Primaspanin käytön vaarat ?

Vierailija

Lääkäri ei ole määrännyt minulle Primaspania (saa ilman reseptiä), mutta syön ajoittain sitä pienimmällä annostuksella eli 50mg, koska se tuntuu antavan "potkua" elimistön/sydämen toimintaan ja "selkeyttää" päätäni.
Hoitaja terveyskeskuksessa sanoi, että "ei sitä saa syödä ilman keskustelua lääkärin kanssa, koska se ohentaa verta !"
Hemoglobiinini on 146. olen nainen 64v. (tupakoin, se kuulemma nostaa HB-arvoa) Kysymykseni: Mitä vaaraa voi olla Primaspanin käytöstä kyseisellä annostuksella ? Olen suurinpiirtein terve. Verenpaine normaali, haarukan 70/120 sisällä pyörii. Pientä huimausta on ajoittain ja aamuisin tunne, että lyökö sydän ollenkaan. Primaspan antaa sen tarvittavan "potkun tunnin parin päästä, että "lähtee kulkemaan". Pitääkö mennä lääkäriin ?

Sivut

Kommentit (59)

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Lääkäri ei ole määrännyt minulle Primaspania (saa ilman reseptiä), mutta syön ajoittain sitä pienimmällä annostuksella eli 50mg, koska se tuntuu antavan "potkua" elimistön/sydämen toimintaan ja "selkeyttää" päätäni.
Hoitaja terveyskeskuksessa sanoi, että "ei sitä saa syödä ilman keskustelua lääkärin kanssa, koska se ohentaa verta !"
Hemoglobiinini on 146. olen nainen 64v. (tupakoin, se kuulemma nostaa HB-arvoa) Kysymykseni: Mitä vaaraa voi olla Primaspanin käytöstä kyseisellä annostuksella ? Olen suurinpiirtein terve. Verenpaine normaali, haarukan 70/120 sisällä pyörii. Pientä huimausta on ajoittain ja aamuisin tunne, että lyökö sydän ollenkaan. Primaspan antaa sen tarvittavan "potkun tunnin parin päästä, että "lähtee kulkemaan". Pitääkö mennä lääkäriin ?

Olen syönyt n. viisi vuotta kyseistä saman vahvuista, joka aamu. Onhan siellä myös lääkeaskissa selostus, kaikesta huomioonotettavasta ennen käyttöä.Minulla ei ole mitään haittaa, kaikki arvot ovat normaalit. Tosin on myös beetasalpaaja, hyvin pienellä annostuksella rinnalla, alkavaan sepelvaltimotautiin. Eikö sydäntäsi ole tutkittu, esim rasituskokeella.Sain lääkityksen tutkimusten jälkeen.

Vierailija

Primaspan on niin mieto lääke, ettei siitä ole haittaa kenellekään, jos sitä ottaa pillerin tai pari päivässö.

Vierailija

Aloittajalle haluan vastata, että syö rauhassa, ei siitä haittaa ole. Hyödyt ovat sitäkin suuremmat, eli se vähentää veritulppariskiä , siitähän käytetään myös nimitystä verenkiertolääke. Tuo hoitaja ei valitettavasti ole ollut ihan perillä asiasta.
Hemoglobiiniarvolla ei ole mitään tekemistä tämän Primaspanin kanssa, eli ei vaikuta mitenkään. Tupakointi sen sijaan saattaa nostaa hemoglobiinia. Lisäksi se on erittäin iso lisäriski veritulppiin eli suosittelen ehdottomasti, että syöt Primaspania.
Lääkärin kanssa on syytä keskustella sitten, jos sinulle jostain syystä määrätään esim. Plavixia tai joudut käyttämään Marevania. Näillä on suuri vaikutus veren hyytymisjärjestelmälle, joten tuolloin Primaspanin käyttö pitää kysyä lääkäriltä, yleensä ei suositella.
Primaspan on periaatteessa samaa ainetta kuin esim. asperin tai Disperin. Annos vain on selkeästi pienempi, joten Primaspan ei taas auta särkylääkkeenä.

Vierailija

Olen lääkärin määräyksestä ottanut v:sta 2006 alkaen joka päivä yhden Primaspan 100 mg tabletin. Viime talvena minulle tehtiin leikkaus eikä sitä ennenkään tarvinnut lopettaa lääkkeen ottamista. Kysyin sitä erikseen mutta sairaalassa sanottiin että ei tarvitse pitää taukoa ja joka aamu se pilleri minulle sielläkin tuotiin.

Vierailija

Ei ole vaaraton lääke, vaaraton annos itsetoteutettuna on 50 mg joka toinen päivä, kannattaa kysyä lääkäriltä annostus tarpeen mukaan. Ei kai ole vaikea juttu lääkäriltään asiaa kysyä ettei tarvitse itse tohtoroida.

Vierailija

Primaspanilla ei ole mitään tekemistä hemoglobiinin kanssa. Se on verta ohentava lääke niinkun Marevanit ja Plavixit, joiden kanssa Primaspania ei saa ominpäin käyttää. On aika kummallista että täältä netistä ihmiset kysyvät ohjeita joita ehdottomasti on omalta lääkäriltä kysyttävä.

Vierailija

Niin, ja Primaspan on silloin erityisen tärkeä kun tupakoit. Tukosriski pienenee hieman, toki tupakoinnin lopettaminen olisi myös järkevää.

Vierailija

Primaspanin vaikuttava aine on sama kuin Aspiriiin, Disperinin ja monen muun särkylääkkeen: asetyylisalisyylihappo. Asetyylisalisyylihapon maine infarktin ehkäisijänä perudtuu siihen, että verisolu ei suostu tarttumaan toiseen soluun, jos veressä on tätä vaikuttavaa ainetta.

Nielen ikäväkseni sydämen lievän etukammiovärinän vuoksi verenohennuslääke Marevania. HYKSin sisätautipoliklinikalla saamani opastuksen mukaan terveenkin ihmisen kannattaa käyttää asetyylisalisyylihappoa vain lääkkeenä, myös sepelvaltimotaudin infarktin ennaltaehkäisyyn (pieninä annoksina). Verenohennuslääkkeiden käytön yhteydessä sitä ei pitäisi käyttää edes särkylääkkeenä.

Parasetamoli on sisätautilääkärini mukaan turvallisempi särkylääkkeenä. Itse käytän sitä jopa nukahtamislääkkeenä. Se, kuten muutkin särkylääkkeet ovat lääkkeinä haitallisia. Prasetamoliriippuvuuteen on jopa kuoltu. Niiden haittoja on valtavasti ja yksilöllisesti. Säännöllisen käyttäjän on lääkärini mielestä syytä pitää labralähete voimassa ja piipahtaa otattamassa lääkärin pyytämät perusarvot.

Itse lopetin röökaamisen kolmekymmentä vuotta sitten. Lääkäri totesi asiaa kysyttyään, että turha puhua särkylääkkeiden vaaroista, jos on ottamut kantaakseen tupakoinnin riskit. Olen samaa mieltä.

Turha hakea vertastukea nettikeskustelusta Primaspanin käyttöön, jos ei kehtaa mennä kuulemaan lääkärin arviota tupakoinnin terveysriskeistä.

Vierailija

Lainaus:

Vain kahjot syövät tuollaisia myrkyllisiä lääkeitä ja vielä oma-aloitteisesti. ei voi ymmärtää.

Kuulepas Khjoksi haukkuva.
Primaspan sisältää asetosalisyylihappoa, jota on esim pajun kuoressa.
ennen mummot ja vaarit joivat pajunkuoriteetä ja olivat terveitä tervashonkia ja elivät vanhoiksi.
Myös viimeisempien tutkimuisten mukaan useat syöpätaudit eivät tykkää asetosalisyylihaposta, joten jos ei ko määrästä tunnu haittaa olevan, niin voisi pospsia. Itsekin välillä popsin.
t. biokemiaa tunteva

Vierailija

Lainaus:

Primaspanilla ei ole mitään tekemistä hemoglobiinin kanssa. Se on verta ohentava lääke niinkun Marevanit ja Plavixit, joiden kanssa Primaspania ei saa ominpäin käyttää. On aika kummallista että täältä netistä ihmiset kysyvät ohjeita joita ehdottomasti on omalta lääkäriltä kysyttävä.

Miltä ihmeen omalta lääkäriltä??? Missä semmosia on??

Vierailija

No joo, ehkei kaikkialla ole nimettyjä omalääkäreitä, mutta siltä oman tk:n lääkäriltä, jonka vastaanotolla käy, sillä kertaa. Jos on tarve syödä Primaspania, niin silloin lienee muitakin riskitekijöitä olemassa, joten lääkärikäynti aiheellinen joka tapauksessa.

Vierailija

Itse söin useita vuosia primaspan 100mg:n lääkettä yhden tabletin päivässä, alkoi kevät-talvella tulemaan jatkyvaa ripulia sekä mielettömän huonoa oloa. Menin lähetteellä paksunsuolen tähystykseen, kun tähystyslääkäri kuuli primaspanin syönnistä pyysi lopettamaan sen, oli punoitusta suolistossa muuta vikaa ei löytynyt tähystyksen koepaloistakaan. Nyt kun olen ollut noin 3 viikkoa ilman, loppuivat ripulit, huonot olot sekä taisi loppua vaikea närästyskin, mihin mulla oli omeprazol 20mg:n kapseleita otettavana tarvittaessa, elikä noin kolmen vuorokauden välein. Kaikki veriarvot, verenpaine ym kunnossa, ikää 66 v ... Eki

Vierailija

Anonyymi Olen syönyt Primaspania 100mg kerran päivässä 10v Verisuonitukosten javerenkierto häiriöihin .Oikiasta aivo lohdosta 4cm kokoinen tukos löydös ennen Primaspan syöntiä. Isän kautta perintyviä sairauksia .Ei ole mitään pahempia ongelmia mustelmia tulee herkästi. Minulla myös ollut pahaa närästystä syön myös omeprazol 20mg Kävin lääkärissä pyydin toista lääkettä Somac 40mg ylävatsa tähystyksiä tehty 3 kertaa. Astman kanssa ongelmia ollut koko kevän Veljeni kuoli hänellä oli fibeoosi keuhkoissa siihen ei ole lääkettä tupehtumalla kuoli71v.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat