Keskustelukooste - kommentoikaa hyvät raatilaiset!

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Kiitos hyvät ET-raatilaiset runsaasta palautteesta, ideoista ja toiveista nettiET:n kehittämiseksi. Tässä on tiivistelmä tähän asti käydyistä raatikeskusteluista:

Teemat-keskustelu
Ajankohtaista: Enemmän kulttuuria: teatteria, kirjoja, konsertteja. Kattavampia juttuja / uutisia taloudesta politiikkaan. Nostoja päivän puheenaiheista. Uusien trendien/ nnovaatioiden esittelyä.

Terveys: Tietoa ja juttuja oman kunnon kohentamisesta, seniorien seksistä, naisten syövistä. Positiivisia ja kannustavia elämäntarinoita. Vinkkejä oman vanhuuden laatuun vaikuttamisesta. Keskustelua karsiutuvista kotipalveluista. Juttuja lapsuuden traumojen aktivoitumisesta eläkkeellä. Keskustelua ikääntyvän kokemusten arvostamisesta/hiljaisen
tiedon jakamisesta.

Laki&Talous: Eläkeläisten edut ja linkkivinkit. Aikuisopiskelu / yrittäjyys / uusi ammatti vaihtoehtona varhais / työttömyyseläkkeelle. Omaishoitajuus. Perinnönjako. Uusparien elinkulujen jakautuminen. Pienellä eläkkeellä pärjääminen.

Koti&Piha: Puutarhanhoitovinkit. Kodinhoitoneuvot. Mistä luotettavaa kotiapua. Säästövinkit. Koti ulkomailta. Edullinen asuminen (koti- ja ulkomaat). Mökki vakinaiseksi asunnoksi.

Matkat: Kotimaan matkailujutut. Edullinen matkailu. Pitkät matkat ulkomaille (asuminen, terveydenhoito, vakuutus). Eläkeläisystävälliset hotellit. Omien kokemusten jakaminen. Nojatuolimatkailu. Matkatoverin etsintä. Ulkomaisen asunnon vuokrauspalsta.

Ruoka: Enemmän reseptejä ja säästövinkkejä. Edullinen, terveellinen ruoka (ohjeet). Mökkiruoka. Lähiruoka.

Tee itse: Säästövinkit ja käsityöohjeet.

Myös uusia teemoja toivottiin:

Isovanhemmuus: vertaistuki, isovanhemman rooli, kasvattamisvelvoite, leikki-ideat, etämummous, varamummous, lähimummous, hylätty mummo.

Harrastukset: kädentaidot, marjastus, sienestys, liikunta ja (kielten)opiskelut seniorina, harrastaminen syrjäseudulla, valokuvaus, nettiopiskelu, keräily.

Kulttuuri: elokuva-, teatteri- ja kirjaarviot, taide, taiteilijaesittelyt, kirjakerho, kirjailijahaastattelut, kultttuuritapahtumat, lukupiiri, vertaisarvostelijat eri puolelta Suomea.

Ihmissuhteet: suhteet, ystävyys eläkkeellä/leskeydyttyä, lapsettomat, sinkut, lesket, yksinäisyys, ikääntyvän ihmisen tiedon hyödyntäminen / asema / arvostus työyhteisössä, pitkä parisuhde, kun harrastus vie toisen eläkkeellä (yhteiset harrastukset).

Tyyli: Aikuisen naisen pukeutuminen ja meikkaus.

Viikon vinkki: ruoka / talous / kirjat / kulttuuri / matkat.

Tietotekniikka ja netin käyttö: kansantajuisesti lehdessä ja printissä, termien avaus, kädestä pitäen/vaihe vaiheelta –opastus, selkokielisyys, hyödylliset nettilinkit, ikääntyvien kännykät -testi.

Tavallisten ihmisten (selvitymis)tarinat: kokemukset, kohtalot, erityiset elämänvalinnat, vanhojen viisauden jakaminen.

Vertaistuki: kysy kohtalotoverilta sairaudesta / ihmissuhteista / eläkkeestä / isovanhemmuudesta / taloudesta / perinnöstä.

Tv-ohjelmat ja niiden taustoja. Pelejä ja ristikoita.

Blogit-keskustelu
Blogi kiinnostaa, jos se on ytimekäs, viisas ja jos sitä päivitetään usein. Kiinnostavat aiheet: puutarha, terveys, liikunta, ruoka, käsityöt, luonto, eläimet, kirjallisuus, ajankohtaisuus, matkakokemukset. Ei aikaa lukea muiden blogeja, oma elämä niin aktiivista. Ei osaa itse kirjoittaa, tarvitsisi ohjeita blogikirjoittamiseen.

Runot-keskustelu
Runot kiinnostavat ja ovat tärkeä syy tulla sivustolle. Niitä luetaan säännöllisesti/usein/aina ensimmäisenä nettiET:ssä. Tilanteeseen sopivia runoja (lisää uusia kategorioita). Tarvitsisi ohjausta runojen kirjoittamiseen. Kriitikko arvioimaan lukijoiden runoja.

Yleispalautteet
Sivustolle kirjautuminen ei aina onnistu, on hankalaa. Kirjautuminen ärsyttää mutta toisaalta myös anonyymi kirjoittelu ärsyttää. Navigointi keskustelualuella hankalaa. Enemmän kuvia sivustolle. Kuvanlisäysmahdollisuus kirpputoripalstalle. Sivuston fonttikoko on kiiettävän suuri. Netti täydentää printtiä (syventää, lisätietoa, linkkejä, lukijoiden kommentit, kokemukset keskustelevat aiheen kanssa).

Keskustelu jatkuu täällä ET-raadissa - kommentoi ja ruodi muiden kanssa sitä, mikä em. ideoista on hyvä, mikä taas ei Ideasi ja palautteesi on meille nettiET:n tekijöille arvokasta ja lämpimästi tervetullutta! Sivustoa kehitetään jatkuvasti. Jo nyt voimme kertoa, että nettiET.fi-sivustolle on tulossa uusia osioita: nettitohtori, jouluvinkkejä ja kuvagallerioita.

ET-toimitus

P.S. Aktiivisimmille raatilaisille postitetaan marraskuun aikana kätevä ET-kalenteri ja Hyvä Terveys-lehden näytenumero.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Ruoka
Miksi ruoka on niin kallista? Ei riitä se, että saamme ns. lähiruokaa, jos esim: Pirkka-tuote tulee ulkomailta! On se talvi Ruotsissakin ja silti ruoka on halvempaa. Olen myös ostellut "merkkimausteita" ulkomailta. Mrisän omat mausteemme niiden rinnalla ovat melkein mautonta puppua. Onko totta, että suomalaiset eivät välitä laatu-, hintasuhteesta? Vai onko meidät vain aivopesty ylistämään kallista ruokaamme??

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Voi nettitohtori olisikin aivan upea juttu. Sitä jään nyt odottelemaan, samoin uusia jouluvinkkejä.
Näin toivoo Aluisa Savosta

Vierailija

Mikä mättää ettei pääse kirjautumaan vaikka varmasti on sähköposti osoite oikein ja myöskin salasana?
Missä vaiheessa tulee esiin nimimerkki? Kirjautuessahan laitetaan oikea sähköpostiosoite ja salasana ,eikö niin?
Ei viitsisi jatkuvasti vaihtaa salasanakaan koska se ei ole unohtunut. Tämä on ehkä väärä foorumi kysyä tätä mutta missä saan vastauksen, nim savon mummu

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kaikki nuo asiat ovat mielenkiintoisia.Eihän niitä joka hetki tarvitse,mutta olisi hyvä tietää ongelmatilanteissa jokin linkki,mistä kysyä tarpeen tullen neuvoa.Nettitohtori varmaankin on suosituimmasta päästä,mutta kyllä minä keväällä varmaankin tarvitsen puutarha-asiantuntijan neuvoa ja jouluna jotakin uutta joulu-askartelu rintamalta jne...
Muutaman vuoden kuluttua tuo eläke-ikäkin koittaa,,monet asiat askarruttaa jo nyt mieltä.Asioita on niin paljon,ettei edes tiedä mitä kysyisi.Kun on koko elämänsä aikana tottunut tiettyyn rytmiin,jota on työ hallinnut aika tavalla.
Kun omaan ajan hallintaansa saa ihan vapaat kädet,miten siinä sitten onnistuu,ettei mene yöt ja päivät sekaisin.Nyt tietää,että nukkumaan pitää käydä tiettyyn aikaan,jotta olet aamulla virkeä töihin lähtiessäsi,mutta entäs sitten,kun ei tarvitse lähteä mihinkään......
Eläkkeelle lähtijän valmennuspalsta voisi olla ihan hyvä(vähän naurattaa),mutta totta toinen puoli.

Vierailija

Tyyli, aikuisen naisen pukeutuminen ja meikkaus - hyvä ja tarpeellinen aihe. Itse pohdin parhaillaan miten siirtyä jatkuvasta juurivärjäyksestä kauniiksi harmaapääksi. "Aikuinen nainen" on kummallinen eufemismi, vanha mikä vanha! Vanhenevan naisen tyyli olisi mielestäni reilumpi ja rehellisempiilmaisu.

Vierailija

Mielenkiintoista keskustelua aiheista ollut koko ajan. Aika vaan tahtoo olla kortilla, vaikka en vielä olekaan kiireinen eläkeläinen.
Pyrin aina kuitenkin lukemaan perintöihin liittyvät asiat, myös kevyt ruoka ja matkailu kiinnostaa, on ne sitten netissä tai lehdessä.

Vierailija

Olen savolaisen Aluisan kanssa samaa mieltä siitä, että nettitohtori voisi olla hyvä juttu. Yhä suurempi joukko meistä alkaa olla siinä iässä, jolloin lääkäri on ihmisen paras ystävä. Mutta kun terveyskeskus-lääkäreitä on liian vähän, voisi nettitohtori olla oiva ensiapu vaikkapa - luulosairauteen :=!
Haluaisin herättää keskustelua vanhusten hoidon hinnoista. Nyt, kun kuntien rahat eivät tahdo enää riittää "yhdeksään hyvään ja kymmeneen kauniiseen", joita olemme vuosikaudet vaatineet, etsitään sopivaa säästökohdetta - vaikkapa vanhusten hoidosta. Ajatuksen kulku on seuraava: terveyskeskusten vuodeosastot muutetaan palvelu- tai hoitokodeiksi, jolloin vanhukset maksavat eläkkeillään hoidon. Näin paikka hoivakodissa tulee kunnalle edullisemmaksi kuin vuodepaikka terveyskeskuksen sairaalassa.
Pähkäilyterveisiä vain kaikille Ellin sisko Joensuusta

Vierailija

Olen sitä mieltä että hoivakodit vievät kaikki vanhuksen rahat.Oman rahan osuus ns.käteen jäätävä osa on mitättömän pisni.Joka vuosi hinnat nousevat ei eläke nouse yhtä paljon.Ruoka on viisi pinaatti lettua illalla.Näistä kannattaisi nostaa kissa pöydälle.

Vierailija

Kyllähän kaikki aiheet kiinnostavat. Esim. helppo vihannesten, yrttien ja salaatin viljely kotitarpeiksi olisi mielenkiintoista luettavaa. Kunnon ja mielen kohentamiseksi voisitte haastatella naurujoogaan perehtynyttä henkilöä. Olen sellaisessa naurujoogaklubissa ja nauru, jos mikä tukee terveyttä ja antaa hyvää oloa. Lisäksi ryhmässä on hillittömän hauskaa ja hikeä puskee pintaan!
Tuossa koosteessa tuntuu olevan elämän koko kirjo, joten jo ennestään hyvää ET-lehteä on varmaan vaikea kehittää. onnea matkaan!

Vierailija

Aiheita ja vinkkejä on jo varmasti yllin kyllin toimituksen näkökulmasta. Mukavaa olisi, jos ET muistaisi meitä yli-ikäisiä, mutta vielä työtä tekeviä, vaikka seitsemänkymmentä on ohitettu. Monet asiat jäävät vielä työn varjoon, mutta jos se maistuu, niin siitä vaan - vai kuinka? Monesta eläkeläisen ilosta luopuu sen takia. Siispä kysynkin: miten saisi pidettyä rapistuvan fysiikan ja pirteät aivot tasapainossa ja työkykyisinä?

Terveisiä kaikille, Nyyti

Vierailija

Jos on kunnallisesta hoidosta kyse, niin eihän se eläke edes riitä vaan kunta tai kaupunki maksaa osan. Ja eläkkeestä pitää jäädä myös mummolle pieni osa, jolla voi hemmotella itseään. Yksityiset hoivakodit on asi erikseen, siinä ei eläke riitä mihinkään.
terv. entinen alan opiskelija.

Vierailija

Onhan täällä ollut paljon mielenkiintoisia juttuja, mutta todellista keskustelua vain harvoin. Keskustelulla tarkoitan sitä että otetaan kantaa puolesta ja vastaan, väitellään, esitetään eriäviä mielipiteitä, ruoditaan ongelmia jne. Jokainen täällä ET-raadissa vain kertoo oman mielipiteensä ja se on sitten siinä. Ihan mielenkiintoista, muttei se mitään keskustelua ole. No, olen ehkä liian kärkevä. On täällä joitakin pieniä keskustelunpoikasia ollut.

Olen ennenkin maininnut tästä "anonyymien" suuresta määrästä. On vaikeaa kommentoida anonyymin viestiä tyyliin "anonyymi sanoo..." Käyttäkää hyvät anonyymit ystävät nimimerkkiä. Toivoo nimimerkki allinlapsi.

Vierailija

hyvä savon mummu, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kirjautuminen tuottaa tuskaa, oikeista osoitteista ja salasanoista huolimatta. Kerran olen kommentoinut, ihan nimimerkilläni Likkilukija, mut ei teksti kyllä koskaan tullut näkyviin. Ei edes "anonyymillä". Mut hei, on tää ihan kivaa että pääsee edes purnaamaan vastaamalla sun ruudun kautta. Jatketaan tästä, toivottavasti paremmalla menestyksellä jatkossa!

Vierailija

Samaa mieltä salasanasta, minkähän takia sellainen on välttämätön? Kun jokaisella on kuitenkin eri nimimerkki, niin eikö se riittäisi erottamaan kirjoittajat toisistaan. Onneksi minulla on salasana, jonka muistan helposti. Mutta eräällä toisella keskustelupalstalla minulla on "ylläältä annettu" salasana, jota en ikinä opi ulkoa (mahdottoman pitkä numerorimpsu, joka minulla on aina pöydällä - ellei lappunen ole hukkunut). - Itsekin olen joskus kirjoittanut anonyymina, kun on ollut oikein kiire sanoa jotain. Silloin tosin ei saa aktiivisuuspisteitä.

Vierailija

Uusista teemoista minua kiinnostaa eniten "tyyli, aikuisen naisen pukeutuminen". Mutta toivoisin, että lehdessä esiteltäisiin kohtuuhintaisia vaatteita. Eläkeläisen ( puhun itsestäni) rahavarat eivät salli kovin hintavien asujen ostamista. Kuitenkin haluaisin pukeutua nätisti ja siihen kaipaisin asiantuntijan neuvoja.
Ruoka. Tavallista arkiruokaa. Lukijoiden perinnevinkkejä keittiöön ja ruuanlaittoon. Vanhoja, hyviä tavallisista aineksista valmistettujen ruokien ja leivonnaisten ohjeita - lukijoiden lähettämiä.
Käsityöt. Joka numeroon joku ohje, kiitos!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat