Haluan talviajan takaisin

Hyvä suomalaiset mepit! Olette saaneet aikaan, että komissio kerää EU-kansalaisten mielipiteitä kesäaikasäännösten muutostarpeista.

Olen ollut kyllästynyt kellojen vääntelyyn joka kevät ja syksy. Unirytmi menee ihan sekaisin ja tottuminen uuteen aikaan vie viikkoja.

Jos koet samoin, ilmoita mielipiteesi komissiolle alla olevan linkin kautta, josta löytyy suomenkielinen kyselylomake. Älä hermostu vaikka lomakkeen täyttäminen ja lataaminen on todella hidasta. Nähtävästi miljoonat eurooppalaiset ilmoittavat mielipiteitään samaan aikaan ja sivusto on sen vuoksi ylikuormitettu.

Linkki:
https://ec.europa.eu/info/consultations/2018-summertime-arrangements_fi

Kommentit (14)

Vierailija

Kannatettava asia.  Hyvä että asiaa tutkitaan.  Minulle kesäaikaan siirtyminen on raskas prosessi, jota pitää harjoitella monta päivää etukäteen aikaistamalla herätystä muutama minuutti kerrallaan.

Mutta pikkuinen huomautus; ei ole talviaikaa, on normaaliaika josta kesäaika on poikkeustila.

Vierailija

Minulle yksi tunti sinne tai tänne ei vaikeuta elämääni millään tavalla. Unirytmiinkin sopeudun ongelmitta, ehkä johtunee siitä, että olen hyvä nukkuja joka saa heti unenpäästä kiinni kun menee sänkyyn. Aamullahan ei ole eläkeläisellä kiire minnekään, jos nukuttaa voi jatkaa unia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
16.39 kirjoittajalle:

Osaatko olla kiitollinen hyvistä unenlahjoistasi?

Olen todella kiitollinen unenlahjoistani. Ymmärrän heitä joilla on vaikeuksia unen kanssa, itse joudun joskus täydenkuun aikana parina yönä odottelemaan unta muutaman tunnin.

Vierailija

Juu, kannatan kesäajasta luopumista ja täytin kyselyn. Älytöntä käännellä kelloja pari kertaa vuodessa. Mulla on 2 herätyskelloa, keittiön seinäkello, olohuoneen seinäkello + käkikello + pöytäkello, rannekello ja puhelimesta toinen ei ole älykänny niin sekin pitää ajastaa uuteen aikaan. Joudun räpläämään seitsemää kelloa + yhtä puhelinta kesäajan takia.   Toivon pikaista luopumista kesäajasta.

Vierailija

Kesäaika on oikeasti tarpeeton riesa ihmisille ja eläimille. Toivon että siitä hölmöilystä päästään eroon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle yksi tunti sinne tai tänne ei vaikeuta elämääni millään tavalla. Unirytmiinkin sopeudun ongelmitta, ehkä johtunee siitä, että olen hyvä nukkuja joka saa heti unenpäästä kiinni kun menee sänkyyn. Aamullahan ei ole eläkeläisellä kiire minnekään, jos nukuttaa voi jatkaa unia.

Eläkeläinen täällä jonka unirytmi sekaisin koko kesäajan ajan. Kyllä siinä eläkeläiselläkin tulee kiire jos on varattuna aika hammaslääkärille tai matkaliput ostettuna ja myöhästyy kesäajan takia.  Myöhästyin matkalta kun oma klo näytti klo 8 mutta kelloja olikin käännetty ja muka-aika oli klo 9. Jäi ostetut laivaliput meikäläisen tappioksi.

Vierailija

Maailmassa on paljon suurempia murheita kuin joku kesäaika ja kellonaikojen siirtely. Turhaa melua mitättömästä asiasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on paljon suurempia murheita kuin joku kesäaika ja kellonaikojen siirtely. Turhaa melua mitättömästä asiasta.

Maailmassa on tosiaan paljon suuria murheita, joihin  monikaan tavallinen pulliainen ei voi vaikuttaa kuten esim sodat. Kesäaika on jonkun mielestä mitätön asia, jonkun mielestä siihen siirtyminen hankaloittaa elämää suuresti. Annetaan heidän ilmaista mielipiteensä komissiolle ja mahdollisuus terveeseen elämään mahdollisen kesäajan lakkauttamisen myötä. Se ei ole edellä kirjoittaneelta pois koska hän nähtävästi ei kärsi univajeesta kesäaikana. 

Swedudemokratiaatti

Oma ehdotukseni on että siirretään kellot kesä ja talviajan puoliväliin eli siirretään pysyvästi 30 minuuttia eteenpäin. Näin kaikki voittaa!

Vierailija

Nyt voi ilmaista mielipiteensä otakantaa.fi sivustolla, haluaako siirryttävän normaaliin ei talviaikaan. Käy kertomassa mielipiteesi osallistumalla hankkeeseen. Noin kolmen kuukauden päästä Suomi tekee päätöksen, mitä aikaa aletaan käyttää Suomessa ja ilmoittaa siitä komissiolle. 

Vierailija

Swedudemokratiaatti kirjoitti:
Oma ehdotukseni on että siirretään kellot kesä ja talviajan puoliväliin eli siirretään pysyvästi 30 minuuttia eteenpäin. Näin kaikki voittaa!

On jo päätetty EU:n komission tasolla, että kelloja siirretään pysyvästi joko tunti eteen - tai taaksepäin. Joten jokaisen jäsenmaan on tehtävä valinta näiden kahden vaihtoehdon väliltä. 

Vierailija

Tässä linkki, missä voi ilmaista, haluaako Suomen olevan tulevaisuudessa talvi-vai kesäajassa:

https://kellojensiirto.otakantaa.fi/fi/

Kyselyyn on jo vastannut 170.366 suomalaista! Paina sivustossa Osallistu hankkeeseen alla olevaa linkkiä: Mikä aika Suomessa pitäisi ottaa pysyvästi käyttöön?

Kysely on mielestäni siinä mielessä omituinen, että kysytään mielipidettä siitä, pitäisikö Suomen olla muiden Pohjoismaiden, muun Euroopan maiden, Baltian maiden ja Venäjän kanssa  samassa ajassa. Mitä hemmetin väliä!!! Eikö suomalaiset voisi kerrankin ajatella asiaa omalta kannaltaan huolimatta siitä mihin aikaan muut maahan siirtyvät. Ainakin minulle on yksi ja sama, missä ajassa muut maat ovat kun pysyvä kesäaika Suomessa  aiheuttaa minulle unettomuutta , nukahtamisvaikeuksia ja jatkuvaa väsymystä aamuisin. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat