Miten luoda uusi arki ja löytää oma arvo eläkeläisenä? Hannele, Markku ja Liisa kertovat

Uusi elämänvaihe on vaatinut totuttelua Hannelelta, Markulta ja Liisalta.

Eläkkeelle jääminen on iso elämänmuutos. Markku, Liisa ja Hannele tunsivat itsensä yksinäisiksi ja tarpeettomiksi. He kertovat, mistä ovat löytäneet iloa ja merkitystä elämäänsä työuran jälkeen.Lue koko juttu

Miten luoda uusi arki ja löytää oma arvo eläkeläisenä? Hannele, Markku ja Liisa kertovat

Kommentit (3)

Ihana oma aika

Jos tuntuu että eläkkeelle jäätyään on hyödytön ja elämä on mitääntekemätöntä, niin silloin täytyy mennä itseensä ja tehdä itsensä arviointi omista sen hetken lähtökohdista käsin. Olisi hyvä jos hyvissä ajoin alkaisi totutella ja tunnustella mitä sitten kun... Elämä on eläkkeellä sitä, mitä sen haluat olevan. Itse olin työssä jossa olin paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja työpaikaltani jäi pari ihmistä joiden kanssa olemme pitäneet yhtä. Enempää en kaipaa. En ole laumasielu. Työaikana en ehtinyt tutustumaan naapureihin, mutta nyt auttelen  heitä silloin tällöin. Käyn myös luentotilaisuuksissa ja joskus ulkoilutan palvelutalon vanhuksia. Mihinkään en sitoudu liikaa, sillä silloin ei tule huono omatunto jos joskus ei huvita lähteä mihinkään. Nämä pienet auttamishommat eivät tuo kunniaa eikä mainetta  ja olen tehnyt itselleni selväksi että  en ole korvaamaton noissakaan asioissa. Lähtiessäni eläkkeelle sanoin esimiehelleni, että älä vaan sano loppulauseeksi, "kuinka me tulemme toimeen ilman sinua" lisäsin vielä, että kun ajattelemme vuoden kuluttua lähtöäni, niin hyvin olette pärjänneet. Se läksiäispuhe sai kaikki meidät nauramaan. Olkaa itsellenne armollisia ja antakaa aikaa sopeutua eläkkeellä oloon. Se on ihanaa kun sen oikein oivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eläkkeellä  olo on ihanaa kun vaan ei sorru luulemaan että olisi korvaamaton. Ei liity liian moniin yhdistyksiin. Pitää itselleen ikioman oman napansa ympärillä pyörimis päivän, menee luontoon tai kaupungille katselemaan kiireisiä ihmisiä tai kirjastoon lukemaan niitä lehtiä joita ei ole enään varaa itselle tilata

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat