Vaivaako nivelkipu? Älä lopeta liikuntaa – 10 faktaa nivelrikosta

Jos polvea tai lonkkaa kolottaa lenkin jälkeen, jaa rasitusta usealle päivälle ja kokeile kylmä- tai lämpöpakkauksia. Nivelkipujen vuoksi liikuntaa ei kannata lopettaa.Lue koko juttu

Vaivaako nivelkipu? Älä lopeta liikuntaa – 10 faktaa nivelrikosta

Kommentit (6)

nivelrikkojen kanssa elävä

Minulla on sormissa perinnöllinen nivelrikko sekä röngten kuvissa todettu alkava polvien nivelrikko. 

Polvien nivelrikko aktivoituu kamalaksi kivuksi jos teen jotain polviin kohdistuvaa rasittavaa toimintaa. Viimeksi kun viime vuonna maalasin ikkunanpieliä, jolloin nousin ja laskeuduin tikkailta tuntikausia. Kun kipu on akuutti niin ei siihen mikään liikunta auta koska ei pysty liikkumaan kivun takia. Myös nämä artikkelissa suositellut kylmälämpöpakkaukset ovat ihan huuhaa kamaa. Kokeiltu on, eivät anna minkäänlaista helpotusta. 

Syön sormien nivelrikkoon säännöllisen epäsäännöllisesti parasetamolia. Yleensä otan yhden tabletin illalla. Se auttaa lievään nivelkipuun ja saan nukutuksi yön yli. Mutta sekään ei auta todella kipeään polvien nivelrikkoon. 

Viime kerralla polvien kipeytyminen lientyi vasta kun sain lääkäriltä reseptin lääkkeeseen Voltaren 50 mg. Söin sitä ensin 3 päivän kuurin, 1 tabletti 3 kertaa vuorokaudessa. Pidin viikon tauon kun kivut lievenit mutta eivät poistuneet. Sitten söin samanlaisen 5 päivän kuurin ja voi ihmettä, pääsin kivuista eroon. Nyt olen ollut yli vuoden ilman polvikipuja kun osaan varoa polvien ylenmääräistä rasittamista. Suosittelen tätä lääkettä kaikille polvien nivelrikon akuuttivaiheessa oleville.

Vierailija

Lähes jokaisella ikäihmisellä joka on paljon liikkunut ja tehnyt asioita käsiään käyttäen, nivelet enemmän tai vähemmän alkaa vaivata, ei minusta siinä mitään perinnöllistä ole. Äidilläni joka eli melkein yhdeksänkymppiseksi ja teki paljon käsitöitä ei ollut sormissa minkäänlaista nivelrikkoa, mutta minullapa on ja katson sen sota-ajan jälkeisen huonon ravitsemuspohjan "syyksi".

Tosin olen aina tehnyt paljon asioita käsilläni kuin myös ollut liikkeellä tuntikausia kuin tehnyt seisomatyötä. Pidän luonnollisena, että paikat kuluu. Ja liikunta ja kipuvoide on ne ensiavut olleet jo kymmenen vuotta,enkä ole enempää vielä rampautunut, vaikka kivut ovat jatkuvat seuralaiset.

Että liikunta on moneen vaivaan hyvä lääke ja myös punaisen lihan pois jättäminen ruokavaliosta.

Jos erehdyn syömään punaista lihaa tai makkaratuotteita särkee heti lujemmin ja tulee enemmän arkuutta. Siis liikkeelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
mutkaselkänen

Minä taas olen kokenu että pyöräilen joka päivä niin pärjään tuon polvikivun kanssa,Mutta tuo rapuissa kävely  tekee polvista kipeät samoin kävely.Pystyn pyöräilemään pitkiäkin matkoja ja talvella hiihtämään.Siis kyllä liike on lääke ainakin tässä vaihessa.

Vierailija

Polvija lonkkavaivoista, nivelrikoista kärsiville on äärettömän tärkeä oikeanlaiset kengät ja että astuu oikein. Sitäkin voi harjoitella ja kuntosali on siihen oiva paikka. Ei kukaan muu kuin itse, ihan itse voi noille kivuille mitään tehdä, koska lääke nivelille on liike.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisella ikäihmisellä joka on paljon liikkunut ja tehnyt asioita käsiään käyttäen, nivelet enemmän tai vähemmän alkaa vaivata, ei minusta siinä mitään perinnöllistä ole. Äidilläni joka eli melkein yhdeksänkymppiseksi ja teki paljon käsitöitä ei ollut sormissa minkäänlaista nivelrikkoa, mutta minullapa on ja katson sen sota-ajan jälkeisen huonon ravitsemuspohjan "syyksi".

Tosin olen aina tehnyt paljon asioita käsilläni kuin myös ollut liikkeellä tuntikausia kuin tehnyt seisomatyötä. Pidän luonnollisena, että paikat kuluu. Ja liikunta ja kipuvoide on ne ensiavut olleet jo kymmenen vuotta,enkä ole enempää vielä rampautunut, vaikka kivut ovat jatkuvat seuralaiset.

Että liikunta on moneen vaivaan hyvä lääke ja myös punaisen lihan pois jättäminen ruokavaliosta.

Jos erehdyn syömään punaista lihaa tai makkaratuotteita särkee heti lujemmin ja tulee enemmän arkuutta. Siis liikkeelle!

Asia ei ole näin yksioikoinen kuin esität. Luepa vaikka Reumaliiton sivustolta, että sormissa ja varpaissa nivelrikkoon ei tavallisesti ole muuta syytä kuin perinnöllisyys. Kuinka pitkälle menneisyyteen tunnet sukusi sairaushistoriaa? Ei minunkaan äidilläni ollut sormien nivelrikkoa mutta äidinäidilläni oli. Tapauksessani sormien nivelrikon perinnöllisyys pomppasi yhden sukupolven yli = mummolta tyttärentyttärelle.  Saattaa pompata useammankin sukupolven yli. Tästä johtuen monikaan ei ole tullut ajatelleeksi, että se on perinnöllistä. Toisaalta sitten ei ole löydetty syytä siihen, miksi perinnöllinen sormien nivelrikko puhkeaa vain osalle saman perheen sisaruksista. Minulla se on mutta ei kahdella siskollani. Elintapamme eivät juurikaan poikkea toisistaan ravinnon ja liikunnan suhteen. Perinnöllisyys tähän sairauteen on myös siskojeni geeneissä. Nähtäväksi jää kenelle heidän lapsistaan tai lapsenlapsistaan nivelrikko puhkeaa. Perinnöllisellä sormien nivelrikolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon on rasittanut sormiaan ja oireet sen alkamisesta alkavat jo keski-iässä, omalla kohdallani vähän yli nelikymppisenä.

Nivelvaiva55

Minulla on vuoden verran ollut jatkuvaa leposärkyä kaikissa nivelissä. Töitä voi tehdä,mutta ,kun lopettaa niin särky on välillä sietämätöntä ja se haittaa yöunia. Kokonaan särky ei mennyt ohi edes kesäloman aikana. Kolesterolilääkkeistä en usko sen johtuvan. Nivelet eivät turpoa ,mutta kovemman rasituksen jälkeen saattaa nostaa illalla kuumeen joka kuitenkin mene yön aikana ohi. Ikää 55-vuotta.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat