Anna-Liisa Tilus: ”Vanhuksilla pitäisi olla oikeus hoitaa viralliset asiansa ilman nettiä”

klo 16:47 | 15.10.2018
Tv-kuuluttaja Anna-Liisa Tilus, 53, on kiitollinen geeneistään ja tankkaa energiaa liikunnasta. Lapsenlapsi on hänen elämänsä aarre. Minun numeroni -juttusarjassa tuttu kasvo kertoo elämänsä tärkeistä numeroista.Lue koko juttu
Kaikilla tulee olla oikeus asioida ilman nettiä
Olen täysin samaa mieltä.
No onhan Tilus sievä. Ihminen kaunistuu vanhetessaan. Koska ulkoinen hötkyily jää vähemmälle.
Vasta surujen myötä ihminen oppii ajattelemaan.
Elämä on niin epäoikeudenmukaista. Tuota lausetta kun hokevat ihmiset joiden elämässä ei ole ollut juuri mitään hankaluuksia.
. Itse kun on kokenut pahimman mahdollisen ,niin tulee hiukan ärtyneeksi tuollaisista jeesusteluista.
Totuus on ei meitä kukaan luoja ole luonut, vaan meidän vanhempamme. Hyvine ja huonoine puolueen.
Ja kaikki on vain sattuman sanelema juttu.
Suorastaan kiukuttaa kun niitä vanhuksia jotka eivät käytä nettiä eivätkä ole liittyneet Facebookiin pidetään tyhminä ja nuorisukupolvi naureskelee heille. Itse kyllä käytän ahkerasti nettiä mutta facebookin kierrän kaukaa. Minulla ei ole mitään tarvetta kirjoitella sinne kuulumisiani tai lukea mitä siellä joku kirjoittaa tai osallistua johonkin sen kautta. Netti on hyvä isäntä mutta huono renki monessa asiassa. Suomessa ikä-ihmisten oikeus tulee saada hoitaa asiat ilman tietokonetta. Yhtälailla voitaisiin sanoa ministereille, että teidän on osattava lentää kuuhun ihan omin neuvoin!
täti t
Olen vanhus ja hoitelen tietokoneella mm pankki asiani kuten lastujen maksut jne eikä aivoveritulppa ole sitä toimintaa heikentänyt. Ongelmani tietysti ovat hakkeireiden toimet joiden suhteen tulee olla varovainen. Tietokoneeni palopuurin, viruksen suojat jne päivitän niin kuin Win10 joka päivä ja joskus monta kertaa päivässä. Turvallisuuden huoleni olen hoitanut pankin kanssa etekin jos suuremmista summista on kysymys. Sen lisäksi käytän useita eri konttoja samassa pankissa tulevalle eläkke rahoille ja erikonto mistä maksan laskuni sekä pari konttoa joisa siirtelen rahaan mm MasterCartille niin saa kortilla maksaa. Sen lisäksi minulla on internet pankki käytössä, jotka maksaa paremman koron talletuksille. Aloitin noin 25-vuotta sitten ja kokemukseni ovat pelkästään positiiviset. Nykyisin vaatimukset ovat lisääntyneet joten ehkä olisi asiallista jonkun järjestää asiasta kiinnostuneille senioireille (70+) kursseja. Monien ikäisteni jälkeläiset hoitavat heidän talouden ja ovat opettaneet omaisiaan käyttämään pankiensa korttia turvallisesti, omaisten seuratessa tilannetta kotoaan tietokoneillaa.
Monella vanhuksella on fyysisiä esteitä käyttää nettiä. Silmänpohjanrappeutuma voi estää tekstien lukemisen. Reuma tai nivelkuluma voi saada sormet niin jäykiksi, etteivät ne toimi koskettimilla. Sänkyyn hoidettavat potilaat ovat yksi ryhmä, joilla netin käyttö on vaikeaa. Onhan sitten määrätty ryhmä nuorempaakin väestöä, jonka ymmärrys ei riitä netin käyttöön. Heillä on useimmin oikeus käyttää avustajia. Tämä mahdollisuus täytyisi antaa myös vanhuksille jos netin käyttö on pakollista.