Hyödy jopa tuhansia euroja! Kotitalousvähennystä ei kannata jättää käyttämättä

Hyödy jopa tuhansia euroja! Kotitalousvähennystä ei kannata jättää käyttämättä

Kotona teetettävän työn hinnasta melkein puolet voi saada verotuksessa takaisin. Edun maksimoimiseksi varsinkin isot työt kannattaa suunnitella ja tarvittaessa jakaa eri vuosille.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Vierailija

Tuostakin edusta hyötyvät etupäässä rikkaat, sillä tavan köyhäläisellä ei ole varaa teettää mitään työtä vieraalla, vaan on tehtävä itse kaikki tai sitten jätettävä tekemättä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuostakin edusta hyötyvät etupäässä rikkaat, sillä tavan köyhäläisellä ei ole varaa teettää mitään työtä vieraalla, vaan on tehtävä itse kaikki tai sitten jätettävä tekemättä. 

Voi, kuinka negatiivinen kommentti tuossa edellä. En ole rikas vaan saan eläkettä alle keskiarvoeläkkeen, käteen jää alle tuhat euroa kuussa verojen ja yhtiövastikkeen jälkeen. Ainakin minulle kotitalousvähennys on elintärkeä kun olen perinyt vanhan ja jatkuvasti remonttia vaativan omakotitalon, jota kukaan ei halua ostaa kun on niin huonossa kunnossa. Teen siellä itse remonttia niin paljon kuin osaan ja jaksan mutta putki-, viemäri ja sähkötyöt on pakko teettää ulkopuolisilla, on varaa tai ei. Onhan se hyvä, että edes palkatusta työstä saa kotitalousvähennyksen mutta toivoisin , että myös remonttiin tarvittavat materiaalit ja tavarat tulisivat vähennyksen piiriin. Esimerkiksi viime kesänä  monta kymmentä vuotta vanha kaivon vesipumppu tuli tiensä päähän. Uusi pumppu liittimineen maksoi noin 900 euroa ja siitä ei saa mitään vähennystä, työ maksoi 430 euroa ja siitä saa vähennystä puolet.  Jos en eläisi säästäväisesti ja laittaisi joka kuukausi muutaman kympin säästöön en millään olisi voinut maksaa vesipumppulaskua. Siihen menivät kaikki säästöni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Prokuristi

Hyvä, että artikkelissa mainittiin lasten (ja heidän puolisoittensa ja lastensa, ottolasten ja kasvattilasten myöskin) mahdollisuus saada kotitalousvähennystä vanhempien, isovanhempien ja appivanhempien huusholleissa ja mökeillä tehdyistä remonteista. Usein annetaan väärä käsitys puhumalla jostakin kotitalousvähennyksen ylärajasta, jota ei todellisuudessa ole olemassa. On vain henkilökohtainen yläraja, mutta jos perheestä löytyy halukkaita ja kykeneviä maksajia, ei yksittäisestä remontista saatavalle kokonaisvähennykselle ole mitään ylärajaa. Meidän taloudessamme suurin yksittäinen vähennys on ollut yli 16000€, kun suuren remontin  maksamiseen osallistuivat paitsi me talossa asuvat, myös liuta jo muualla asuvia lapsia.

Vierailija

Omakotitaloissa asuvien kannattaa huomioida, että myös viemärin avaus hyväksytään kotitalousvähennyksen piiriin.  Tätä eivät edes viemärifirmat tiedä. Jouduin avauttamaan viime vuonna useamman kerran vanhan omakotitalomme viemärin ja ensimmäinen viemärifirma oli sitä mieltä, että avauksesta ei saa kotitalousvähennystä eivätkä sen vuoksi eritelleet laskussa työtä ja ajokuluja. Pyysin laskuerittelyn ja sain sen vaikka yritys edelleenkin intti, että en tule saamaan kotitalousvähennystä.

Toisin kävi. Verotuspäätöksen mukaan kaikki viime vuonna tilaamani viemärin avaukset on hyväksytty kotitalousvähennyksinä ja olen saamassa monta sataa euroja veronpalautuksia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat