Kari jätti ahdistavan uskonyhteisön: "Kävin elokuvissa ensimmäistä kertaa 52-vuotiaana"

klo 16:13 | 21.6.2018
Miltä tuntuu, kun elämä mullistuu täysin viisikymppisenä? Kari Ylinen, 59, jätti vanhoillislestadiolaisen yhteisön taakseen neljä vuotta sitten. Hän elää nyt toista teini-ikää.Lue koko juttu
Kari Ylinen sinulle osoitan tämän tekstini. Itse en ole lähtöisin vl kodista, mutta teinivuosieni maailmallinen elämäntapani johti siihen, että Taivaan Isä sai herättää tuntoni kaipaamaan armoa ja anteeksiantamuksen evankeliumia kaikkien syntieni ylitse. Minulle oli suotu sellainen etuoikeus, että silloisessa kotikylässäni vaikutti uskomassa oleva kirkkoherra, ja jumalanpalvelus saarnojen alla minulle kirkastui, mikä on elävä uskoa ja miten Jumala vanhurskauttaa syntisen ja syntinsä tuntevan ihmispolon. Niinpä Jumalan valtakunta sai lähestyä minua tuon uskomassa olevan papin kautta ja hän sai saarnata minulle epäuskoni ja kaikki sen mukanaan tuomat syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Nyt kun olen jo eläkeiässä ja kun katson taakseni noihin teinivuosiini, joita sinä nyt ihastelet epäuskoisessa sieluntilassasi, itse olisin toivonut, että voi kunpa niitä synnin teitä ei olisi tarvinnut nuorena kulkea ja kokea.
Jokainen uskoo mihin uskoo tai on uskomatta mihinkään,oma valinta jota en toivo kenenkään kyseenalaistavan.
Valtavan rohkea päätös! Kaikkea hyvää ja kaunista toivon tiellesi.
Seuraavassa elämässä kaikki viikon olla aivan toisin😉
Voikin...
Vai niin
Mulla on monia sukulaisia jotka kuuluvat vl liikeesees. Usein puhumme uskonasioista ja ruloilemme yhdessä. Isoäitini oli myös heitä ja iloitsi kun nuorena lähdin uskontielle, eikä koskaan puhunut että olin väärässä uskossa. Hän oli hyvin äkkipikainen ja usein huokaili huonouttaan , ja minusta ihan syystäkin !!!!😕. No hän kuoli ja rukoilin Jumalaa , että pääsikö mummu taivaan kotoin. Avasin Raamatun ja se aukesi Ps. 91 kohdasta, vanha käänös oli silloin vielä.
Tunnen myös monia lestadiolaisia jotka eivät minua hyväksy, no ok. he voivat olla sitä mieltä, eivät he eikä kukaan ihminen minua viimeisellä tuomiolla ole vastassa.
Olen kyllä surullinen siitä että jotkut vl perheet puhuvat lapsilleen että joku naapurin tai tutun lapsi ei pääse taivaaseen . Jumala heitä armahtakoon, kuten minuakin . Emme ikinä saa tuomita ketään , se valta on yksin Jumalan joka tuntee meidät salatuimpaan saakka.
Jumala meitä ja heitä armahtakoon .
14.21 Hyvin kirjoitit, tykkään asenteestasi.
Tuomitsee muutkin uskonnot. Baptistit tulivat sanomaan ,ettemme olisi saaneet mennä naimisiin ,koska mies joskus eronnut ja keskosena syntyi lapsi,koska Jumala rankaisi. No anteeksi vaan,poika on nyt fiksu nuori mies. Miehestä erosin,narsisti on,eli oikeassa olivat siinä ,ettei olisi kannattanut naimisiin. No olen jo yli 10vuotta elänyt onnellista elämää. Nämä uskontojutut oksettaa aina!!!
Kari, lähtösi oli vahva viesti hyväksikäytetyille lapsillesi. Sillä on heille suuri merkitys. Et hyssytellyt tai kieltänyt. Miehen teko!
On aikalailla käsittämätöntä kuinka nykymaailmassa onnistutaan elämään niin kovin suljetusti omassa uskonlahkossaan tai seurakunnissaan, että ei tiedetä oikeasta elämästä mitään.
Luulisi ihmisellä olevan uteliaisuutta tietoon ja tapahtumiin maailmassa jossa elämme.
Vai ajautuuko tuollaiseen käskyttävään, normitettuun elämän malliin vain arat ja ja elämää ja päätöksiä pelkäävät ihmiset. Haluavatko he turvata vain näkymättömään Jumalaan.
Siinä toivossa että jos Jumala ei päätä niin ainakin toiset ihmiset päättävät mitä pitää tehdä ja kuinka elää. Varmasti rohkeuden puute ja uteliaisuus elämää kohtaan ovat nollassa, tahdotaan vain miellyttää sitä käskijää joka sanelee sääntöjä, tuskin noissa säännöissä on Jumalan sormet pelissä.
On tervettä kyseenalaistaa elämässä asioita ja epäillä, eikä "niellä" kaikkea mikä eteen tulee niin uskonnossa, opeissa, missä ismissä tahansa.
😒 voi kauhea
Ymmärrän hyvin miten lapsi/nuori voi jämähtyä uskonollisiin ryhmiin, jopa kultteihin, koska henkinen aivopesu on onnistunut niin totaalisesti. Lähteminen tuntuu mahdottomuudelta, sillä vuosien myötä on opittu tietty ajattelutapa ja yhteenkuuluvuus ryhmään, ns. me-henki, joka tekee yksilöistä lojaalisia. Myös suljettu elämäntapa ei ole antanut esimerkkejä muista mahdollisita elämäntavoista.
Siksi juuri on vaikea erota koska pelko tulevasta ja ehkäpä yksinäisyydestä, koska me, ihmiseläjät olemme niin kovin sosiaalisia ja haluamme kuulua omaan ryhmäämme.
Näistä on myös esimerkkejä sekulaarisesta elämästä, koululuokassa ei tuoda mielipiteitä julki vaan ollaan hiljaa leimaantumisen vuoksi, teens unspoken rules. Urheilutapahtumissa, itsenäisyyspäivän juhlallisuuksissa voi repäistä... koska on hienoa olla mukana puhaltamassa yhteiseen liekkiin.
Erona kuitenkin on että näistä tapahtumista voi sittenkin irtautua helposti koska niillä on päätepiste, eikä ne sulje kannattajiaan tiettyyn vakiokaavaan. Esim. Jokereiden fani voi ryhtyä kannattamaan Tapparaa. Tuskin se nyt maailmankirjoja sekoittaisi..)