65non67

EROSIN EV.LUT KIRKOSTA. NYT ON HYVÄ MIELI. Eipä tartte enää rahaa antaa eikä sen asoita kuunnella. Olen todella vapaa.

Kommentit (18)

Vierailija

On kuitenkin mahdollista osallistua halutessaan esim. luentoon Franciscus Assisilaisesta.
Hän on köyhyyden ystävä ja eläinten suojelija.

Vierailija

Suomessa on uskonnonvapaus. Jokainen saa kuulua tai olla kuulumatta ihan mihin haluaa, mutta väite, ettei ev.lut.kirkko tee mitään, on joko todellista tietämättömyyttä tai tuulesta temmattu.

En ala luetella kirkon tekemisiä, jokainen voi itse ottaa asioista selvää. Itse kuulun kirkkoon, vaikken tosi uskovainen olekaan.  En ole eroamassa nyt enkä vastakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

olen eronnut kirkosta ja olen iloinen etten ole kirkon vanki, eli erosin ilman tunnesyitä. Monelle kirkosta eroaminen on tunne kysymys eivätkä rohkene tehdä päätöstä. Minä erosin evl. kirkosta  sen takia koska se ei vastannut enää käsitystäni puhtaasta opista.

Vierailija

Jos luterilaisen kirkon tulot ja menot olisivat euroja miljoonien sijaan, kirkko antaa diakoniatyöhön 8,-, ulkomaan apuun 5,- ja lähetystyöhön 19,-. Lisäksi kirkko maksaa veroja 30,-. Työntekijöilleen antaa palkkoina 621,-. Tämä kaikki 1152,- tulosarakkeesta. Tämän kirkon talousosaston netissä julkaiseman tiedotteen valossa on outo väite ettei kirkko anna mitään.

Kuinka toisenlaista onkaan katolisessa kirkossa, sen mukaan mitä paavi Franciscus sanoi: ”Ristiriita sen välillä, mitä papit ja uskovaiset puhuvat ja tekevät – heidän sanojensa ja elämäntapansa välillä – horjuttaa kirkon uskottavuutta.”

Vierailija

Seurakunnan toimintoja on paljon, erilaisia säännöllisiä keskustelun, yhdessä tekemisen ym.kokoontumisia, miesten ja naisten saunailtoja, vähävaraisten ateriatarjoilua jne. Eikö niistä voisi löytyä jotain?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
olen eronnut kirkosta ja olen iloinen etten ole kirkon vanki, eli erosin ilman tunnesyitä. Monelle kirkosta eroaminen on tunne kysymys eivätkä rohkene tehdä päätöstä. Minä erosin evl. kirkosta  sen takia koska se ei vastannut enää käsitystäni puhtaasta opista.

Juuri tuon samaisen havainnon tähden erosin. Nyt kuulun Helluntaikirkkoon.

Nyt  noudatetaan Raamatussa esiintyviä Jeesuksen Kristuksen oppeja. Toivon todella, että aina olisi niin, myös jatkossa. 

Vierailija

Onneksi Suomessa ei ole kirkkopakkoa. Jokainen erotkoon tai liittyköön siihen kirkkoon, minkä katsoo itselleen olevan paras. Nähdäkseni uskovaisen ei tarvitse liittyä yhtään mihinkään kirkkoon koska jumalanpalveluksissa voi käydä vaikka ei olisikaan seurakunnan jäsen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa ei ole kirkkopakkoa. Jokainen erotkoon tai liittyköön siihen kirkkoon, minkä katsoo itselleen olevan paras. Nähdäkseni uskovaisen ei tarvitse liittyä yhtään mihinkään kirkkoon koska jumalanpalveluksissa voi käydä vaikka ei olisikaan seurakunnan jäsen.

Juuri niin. Mistä johtuu tämä ilmiö, että netissä pitää julkaista tieto "olen eronnut kirkosta, se ei tarjoa minulle mitään, ei sovi kuule sinullekaan" tai toisaalla "minulle ei sovi kotimaiset viljat, kenenkään ei sovi syödä viljaa".
Kokemusasiantuntija pyrkii ratkaisemaan kaikkien ongelmat omien mielipiteiden varassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Mistä johtuu tämä ilmiö, että netissä pitää julkaista tieto "olen eronnut kirkosta, se ei tarjoa minulle mitään, ei sovi kuule sinullekaan" tai toisaalla "minulle ei sovi kotimaiset viljat, kenenkään ei sovi syödä viljaa".
Kokemusasiantuntija pyrkii ratkaisemaan kaikkien ongelmat omien mielipiteiden varassa.

Jopa mietit itsekeskeisesti. Liittyi asiayhteyteen kun kerroin kirkosta eroamiseen tai liittymiseen.

Ei todellakaan itsenäisen ihmisen mieleen tule, että jonkun henkilön pitäisi syädä samoin kuin minä tai  sairastaa samaa tautia kuin minä. Minä tahdon olla yksilö,en mitään harmaata jonossa kulkevaa massaa.

Vierailija

[quote=65non67]EROSIN EV.LUT KIRKOSTA. NYT ON HYVÄ MIELI. Eipä tartte enää rahaa antaa eikä sen asoita kuunnella. Olen todella vapaa.[/quote

Ei ihmisen vapauteen, siihen todelliseen ja siihen tunteeseen ole mitenkään kirkko osallinen. Jos tuntee itsensä sidotuksi on se vain keskenkasvuisen luonnon lähettämä singnaali.

Se on tietty eriasia jos ihminen on ollut vain tapauskovainen, että on niin velvollisuudentuntoinen, että on täytynyt osllistua ja maksaa kirkollisverot.

Oikea usko Kolmiyhteiseen Jumalaan teke ihmisen onnelliseksi antaa rauhan ja vapauden. Omatunto on se rajojen vetäjä jokaisella oli uskossa tai ei. Uskova on myös moraalisesti kehittyneempi.

Vierailija

Haluaisin liittyä takaisin kirkkoon sen takia kun siellä on paljon kaikenlaista toimintaa ja kerhoa sekä retkiä joihin olisi nyt aikaa osallistua. Mutta toisaalta en halua ottaa suuhuni ehtoollis-tuotteita leipää ja viiniä vaan haluaisin että minulle vain lausuttaisiin esim. Herran siunaus samalla kun siunaava käsi koskettaisi päätäni. En haluaisi kotiini myöskään kuvaa Jeeskuksesta ristiinnaulittuna tai kuolemassa ristillä, vaan kuvan Jeeskuksesta paimenena karitsa käsivarrellaan tai puhumassa kansanjoukoille silloin kun hän oli voimissaan ja opetti kansanjoukkoa.

Vierailija

Viestin aloittaja, oletko  odottamassa jotakin palkintoa siitä, että julistat kirkosta eroamisestasi oikein kirjoittamalla?

Kirkkoon kuuluminen tai eroaminen on minusta  jokaisen oma asia. Itse en halua erota kirkosta, haluan kuulua mukaan enkä olla vapaamatkustaja.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jopa mietit itsekeskeisesti. Liittyi asiayhteyteen kun kerroin kirkosta eroamiseen tai liittymiseen.

Ei todellakaan itsenäisen ihmisen mieleen tule, että jonkun henkilön pitäisi syädä samoin kuin minä tai  sairastaa samaa tautia kuin minä. Minä tahdon olla yksilö,en mitään harmaata jonossa kulkevaa massaa.

???
Emme taida ymmärtää toistemme tarkoitusta.
Kuitenkin tarkoitin sitä, että kokemusasiantuntijoiksi kutsutut ihmiset tarjoilevat omia henkilökohtaisia kokemuksiaan oikeina vaihtoehtoina muille. Näin tapahtuu usein uskonnon ja varsinkin ravitsemuksen alalla tyyliin kun se sopii minulle, sopii toisillekin, vaikka kyseessä on hyvin henkilökohtainen asia josta ei kukaan päätä toisen akuisen puolesta.
En tässä kehoita eroamaan tai liittymään mihinkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sivusta katsojan silmin ei ollut itsekeskeistä suhtautumista. Kyllä te näytte samaa tarkoittavan vaikka mutkikkaaksi sen käänsit.
Niitä kokemustietäjiä ja yleistäjiä on joka kulmalla ohjeistamassa vaikka jokainen itse tietää ja tekee omat ratkaisunsa.

Vierailija

Kirkko antaa rahaa erilaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin. Tosin ne rahat ovat useimmiten kolehtirahoja, kirkkokansalta kerättyjä. Joskus tuntuu, ettei kirkko enää tee tehtävää, mikä sille kuuluu. Evankeliumin julistaminen kaikelle kansalle jää usein tekemättä. Sensijaan ruokailutilaisuuksia, saunailtoja ja sählykerhoja perustetaan. Kirkolla on tarjolla ainutlaatuinen tuote, iankaikkinen elämä. Ihmettelen vain miksi sen markkinointi on niin vaikeaa.

Vierailija

Tuossa voi olla paikkakunta-ja seurakuntakohtaisia eroja, koska omassa seurakunnassani on usein Hyvän Sanoman iltoja, joissa saa hengen ravintoa, kahvitarjoilu ennen tilaisuutta sisältyy samaan ohjelmaan. Toki myös joka sunnuntaiset Jumalanpalvelukset on klo 10.
On tietenkin noita sähly-,sauna- ym.iltojakin.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sivusta katsojan silmin ei ollut itsekeskeistä suhtautumista. Kyllä te näytte samaa tarkoittavan vaikka mutkikkaaksi sen käänsit.
Niitä kokemustietäjiä ja yleistäjiä on joka kulmalla ohjeistamassa vaikka jokainen itse tietää ja tekee omat ratkaisunsa.

Kyllä, mutta aina niistä voi keskustella. Jos kaikki olisi pannaan julistettua mikä koskee hengellistä elämäämme, meillä olisi erittäin vähän keskusteltavaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat