Vanhoillislestadiolaisessa perheessä kasvanut Ulla tuli raskaaksi 13-vuotiaana: ”Olen antanut anteeksi lähes kaikille”

”Tango ja Loa eivät erottele ihmisiä terveisiin ja sairaisiin. Ne hyväksyvät meidät sellaisina kuin olemme”, Ulla Linjama-Lehtinen sanoo.

Ulla Linjama-Lehtinen, 65, ei ehtinyt olla lapsi eikä nuori. Hevoset ovat auttaneet häntä löytämään kadotetun lapsen itsessään.Lue koko juttu

Vanhoillislestadiolaisessa perheessä kasvanut Ulla tuli raskaaksi 13-vuotiaana: ”Olen antanut anteeksi lähes kaikille”

Kommentit (16)

pampula

Hienoa Ulla
Tiedän että olet upea ihminen.
Olit äitinä meille kurittomille tytöillekansanopistossa.
Vaikka itse olit saman ikäinen.
Tiedän miten paljon hevoset saavat aikaan ihmisen elämässä.
Olen itse kokenut sen
Kaikki muutkin eläimet myös.
Kiitos Ulla.

Voi että mikä tarina. Hienoa Ulla että olet jaksanut näin kovan tien kulkeneena. OIet tosi hieno esimerkki monelle muulle jotka saattavat miettiä että elämä on raskasta tai vaikeaa. Hienoa että olet osannut myös antaa anteeksi, niin Jumalakin meille kaikille antaa!

Vautsi oikein kylmät väreet tulee kun luin jutun vielä toisen kerran!

Miu mau!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ar

En ymmärrä miksi vanholislestadiolaisuus on nostettu otsikossa isosti esiin kun se ei käytännössä juttuun juuri mitenkään vaikuttanut. Ja mainittiin alussa ehkä kerran. Yritetään vain saada huomiota juttuun ja itse tarinan päähenkilö jää varjoon. Huonoa journalismia, kun itse tarina on hyvä mutta otsikko pilaa kaiken.

Vierailija

Juurikin vanholislestadiolaisuus oli kaiken masennuksen syynä. Alku ja juuri. Ilman sitä olisi tuskin olisi tullut raskaaksi ja väheksytyksi.

Vanhoillislestadiolainen henkilö

Haastatellun iästä laskien tuo kaikki on tapahtunut 52 vuotta sitten. Vuosiluku kirjoitettiin silloin 1968. Paljon on yhteiskunta ja ihmisten asenteet muuttuneet sen jälkeen. Tuossahan on selkeä lapsen hyväksikäyttö ja raiskaus tapahtunut . Lieneeköhän silloin ymmärretty tuota rikospuolta ollenkaan. Omassa nuoruudessani 1970- ja 1980-luvuilla oli tavallista että ammattikoululaiset ottivat Corollansa kyytiin pikkutyttöjä, juuri tuonkin ikäisiä. Uskovainen kotiväki varoitteli kovasti, ettei näihin autoihin kannattanut mennä kun siellä juotiin kaljaa ja kuunneltiin huonoa musiikkia. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että isommat riskit ehkä olivat vielä jossakin muussa asiassa. Sen verran on asenteet onneksi muuttunut, että nykyään ei varmasti 18-vuotias kyyditä 13-vuotiasta. Ei valtaväestön parissa ja vielä vähemmän vanhoillislestadiolaisuudessa. Tietysti vieläkin on erilaisia perheitä. Joissakin pystytään lapsia tukemaan vaikeissa tilanteissa ja joissakin ei. Näin on yhtä lailla vanhoilislestadiolaisissa perheissä kuin muissa. Kaikkea hyvää päähenkilölle. Upeaa, että hän on saanut elämänsä hyväksi.

Konna

Saiko isä koskaan tietää olevansa isä? Ja oliko hänkin vanhollislestadiolaisesta perheestä? Mitä ajattelee 52-vuotias tytär tästä? Tietääkö hän?

Mursu

Minua kiinnostaisi tietää onko Ulla vielä vanhollislestadiolainen itse kuitenkin? Ja tietääkö lapsen isä?

Vierailija

Konna kirjoitti:
Saiko isä koskaan tietää olevansa isä? Ja oliko hänkin vanhollislestadiolaisesta perheestä? Mitä ajattelee 52-vuotias tytär tästä? Tietääkö hän?

Outo kommentti. Eiköhän Ullan ja tämän miehen leikit loppuneet siihen, kun raskaus paljastui, eikä sellainen tapaus tuollaisessa yhteisössä salassa pysy. Varsinkin kun hänet erotettiin koulusta.

Pienviljelijä

Oli lienee tärkeä kertoa, että kyseessä oli lestadiolainen perhe. Muilla ei liene ole vastaavia kokemuksia???

Leena

Sosionomitutkinto on ammattikorkeakoulututkinto, sen myötä on hakukelpoinen yliopistoon. Myös avoimen yliopiston opinnot mahdollistavat haun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka Ulla pääsi yliopistoon vaikkei lukio/peruskoulu suoritettuna?

Jutussa kerrotaan, että Ulla suoritti työn ohessa keskikoulua (keskikoulun?) sekä yliopistoon päästyään ensimmäisenä vuotena  muiden opintojen ohella lukion opintoja vastaavat oppimäärät.  Pääsykokeessa onnistuminen on ratkaissut, ei ylioppilastutkinto.

Vierailija

Leena kirjoitti:
Sosionomitutkinto on ammattikorkeakoulututkinto, sen myötä on hakukelpoinen yliopistoon. Myös avoimen yliopiston opinnot mahdollistavat haun.

Nykyään on monta tietä  opinnoissa. Puuttuva ylioppilaslakki ei ole este edetä akateemisella uralla.

Ullan nuoruudessa lienee ollut hankalampaa. Hän on ollut ihailtavan sitkeä.

Vierailija

"Sosionomitutkinto on ammattikorkeakoulututkinto, sen myötä on hakukelpoinen yliopistoon. Myös avoimen yliopiston opinnot mahdollistavat haun."

Siihen maailman aikaan sosionomi oli yliopisto/korkeakoulututkinto. AMK:sta ei silloin ollut mitään tietoa. Ja yliopistoon saattoi päästä jopa kansa-/kansalaiskoulu, ammattikoulu taustallakin., jos oli riiittävän lahjakas.

Vierailija

Konna kirjoitti:
Tytär tietää ainakin lukiessa tämän artikelin asiasta.Kenties isää ei kirkonkirjoissa,mutta tietona tytärellä.On ääretömän väärin salata lapselta isä.Hieno selviytymistarina henkilöllä ja rohkeus tuoda esille asia.! Mainos samalla yritykselle hevosterapiasta. Hienoa hän kuitenkin selvisi!Todella hienoa.Kykeni myös anteeksi antoon. On aviopuoliso lapset ja lapsen lapset. Kantavana voimana kunnon mies,joa otanut tytäreksen isätömän lapsen.Kunioitetavaa. Kaikea hyvä hänelle perhellle ja heidän  elämälle.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat