Näin ikääntyminen vaikuttaa hampaisiin – tuplaa harjausaika neljään minuuttiin

klo 8:16 | 8.8.2018
Suu muuttuu iän myötä, ja silloin myös hoitorutiineja on laitettava uusiksi. Tiesitkö, että hampaiden harjausaika olisi hyvä tuplata neljään minuuttiin?Lue koko juttu
Jaa onko sekin muuttunut kun minulle aina sanottu,että kun tulee ikää lisää niin hampaat ei enään reikiinyy niin kuin nuorempana eiköhän suurin syy kaikenikäisillä huono suu hygienia näkee hirvreitä suita kun asiakaspalvelussa
Väitteessä on vinha perä siinä mielessä, että nykyisten vanhusten, 30 - 40 - 50 luvuilla syntyneiden hampaat ovat suuresti paikatut. Paikkaan ei tule reikiä. Sitä varsinaista hammasta, johon reikä voisi tulla, on hyvin vähän jäljellä. Iäkkäät joutuvatkin lähtemään hammaslääkäriin useimmiten sen takia, että vanhat paikat hajoavat tai että hampaat lohkeavat juuri sen vanhan ja ison amalgaanipaikan vierestä.
Julkinen hammashoito oli Suomessa takapajuista ihan tuonne 70-lukuun asti. Nykyisten ikäihmisten hampaiden kunto on todiste siitä.
Kyllä 50-luvulla syntyneillä olisi ollut mahdollisuus hammashoitoon, ainakin hammasharjat/tahnat oli saatavilla, jos vanhemmat olisivat huoletineet lastensa hampaista.
Sain koulussa ensimmäisen hammasharjan.
Muistan yhdenkin talven kun minun hampaaseen koski ihan tajuttomasti, eikä vanhemmat vieneet hammaslääkäriin, vaikka kunnassa sellaisia olisi ollut. Lopulta tätini vei minut Helsingissä hammaslääkärille kun kipu alkoi viedä suurinpiirtein tajunnan. Vierekkäiset kaksi hammasta jouduttiin juuri hoitamaan ja tietysti kipu sitten lakkasi. Mutta kun lapsena/varhaisnuoruudessa hammashoito oli huonoa koulunkin taholta ja kotona välinpitämätöntä, niin olen joutunut myöhemmin hoidattamaan hampaita todella paljon, vaikka ahkerasti olen niitä pessyt. Joskus tuntui, että suurin osa palkasta meni hammaslääkärille. Todella paljon olen kipua kärsinyt, mutta omat hampaat ovat suussa 66v.