vierailija

90v. sukulaisnainen.Täysin dementoitunut ja alzheimer-tauti on myös.
Asuu kotona ja kaatuilee jatkuvasti.Hänen lapsiaan on kehoitettu viemään asunnosta suurin osa
huonekaluja ja tavaroita pois,ettei hän kolhisi itseään niihin kaatuessaan.
Herranen aika,eikö lattialle kaatuminen satuta ihan samanverran ja miten hän pääsee sieltä ylös?
Ruokaa rouva ei oma-aloitteisesti löydä,eikä syö.
Oikein kuvottaa ajatella tämä vanhusten heitteillejättö,sillä sitä tämä on.
Kotihoito käy 5 kertaa vuorokaudessa ja lapset lisäksi,mutta rouva vaatisi ympärivuorokautista hoitoa.
Kotihoidon mielestä hän ei vielä tarvitse sitä.
On vaan ajan kysymys,milloin hän löytää tiensä ulko-ovelle ja lähtee ulos..................

Vierailija

Järkyttävää luettavaa nämä tositapaukset, ja niitä on varmaan enemmän kuin aavistammekaan. Tuo tulipalon vaara koskee lisäksi myös naapureita, ei ainoastaan unohtelevaa vanhusta itseään. Lääketokkurassakin helposti nukahtelee,
vaikkei vielä varsinaisesti muistihäiriöinen olisikaan. Silloin jää hella päälle tai talikynttilä palamaan loppuun, tai (kauhistus!) tupakka käryämään. Itse en polta muita kuin sähkökynttilöitä joulunakaan, enkä tupakkia ollenkaan. Tupakointi kerrostaloissa voitaisiin mielestäni kieltää kokonaan. Tässä takavuosina mm. tunnettu ruotsalainen laulajatar paloi elävältä, kun tupakasta syttyi tulipalo huoneistossa.
Kun äänestäjät ovat halunneet nykyiset päättäjät, emme voi kuin syyttää itseämme siitä että palveluja pyritään yksityistämään. Ei tiedä hyvää vähäosaisille. Pakko pysyä terveenä ja liikuntakykyisenä, jos ei ole hoksannut kerätä maallista mammonaa vanhuuden varalle.

Vierailija

Olen itse ollut vanhustyössä ja olen myös huolissani tilanteesta.
Hoitajia on liian vähän myös laitoksiin. Mistäs kotihoitoon.
Mihin koulutetut hoitajat katoaa?
Nytkin eläkeläisenä soittavat usein, tulisinko töihin.
Enemmän ainakin palvelutalon tyyppisiä tarvitaan.

Vierailija

Minun naapurilleni kävi hyvin: hän muuttaa kohta palvelutaloon, joka on kävelymatkan päässä aikuisen pojan kotoa, ja lapsenlapsia sekä muita sukulaisia ja ystäviä asuu myös lähellä. Kunpa kaikkien asuminen järjestyisi yhtä hyvin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat