Vanhusten kotihoito

Vierailija

Hoidan itse kotonani 94 ja 85 vuotiaita appivanhempiani oman työni ohella ja olen "taistellut" kotikuntani kanssa jo vuosia saadakseni apua heidän hoitamiseensa. Se on todella vaikeaa. Molemmat pääsevät vain vaivoin sisätiloissa liikkumaan.Lupauksia ja sympatiaa kyllä saa joka puhelun aikana mutta teot on hyvin sattumanvaraisia. Tullaan jos muistetaan. Lääkärin määräämiä labrakokeita tullaan ottamaan joskus aamupäivän aikana vaikka pitää olla syömättä, juomatta ja virtsaamatta. Housuthan siinä kastuvat. Mutta kukapa siitä välittää kun pyykinpesijä on kotona. On ikävä lähteä töihin ja jättää heidät odottamaan jospa joku tulisi. Kylvetys apua saan nyt kaksi kertaa viikossa ja pienintä mahdollista omaishoidon tukea sekä lounasruoka palvelun. En tiedä kauanko itse jaksan ja mitä eteen tulee. Lupaavalta ei näytä. Konkreettista tukea on turha odottaa ja apua tosi vaikea saada. Ehkäpä siellä kunnan kotipalvelussa ei tehdä mitään mikä ei ole ihan pakko. Edes puhelimeen ei aina vastata.

Kommentit (1)

Vierailija

Ymmärrän Sinua erittäin hyvin. Toivottavasti olet jaksanut, luin kommenttisi vasta nyt. Olen kokenut saman äitiäni hoitaessa. Tulin toiselta paikkakunnalta äitiäni häneen kotiin hoitamaan ja kun uskalsin arvostella palveluja, niin minun käskettiin mennä sinne mistä olin tullutkin. Masentavaa. Olinhan jättänyt työmahdollisuuteni ja kotini , jotta äiti ei olisi joutunut vuode-osastolle vain muistamattomuus sairautena.

Arvostan ylikaiken Sinua ja kaikkia omaishoitajia heidän hyvin arvokkasta työstä. Olette iltarukoukseni kohteena. Toivottavasti saamme maan johtoon päättäjiä, jotka ymmärtävät omaishoitajien aseman ja parantavat palkkausta sekä työ-oloja. Lakisääteiset vapaatkin kun taitavat jäädä pitämättä.
Omaishoitajien palkkio pitää saada verottomaksi ja sitä on korotettava. Vapaat pitää saada pidetyksi sijaishoitajia palkkaamalla. Mielestäni tässä on enempi tahto kuin rahakysymys.

Anja Koivistoinen
omaishoitaja 1994 - 2000
sijaishoitajanakin

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat