Kari jätti ahdistavan uskonyhteisön: "Kävin elokuvissa ensimmäistä kertaa 52-vuotiaana"

Kari jätti ahdistavan uskonyhteisön: "Kävin elokuvissa ensimmäistä kertaa 52-vuotiaana"

– Ennen olin aika harmaa, mutta olen saanut nyt värejä elämääni, Kari Ylinen iloitsee.

Miltä tuntuu, kun elämä mullistuu täysin viisikymppisenä? Kari Ylinen, 59, jätti vanhoillislestadiolaisen yhteisön taakseen neljä vuotta sitten. Hän elää nyt toista teini-ikää.Lue koko juttu

Kommentit (14)

Vl äiti

Kari Ylinen sinulle osoitan tämän tekstini. Itse en ole lähtöisin vl kodista, mutta teinivuosieni maailmallinen elämäntapani johti siihen, että Taivaan Isä sai herättää tuntoni kaipaamaan armoa ja anteeksiantamuksen evankeliumia kaikkien syntieni ylitse. Minulle oli suotu sellainen etuoikeus, että silloisessa kotikylässäni vaikutti uskomassa oleva kirkkoherra, ja jumalanpalvelus saarnojen alla minulle kirkastui, mikä on elävä uskoa ja miten Jumala vanhurskauttaa syntisen ja syntinsä tuntevan ihmispolon. Niinpä Jumalan valtakunta sai lähestyä minua tuon uskomassa olevan papin kautta ja hän sai saarnata minulle epäuskoni ja kaikki sen mukanaan tuomat syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Nyt kun olen jo eläkeiässä ja kun katson taakseni noihin teinivuosiini, joita sinä nyt ihastelet epäuskoisessa sieluntilassasi, itse olisin toivonut, että voi kunpa niitä synnin teitä ei olisi tarvinnut nuorena kulkea ja kokea.

EVLUT

Jokainen uskoo mihin uskoo tai on uskomatta mihinkään,oma valinta jota en toivo kenenkään kyseenalaistavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
vieras

EVLUT kirjoitti:
Jokainen uskoo mihin uskoo tai on uskomatta mihinkään,oma valinta jota en toivo kenenkään kyseenalaistavan.

Työpaikka ympäristöstä tunnen työsuojumiehenä, että eronnutta vainotaan seurakunnan jäsenten toimesta. Se on törkeä ilmiö. Seurakunnan sisäinen kuri oppeineen ilmeisesti osasyyllisenä.

Unesta herännyt

Valtavan rohkea päätös! Kaikkea hyvää ja kaunista toivon tiellesi.
Seuraavassa elämässä kaikki viikon olla aivan toisin😉

Vierailija

Hirveää on tämä vaino, mikä kohdistuu uskosta eroavalle. Jopa läheiset hylkäävät hänet.

Miksi kukaan ei saa valita uskomustaan elämään?

Se on jokaisen oma asia.

Miksi kukaan ei saa elää omaa elämää ja kutsumustaan. Yhteisö estää sen.

Hirveää on nämä Lestadiolaiset, jotka käyttävät lapsiaan hyväkseen. Jeesuksen Kristuksen veressä ja Pyhässä hengessä.

Lapset eivät saa kertoa koskaan, kuinka heitä on hyväksi käytetty.

Elikkä, tämmöinen uskonto.

Älkää poistako tätä totuutta, mitä Lestadiolaisilla on.

Vierailija

Aivan kauheaa on tämä, miten Lestadiolaiset äidit joutuvat synnyttämään lapsia jopa henkensä uhalla. Miehet sanovat, jos vaimo kuolee, Jumala antaa uuden vaimon.

Elikkä, vaimot kärsivät. Jotkut jaksavat, jotkut eivät.

Jumala ei milloinkaan sanonut, että pitää synnyttää maailmaan lapsia, jos niitä ei jaksa hoitaa.

Elikkä, Lestadiolaiset miehet hallitsevat maailmaa. Vaimot kuriin.

Hirveää.

Vierailija

Lestadiolaiset miehet sanovat näin, jos vaimo menehtyy liikaan synnytyksiin. Jumala antaa uuden vaimon. Tämä on faktaa.

Hirveä miesten hallitsema lahkolaisuus.

Tiedän, tunnen , moni vaimo haluaisi teetättää sterilisaation, mies ei suostu.

Erotkaa hyvät naiset tästä hirveästä uskonsuunnasta.

Vänkä

Tunnen lessu-uskovaisia, enkä juurikaan arvosta heidän tapaansa tuomita milloin mitäkin, ja näen kyseistä oppia noudattavat ihmiset pitkälti kaksinaismoralisteina, mutta absurdia on myös tämänkaltaiset kommentit:

"Hirveää on tämä vaino, mikä kohdistuu uskosta eroavalle. Jopa läheiset hylkäävät hänet.

Miksi kukaan ei saa valita uskomustaan elämään?

Se on jokaisen oma asia.

Miksi kukaan ei saa elää omaa elämää ja kutsumustaan. Yhteisö estää sen." 

Kommetista käy ilmi että kaikkien tulee saada omaa elämäänsä kuten haluaa, paitsi lestadiolaiset, joiden pitää elää kuten kommentoija haluaa :O Lisäksi minua hämmästyttää se että eri uskonnollisisa ryhmittymiä kauhistellaan siitä, että nämä valitsevat kaverinsa. Elikkä jos joku ei pelaa heidän säännöillä, ja hänen kanssa ei haluta olla tekemisissä, ( koska on erilaiset arvot) niin tämä seikka on hirvityksen kauhistus niille jotka eivät halua olla uskisten kanssa tekemisissä, koska näillä on erilaiset pelisäännöt, eli arvot. Kaksoistandardit.

minä

Vai niin

Mulla on monia sukulaisia jotka kuuluvat vl liikeesees. Usein puhumme uskonasioista ja ruloilemme yhdessä. Isoäitini oli myös heitä ja iloitsi kun nuorena lähdin uskontielle, eikä koskaan puhunut että olin väärässä uskossa. Hän oli hyvin äkkipikainen ja usein huokaili huonouttaan , ja minusta ihan syystäkin !!!!😕. No hän kuoli ja rukoilin Jumalaa , että pääsikö mummu taivaan kotoin. Avasin Raamatun ja se aukesi Ps. 91 kohdasta, vanha käänös oli silloin vielä.

Tunnen myös monia lestadiolaisia jotka eivät minua hyväksy, no ok. he voivat olla sitä mieltä, eivät he eikä kukaan ihminen minua viimeisellä tuomiolla ole vastassa.

Olen kyllä surullinen siitä että jotkut vl perheet puhuvat lapsilleen että joku naapurin tai tutun lapsi ei pääse taivaaseen . Jumala heitä armahtakoon, kuten minuakin . Emme ikinä saa tuomita ketään , se valta on yksin Jumalan joka tuntee meidät salatuimpaan saakka.
Jumala meitä ja heitä armahtakoon .

VValoa

Tuomitsee muutkin uskonnot. Baptistit tulivat sanomaan ,ettemme olisi saaneet mennä naimisiin ,koska mies joskus eronnut ja keskosena syntyi lapsi,koska Jumala rankaisi. No anteeksi vaan,poika on nyt fiksu nuori mies. Miehestä erosin,narsisti on,eli oikeassa olivat siinä ,ettei olisi kannattanut naimisiin. No olen jo yli 10vuotta elänyt onnellista elämää. Nämä uskontojutut oksettaa aina!!!

Vierailija

Malakia3: "Minä, Herra, en muutu, mutta te olette poikenneet minun käskyistäni ettekä noudata niitä. Kääntykää minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te sanotte: "Missä asiassa meidän on käännyttävä?" Ynseät ovat teidän puheenne minua vastaan, sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Mitä me olemme puhuneet sinua vastaan?" Te sanotte: "Herran palveleminen on turha; ja mitä hyötyä siitä on ollut. Me kiitämme julkeitten onnea. Ne, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ne tulevat rakennetuiksi, kiusaavat Jumalaa, mutta silti pelastuvat."

Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät. Ja minä olen heille laupias, niinkuin mies on laupias pojallensa. Ja te näette jälleen, mikä on ero vanhurskaan ja jumalattoman välillä, sen välillä, joka palvelee Jumalaa, ja sen, joka ei häntä palvele."

Tuon mukaan Malakian aikana kansan uskonnollisuus oli samanlaista kuin nykyäänkin eli ollaan palvelevinaan Luojaa, mutta todellisuudessa juostaan rahanperässä kadehtien niitä jotka rikastuvat kepulikonstein. Samalla tuossa on lupaus että aikanaan koittaa aika, jolloin käy selkeästi ilmi ketkä teeskentelevät olevansa uskossa ja ketkä ovat sellaisia Jumalaa miellyttävällä tavalla.

Onko nyt koittanut tuo aika, koska enää media ei lakaise maton alle palvontaa teeskentelevien uskontojen väärinkäytöksiä?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat