Mitäs tämä oikein on perskuta rallaa

Vierailija

On pakko nyt iskeä silmää ;-D kun voin nauraa itselleni.
Mutta eipä naurattanut vähän aikaa sitten, jaa että miksi, no siksi kun minusta on tullut KIROILIJA. Kyllä se on totta, minun sisin sanoo että se on väärin, mutta ne rumat sanat vain tulla lipsahtaa suustani.
Ennen en ollut moksiskaan sanomisistani tilanteessa jossa esim. löin varpaani tuolinjalkaan tai johonkin muuhun josta tuli valtava kivun tunne hetkeksi.
Mutta nyt kun olen vanhempi ja tunnen itseni arvokkaaksi (tai luulen) lastenlasteni silmissä, pitäisi minun hillitä kieleni käyttöä, eikö vaan?
Tässä taannoin, kun olin pientä ekaluokkalaista vastassa koulusta, kulki ohitseni yläasteen oppilaita, tyttöjä, jotka keskustelivat jostain hyvin innokkaasti , mutta joka toinen sana oli V-alkuinen.. .. Tytöt, tytöt ajattelin ja puistin päätäni joista joku sen huomasi ja sain irvistyksen palkaksi....
Mihin tämä maailma on menossa?
Minä olen tehnyt puhdistuksen rumista sanoistani ja jos yrittää lipsahtaa puren huultani.. En tahdo opettaa lastenlapsiani moisten, kaikenlaisten kirosanojen käyttäjiksi... toivon että näin tulisi olla, sillä mehän toimimme esimerkinä nuorille.
Joulua odotellen ;-D

Kommentit (14)

Vierailija

Nythän on aivan tavallista käyttää rumia sanoja. Katsoin tv:stä Elämä pelissä-ohjelmaa, siellä aivan fiksut ihmiset käyttivät estottomasti sanaa vituttaa, joka mielestäni kuuluu alatyyliseen sanavarastoon. Vähän kauhistuneena kuuntelin.

Vierailija

Olen huomannut myös , että tämä v-alkuinen sana on monien ihmisten puhekielessä melkein joka lauseessa. Jotenkin se vie huomion kyseisen henkilön varsinaisesta asiasta ja saa tuntemaan myötähäpeää. Sen ymmärtää kyllä teinien suusta kun pitää olla vähän kovis muiden joukossa, mutta aikuisen kielenkäytössä se mielestäni osoittaa arvostelukyvyttömyyttä.

Vierailija

Eikä sen vithun tarvitse mitenkään liittyä ilmaisuun, tunnelmaltaankaan.:)
Outoa oli kuulla parin nuoren naisen kailottavan: "Vitun moni täyttää tänä vuonna kahdenksantoista"

Vierailija

Onko ne oikeasti fiksuja ihmisiä jotka sitä veetä puheessaan kovasti viljelevät?
Tuskinpa kaikki televisio-ohjelmiin päässeet henkilöt ovat kovin sivistyneitä.
Älkää ottako heistä oppia, please.

Vierailija

Samaa mieltä. Kauheaa kun töissä on normaali keskustelu käynnissä kahvihuoneessa ja eräs tyyppi tulee ja kovaan ääneen jo ovelta sanoo vee.

Vierailija

Mummina jouduin selittämään sitä sun tätä lapsenlapselleni, kun hän halusi esim. tietää mikä on intiimialue, jonka mainoksia näki telkussa.
Periaatteeni on ollut vastata ja niinpä mainitsin ohimennen, "no, peppu ja pimpsa".
Mikä nauru siitä syntyi ja hän selitti itse sanovansa pimppu.

Vierailija

Lainaus:

Mummina jouduin selittämään sitä sun tätä lapsenlapselleni, kun hän halusi esim. tietää mikä on intiimialue, jonka mainoksia näki telkussa.
Periaatteeni on ollut vastata ja niinpä mainitsin ohimennen, "no, peppu ja pimpsa".
Mikä nauru siitä syntyi ja hän selitti itse sanovansa pimppu.

No voi vittu. Kieliasiantuntija hyväksyi sanan käytön yleiskielessä. Sana on menettänyt alkuperäisen vuosikymmeniä vanhan merkityksen. Selitti hyvin sanan uusia merkityksiä ja turvasisältöjä pienen sanavaraston omistaville käyttäjille.

Vierailija

Luulenpa , että tämän vanhan merkityksen tietävät kaikki, enkä ymmärrä miksi sille pitää uusia merkityksiä keksiä.

Vierailija

Lainaus:

Luulenpa , että tämän vanhan merkityksen tietävät kaikki, enkä ymmärrä miksi sille pitää uusia merkityksiä keksiä.

Kielihän kehittyy käyttämällä. Pitääkö niitä vanhoja merkityksiä ruveta etsimään? Mikä se Vittula on siellä Tornionjokilaaksossa perujaan?

Vierailija

Vanhaa merkitystä ei tarvitse alkaa etsiä.Sen jo tietävät kaikki, mutta uusia merkityksiä voisit kertoa muillekin, minulta on mennyt ihan ohi. Saattaa aiheuttaa sekaannusta jos vanhoille sanoille on useita uusia tarkoituksia. Kieli kyllä kehittyy kun uusille asioille ja ilmiöille pitää keksiä sanoja ja sanontoja, mutta ne ovat sitten uusia sanoja.

Vierailija

Minusta tämä aihe on hyvä keskustelun aihe ja sain näistä kannanotoista itselleni vahvistusta omille mielipiteilleni.
Itse olen huomannut vanhemmiten kiroilevani itsekseni kun joku asia ei mene niinkuin pitäisi. Tätä V-alkuista sanaa en kyllä käytä minusta se on rumin kirosana mitä voi olla.

Lastenlasten aikaan tuskin kiroilen korkeintaa pirskatti tai siihen tyyliin enkä muidenkaan ihmisten aikaan mutta itsekseni ollessani. Lieneekö oire jostain tressistä tai turhaantumisesta.

Anoppini joka onneksi asuu 350 kilometrin päässä ja on jo kohta yhdeksänkymmentä vuotias käyttää mitä enenevässä määrin mitä rivoimpia kirosanoja. Olen ajatellut että miniä on hänelle niin kova paikka että alkaa esittämään kuin pikku lapsi kielenkäytöllään miten kovis hän on.

Hän on jo nuorempana aina hameenalussanoja käyttänyt ja niihin liittäen homeen esim. homev.... että joku on sellainen.
Viime keväänä kävin hänen luonaan viimeksi, ja päätin että toivottavasti en enää mene sinne. Hänen puheet olivat aivan kauheita, poikansa vain hymäilee vieressä. Sanoin miehelleni että etkö voi äidillesi sanoa moisesta kielenkäytöstä, kun hän sitten siitä mainitsi. Vastaus oli että ei hän huomaa ja loukkaantu siitä niin että ei puoleen vuoteen ole soitellut.

T. Miniä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat