Epäiletkö nivelreumaa? Mene heti lääkäriin – tauti voidaan usein hoitaa oireettomaksi

Epäiletkö nivelreumaa? Mene heti lääkäriin – tauti voidaan usein hoitaa oireettomaksi

Valtaosa nivelreumaa sairastavista elää nykyisin oireettomana. Siihen päästään, kun tehokas lääkitys aloitetaan nopeasti, mielellään kahden viikon sisällä nivelturvotuksen alkamisesta.Lue koko juttu

Kommentit (4)

rapeli

Kiva että ollaan positiivisia, mutta todellisuus on toinen. Hoidon saaminen voi kestää vuosia. Olen ollut lähes liikuntakyvytön enkä saanut itse edes vaatteita päälle. Kävin työterveyslääkärillä (Terveystalo)  monia kertoja apua hakemassa (pitivät ilmeisesti luulosairaana).  Onneksi sain vihdoin diagnoosin ja lääkityksen. Oireeton en ole vieläkään, vaikka ensimmäisistä oireista on 15 vuotta.

Vierailija

Jutusta saa sen kuvan, että reuman hoito on yhtä helppoa kuin kausiflunssan. Eikä se todellakaan niin mene. Itse olin oireeton vuosia, mutta kun oireet palasivat enkä ollut enää reumapolin hoidossa, niin pääsy reumapolille kesti 5 kuukautta. Piti käydä terveyskeskuksessa ennen lähetteen saamista 4 kertaa ja kun lopulta tulehdusarvot nousi 90,niin uskoivat että kipeä se on.
On väärin antaa se kuva, että sairauden saa hoidettua tuosta vain, kun lääkäriin menee. Eikä edes terveyskeskukseen saata päästä alle 2 viikossa, niin kuinka sitten polille, jonne vaaditaan lähete.. Ihannetilanteessa varmaan vois hoito tepsiä noin, mutta kun hoitoon ei noin vain pääse.
On ikävä antaa tällainen kuva sairaudesta, koska itsekin nuorena ihmisenä tämän vuoksi olen joutunut hakemaan sairaslomaa töistä (jopa puoli vuotta..) ja nythän se ihan lehdessä lukee, että kyllä tämän oireettomaksi saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kotikissa

Voi miten nättiä tarinaa, antaa liian silotellun kuvan todellisuudesta, vaikka tarkoitus on valistaa ja luoda uskoa ja luottamusta uuden sairauden kohdatessa. Hyvä että asioita pidetään esillä, mutta eipäs kaunistella kuitenkaan. Tk:een et niin vaan pääse, erikoissairaanhoitoon vasta lukuisten burana-kuurien ja psykan polin jälkeen... joko luovutat potilaana kun ei sua mikään vaivaa, ota tästä SSRI-lääke.

Pettynyt

Olisipa reuman hoito nuin helppoa. Olen nuori ihminen ja sairastanut reumaa jo 5 vuotta. Lääkitystä ei olla edelleekäänkään saatu kuntoon, sairaus on syönyt useamman nivelen ja nyt jäljellä on luu vasten luuta. Ammattiani vastaavaan työhön en ole kyennyt sairastumisen jälkeen kuin muutamia viikkoja muutoin olen ollut sairauslomalla ja määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, joudun opiskelemaan uuden fyysisesti kevyen ammatin joka ei sekään ole niin yksinkertaista jos pelkkä kirjoittaminen tuottaa tuskaa. Artikkeli antaa kyllä aivan vääränlaisen kuvan ja ruokkii juuri sitä uskoa joka jyllää jo joka puolella "et voi olla kipeä, jos se ei näy ulospäin"!

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat