epäröivä

Olen vanha ja hidas. Olen kauan ajatellut avata facebook-tilin koska tuntuu, että kaikki on nykyisin facebookissa. Epäröin kuitenkin liittyä facebookiin ja nyt olen lukenut paljon negatiivista siitä. Oletko Facebookissa? Kannattaako siihen liittyä ja mitä lisäarvoa se mielestäsi tuo esim verrattuna tällaisiin perinteisiin keskustelupalstoihin? Entä mitkä ovat mielestäsi facebookin huonot puolet? Kiitän etukäteen kaikista asiallisista vastauksista.

Kommentit (11)

Vierailija

Ei ole kokemuksia mutta kohta kai kaikkeen "tarvitaan" facea.Olen myös itse miettinyt onko pakko tähänkin liittyä että pysyisi ajan kehityksessä edes jollain lailla mukana,mutta toistaiseksi olen jättänyt liittymisen sikseen.

ei paha

Ite olen ja mikä parasta voin viestittää lapsille heidän lapsilleen ei tarvi miettiä missä ovat tuleeko kiukkusena takas oon töissä tai vastaavaa,ja mikä parasta puhelin laskuu pieni.Sitten eri ryhmät ,oman lapsuuden kotiseutua ,äitini puolen sukuun joskus yhteyttä..Olen ollut kova ottaan keskusteluin aluks osaa nyt se on  jäännyt vain mielenkiintoa joihinkin ryhmiin, tuntuu että kotimaa avartuu onko tollaista onpa hienoa,en pääse sillaa mihinkään mutta näin nään .luonto eläimet ,samoin voin iloita kun olen Avoin maatalouden tuottjien seuraan kaikkea sieltä kun maalta juuri  koulusta pois ja perhe muutti kaupunkiin minä salaa itkin mulle nauro kaupungin nuoret nyt en ookkaan enään 70v kummajainen.Näin yksinäiselle on ollut henki reikä.Luen, kuuntelen radiota TV-stä valtsen ,en roiku en edes mökille ota konetta..ON ryhmiä elämäni eläimet.Se vain on valitsee ,oon mä pääni petäjään lyönnyt niin kuin tavataan sanoa  mutta niin käynnyt ilman Feispookkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse en ole mukana facebookissa eikä ole aikomusta liittyäkkään. Ehkä pelkään koska olen kuullut paljon nekatiivisiä puolia facebokista. Minulla on muutama sähköpostikaveri, se on kuulemma "vanhanaikaista" viestettelyä sanoo lastenlapset, mutta ovat suostuneet  kun tällä mummulla ei ole edes älykännykkää ja muutenkaan mummulla ei ole paljon kavereita, ja kaikenlisäksi mummu on aika epäsosiaalinen!!!!

Ihaniin lapsiin , lastenlapsiin ja muutamaan ystävään pidän yhteyttä  puhelimella, ei nyt kuitenkaan enään lankapuhelimella sekä sähköpostitse. 

Facebook ja kaikki nämä uudenaikaiset viestintämahdollisuudet ovat tätäpäivää ja jokaisen omassa harkinnassa. Kaikesta huolimatta oli se vaan ihanaa aikaa kun posti toi oikean käsinkirjoitetun paperikirjeen.

On muutakin elämää

En kuulu faceen eikä ole aikomustakaan ihan heti liittyä. En halua olla sen orja. Tuttuni joutuvat koko ajan seuraamaan, mitä kukin viestittää. Tarkoitukseni on kokeilla, miten kauan voi olla liittymättä faceen, tinderiin yms. Toistaiseksi olen tullut oikein hyvin toimiin "vanhoilla systeemeillä" eli tekstareilla, s-postilla ja soittamalla ja skypellä. En kuitenkaan pelkää tietotekniikkaa.

Aloittajaa voin lohduttaa, että olen törmannyt yllättävän moneen modernilta vaikuttavaan ihmiseen, jotka eivät käytä somea. Et siis ole ainoa liittymätön vielä pitkään aikaan.

Vierailija

En ole FB:ssa enkä ihan heti menekään. Minulle riittää  hyvin sähköpostiviestittely, tekstarit ja puhelut.  Kirjoitan vielä vanhanajan kirjeitä, niitä on mukava saadakin. Tulen aivan hyvin toimeen näillä.  En halua mitään someriippuvuuksia.

Vierailija

Kuinka moni Facebookissa oleva on lukenut käyttöehdot ja tietää, mitä tietoja hänestä kerätään? 

Luin juuri noita käyttöehtoja ja kauhistuin sitä tiedon määrää, minkä sallii itsestään kerättävän jos liittyy facebookiin. Se kerää mm maksua koskevat tiedot, jos ostaa jotain Facebookissa kuten pankki- tai luottokortin numeron, tiliä koskevat tiedot, laskutus- , toimitus- ja yhteystiedot.

Kerää kaiken mahdollisen tiedon käyttämästäsi laitteesta, jonka avulla olet Facebookissa.

Kerää tietoja ihmisistä ja ryhmistä, joihin olet yhteydessä sekä kerää yhteystiedot.

Kerää tietoja tavoistasi käyttää palvelua, mitä katselet ja käytät ja miten usein ja kuinka kauan olet palvelussa.

Facebook lähettää keräämiensä tietojen perusteella käyttäjälle mainoksia + muuta markkinointiviestintää.

Tässä vain muutamia esimerkkejä kuinka paljon tietoja Facebook kerää käyttäjistään. 

Lukemani perusteella en liity facebookiin. En halua, että tekemisiäni valvotaan salaa ja tiedoistani tehdään tilastoja, joiden perusteella minulle lähetetään mainoksia ja muuta markkinointia.

Vierailija

Vielä paremmalla syyllä (edellisen kirjoittajan teksti) en mene facebookiin, jotain tuollaista olin ounastellutkin.

Klo 7.07 kirjoittaja

Vierailija

Se oli tämän vuoden alussa, kun kahden ikäiseni tutun kanssa jutusteltuani liityin facebookiin. Tein sen liittyäkseni erääseen tiettyyn ryhmään.

Heti alkuunsa kaikki säännöt ja ohjeet tuntuivat sekavilta ja vaikeilta, vaikken ihan tumpelo näissä asioissa olekaan.  Olin niin ennakkoluuloinen, etten kertonut itsestäni mitään ylimääräistä, syntymäaikanikin väärensin. Nuoremman polven edustajan kanssa kävin läpi yksityisyyssuojan ja muut epäselvät kohdat, joita oli riittävästi.

Aika pian huomasin, ettei fb ole minun juttuni. Koko ajan lappasi kuvia ja nimiä, kutsu kaveriksi, tämän henkilön saatat tuntea jne. Poistin kaikki sitä mukaa kun niitä tuli ja tulihan niitä sivutolkulla joka päivä. Kaiken lisäksi sähköpostiin alkoi tulla tulvimalla roskapostia. Se loppui kuin seinään, kun suljin tilini.

Ryhmäjuttukaan ei sitten ottanut kiinnostaakseen. Niinpä suljin koko tilin, enkä ikinä aio sitä enää avata. Minulle riittää sposti muutaman hyvän kaverin kanssa. En halua seurata puolituttujen tekemisiä tai kertoa omista jutuistani yhtään mitään. Tiedän mukavampaakin ajanvietettä.

En silti paheksu fb:n käyttämistä. Tosin nuoriso sanoo, että se on vanhanaikaista ja vanhojen ihmisten juttu. Niin varmaan onkin ja mikäpä siinä. Se käyttää, joka siitä tykkää.

sihtaaja

Minusta hyvä kanava pitää yhteyksiä sukulaisiin.Mutta en laita sinne kuvia itsestäni enkä muista ihmisistä.En niitä kuvia laita toki minnekään muuallekaan tällä netissä.Ei kannata alkaa kaikkien kaveriksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se oli tämän vuoden alussa, kun kahden ikäiseni tutun kanssa jutusteltuani liityin facebookiin. Tein sen liittyäkseni erääseen tiettyyn ryhmään.

Heti alkuunsa kaikki säännöt ja ohjeet tuntuivat sekavilta ja vaikeilta, vaikken ihan tumpelo näissä asioissa olekaan.  Olin niin ennakkoluuloinen, etten kertonut itsestäni mitään ylimääräistä, syntymäaikanikin väärensin. Nuoremman polven edustajan kanssa kävin läpi yksityisyyssuojan ja muut epäselvät kohdat, joita oli riittävästi.

Aika pian huomasin, ettei fb ole minun juttuni. Koko ajan lappasi kuvia ja nimiä, kutsu kaveriksi, tämän henkilön saatat tuntea jne. Poistin kaikki sitä mukaa kun niitä tuli ja tulihan niitä sivutolkulla joka päivä. Kaiken lisäksi sähköpostiin alkoi tulla tulvimalla roskapostia. Se loppui kuin seinään, kun suljin tilini.

Ryhmäjuttukaan ei sitten ottanut kiinnostaakseen. Niinpä suljin koko tilin, enkä ikinä aio sitä enää avata. Minulle riittää sposti muutaman hyvän kaverin kanssa. En halua seurata puolituttujen tekemisiä tai kertoa omista jutuistani yhtään mitään. Tiedän mukavampaakin ajanvietettä.

En silti paheksu fb:n käyttämistä. Tosin nuoriso sanoo, että se on vanhanaikaista ja vanhojen ihmisten juttu. Niin varmaan onkin ja mikäpä siinä. Se käyttää, joka siitä tykkää.

Onko rikos jos laittaa vääriä tietoja esim.syntymäajan ja onko pakko laittaa se?Voiko nimen kanssa kikkailla?

Vierailija

Olin yhdellä tietokonekurssilla ja siellä puhuttiin ohimennen Facebookista. Opettaja kertoi, että jos liittyy facebookiin kannattaa avata erillinen sähköposti (esim yahoo) sitä varten eikä kannata antaa omaa , normaalisti käyttämäänsä sähköpostia. Väärän syntymäajan ilmoittaminen  (pakollinen) ei ole kummoinenkaan rikos. Niin kuin nyt Facebook veisi jonkun oikeuteen sen takia kun itse on parhaillaan oikeudessa jenkeissä vääriin tarkoituksiin käyttämiensä asiakastietojen takia.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat