Alkoholin epäterveellisyys

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen viime päivinä lukenut uutisia alkoholin huonoista vaikutuksista terveyteen. Alkoholin on todettu muuttuvan elimistössä vaaralliseksi syöpämyrkyksi. Olisiko siis nyt, pitkän sallivan alkoholipolitiikan jälkeen, aika muuttaa ilmapiiri suosiolliseksi raittiusliikkeelle? Jos kerran viinilasillinen päivässä ei olekaan hyväksi, vaan pahaksi. Ja sitä paitsi aikuinen on aina lapselle ja nuorelle mallina, myös alkoholin käytössä. Uskon, että täysraittiuden yleistyessä vähenisivät rikokset ja onnettomuudet, ja monet sairaudetkin. - Muistan kouluajoiltani raittiuskasvatuksen ja raittiuskilpakirjoitukset. Sitten suhtautuminen muuttui, keskiolut vapautettiin, ja raittiusliikkeelle vähän naureskeltiinkin.
Kannattaisiko palata vanhaan? En nyt ihan Turmion Tommia heittäisi kehiin, mutta täysraittiudesta en uskoisi olevan mitään haittaa vaan pelkkää hyötyä. - Nyt lähdenkin tästä marketin pullakahvitarjoiluun, kova kaffemusteri kun olen.

Kommentit (12)

Vierailija

Alkoholin jatkuva esillä olo ja liian helppo saatavuus on todella lisännyt kulutusta senhän todentavat myyntitilastot että kasvua on ollut kaiken aikaa. Ja niistä luvuista puuttuu vielä ne harrastelijoiden tekemät viinit, joita on todennäköisesti paljon. Moni muukin asia on muuttunut. Kaikki ravintolat ovat pitkään auki. Ennen valomerkit taisi tulla 00.30 ja sitten jatkopaikkoja oli harvassa. Promille raja on nostettu ja nyt moni ajattelee yhdet voin ottaa. Tv-ohjelmissa naukkailu on esillä päivittäin. Niin yksityiset kuin yritykset jakavat pulloja niin liike- kuin joululahjoiksi. Kesäisin kaljatelttoja on kaikissa mahdollisissa tapahtumissa. Kaupassa huomaa että useimpien ostoskärryissä on alkoholi pitoisia juomia 6-12 kpl niin viikolla saatika viikonloppuisin.
Harvenevaa taitaa olla niiden järkevien ryhmä joka osaa ottaa viisaasti ja harvoin. Iloita elämästä aidosti ilman alkoholia.
Hyvä itsekuri puuttuu liian monelta ja alkoholista tulee paha tapa. Itse en sorru tarjontaan enkä siihen rahojani tuhlaa.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen alkoholisti-isän lapsi ja luulen tietäväni, mitä alkoholin liikakulutus aiheuttaa. Se ei ole ainoastaan käyttäjän ongelma, vaan siitä aiheutuu harmia koko perheelle. Onnekseni minusta on tullut raitis, joskus olen ottanut lasin kuohuvaa tai valkoviiniä ja todennut että aivan hyvin tulen toimeen ilmankin. Itse asiassa mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän inhoan "juoppoja". Minulla ei olisi mitään sitä vastaa, vaikka viinakupat lopetettaisiin kokonaan.
Raitista päivää kaikille toivoen
Aluisa

Vierailija

Hyvä aihe. Kannatan raittiusaatetta. Olen itse ollut vähällä sortua alkoholismiin, mutta onnekseni heräsin ajoissa ja hain apua. Nyt olen ollut täysin raittiina jo pitkään. Olo on upea. Elämä on paljon helpompaa. Ei enää nihkeitä krapula-aamuja, ei päänsärkyä. Minäkin muistan kouluajan raittiuskilpakirjoitukset. Sain usein palkintojakin, pieniä kirjasia, joissa kerrottiin alkoholismista ja raittiudesta. Ne taisivat olla aika naiveja juttuja, mutta tarkkaan ne tuli luettua.

Minua ärsyttää tuo alkoholin jatkuva esilläolo, josta Mimmu kirjoittaa. Paukkuja tehdään koko ajan niin TV:ssä, filmeissä kuin kirjoissakin. Siitä on tehty jonkinlainen tärkeä juttu: näin kuuluu elää ja olla. Kovat kaverit ottaa paukkuja. Alkoholin jatkuvasta nauttimisesta on tehty normaali elämäntapa. Kun juhlissa sanoo, että ei kiitos, en juo, ollaan koko ajan tuputtamassa. Vaikka sanoisin, että olen autolla, saan kuulla, että kyllä sinä nyt pienen lasillisen viiniä voit ottaa. On todella aika tehdä jotakin. Emmekö voisi aloittaa kansanliikettä raittiuden puolesta? Lähteä kaduille ja toreille puhumaan. Käydä kouluissa ja työpaikoilla. Elämä on liian lyhyt pilattavaksi alkoholilla.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin olen viime aikoina ruvennut tuota asiaa ajattelemaan niin, että täysraittius on ihmiselle kaikkein parasta. En usko, että sitä yhtä viinilasillistakaan tarvitaan. Olen seurannut yhtä englantilaisarjaa jossa ryypätään melkein kaiken päivää. Siitä voi kyllä joku nuori päästä sellaiseen käsitykseen, että niin voi oikeasti tehdä ja silti pysyy kunnossa ja terveenä.
Erityisesti minua säälittävätkin ne nuoret jotka eivät keksi muuta "hauskanpitoa" kuin ryyppääminen.

Vierailija

Täällä me puhumme raittiuden puolesta ja alkoholin vahingollisuudesta ET-raadissa. Kuitenkin ET:n numerossa 17, jonka sain eilen, suorastaan yllytetään nauttimaan alkoholia artikkelissa 10 keinoa estää dementia, kohdassa 6 Ei tippa tapa - päinvastoin. Jo pelkkä otsikko saattaa olla se tarvittava yllyke alkoholiongelmien kanssa painiskelevalle tyyliin "lehdessäkin sanottiin niin". Yksi ravintola-annos viiniä tai vaikkapa se yksi ruokalusikallinen konjakkia ei todellakaan sovi kuivillaan olevalle alkoholistille. Jutussa tosin mainitaan, "ettei alkoholia varsinaisesti voi suositella raittiille ihmisille, mutta kohtuukäyttö saattaa edistää terveyttä." Aika epämääräisesti sanottu.

Lisäksi artikkelin kirjoittaja ei tunnu olevan selvillä tutkimuksesta, jonka mukaan alkoholi muuttuu elimistössä 1:n luokan syöpämyrkyksi. Tästä on ollut medioissa paljon juttua viime päivinä. Menee vähän usko ET-lehteen, kun tällaisia juttuja julkaistaan.

Vierailija

LAINAUS;"Emmekö voisi aloittaa kansanliikettä raittiuden puolesta? Lähteä kaduille ja toreille puhumaan. Käydä kouluissa ja työpaikoilla. Elämä on liian lyhyt pilattavaksi alkoholilla."

www.irtihuumeista.fi
Vapaaehtois toimioita tarvittaisiin! Antamaan valistusta alkoholin haitoista. Tapahtumiin, kouluihin ja omaan sosiaaliseen ympäristöön. Antamaan tietoa mistä saa apua! Kuntoutusta ja vertaistukea toinen toiseltaan.

Olin juuri viime viikolla Helsingissä kahdnpäivän kurssilla yhdistyksessä Mariankadun toimistolla. Tänä syksynä on vielä kaksi kurssia. Lähdin toimintaan Kesäkuussa. Kaikki tekeminen on vapaaehtoista omien resurssien ja ajan mukaan. Ketään ei pakoteta tekemään mitään.

Motivaatio tähän syntyi tuttavan antaman vihjeen perusteella. Ja tapahtui Toukokuussa niinkin, että kolme tuntemaani lähimmäistä kuoli alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttöön! Voi kauhistus!! ja surun paikka, miten tämä yhteiskunta vielä on niin salliva alkoholille ja kemialliselle lääkitykselle. ITSE IHMINEN JÄTETÄÄN OMAN´Onnensa nojaan!

Raittiuden puolesta PUHUJIA ON PALJON. NYT TARVITAAN TEKIJÖITÄ ja valistajia! -nipa-

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Nipa,
Kiitos Sinulle että olet nyt niin aktiivinen, että jaksat ajatella toisten alkoholin liikakäyttöä. Tiedän viinan kirot, olenhan alkoholistin lapsi.
Voimi Sinulle toivoen Aluisa

Vierailija

Tässäkin on yksi keskustelu alkoholiasiasta, tämä taisi olla ihan
ensimmäinen tästä aiheesta. Kolme muuta vastaavaa keskustelua
ovat terveys-osiossa.
Kyllä kohta maailma pelastuu, niin toivotaan...

Vierailija
allinlapsi

Täällä me puhumme raittiuden puolesta ja alkoholin vahingollisuudesta ET-raadissa. Kuitenkin ET:n numerossa 17, jonka sain eilen, suorastaan yllytetään nauttimaan alkoholia artikkelissa 10 keinoa estää dementia, kohdassa 6 Ei tippa tapa - päinvastoin. Jo pelkkä otsikko saattaa olla se tarvittava yllyke alkoholiongelmien kanssa painiskelevalle tyyliin "lehdessäkin sanottiin niin". Yksi ravintola-annos viiniä tai vaikkapa se yksi ruokalusikallinen konjakkia ei todellakaan sovi kuivillaan olevalle alkoholistille.

Jos niiden, joille alkoholi on/on ollut ongelma, on hyvä pidättäytyä absolutismissa, ei sen tarvitse merkitä sitä, ettei kukaan saisi käyttää alkoholia. Alkoholi ei ole niin kiistatta vain vanhingollinen aine kuin esim. nikotiini ja moni osaa sitä hyvinkin kohtuullisesti ja ongelmia aiheuttamatta käyttää. Minä otan vähän viiniä joskus ruuan kanssa, mutta en tee siitä sääntöä muille. En houkuttele ketään ottamaan enkä kummeksu, jos joku ei ota.Toivon myös etteivät ne jotka pidättäytyvät alkoholista, pyri asettamaan minulle omia sääntöjään.

Vierailija

Kaanan häät
1 Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, 2 ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. 3 Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: "Heillä ei ole viiniä." 4 Mutta Jeesus vastasi: "Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut." 5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanookin, tehkää se."
6 Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan* vetoisia. 7 Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. 8 Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. 9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
11 Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat