Mitä tehdä, kun aikuinen lapsi uuvuttaa? ”Muutin maalle päästäkseni pakoon päihdeongelmaista lastani”

Millaista käytöstä aikuiselta lapselta on oikeus ja kohtuus vaatia? Loputon ymmärtäminen ja auttaminen eivät ole kenenkään etu.Lue koko juttu

Mitä tehdä, kun aikuinen lapsi uuvuttaa? ”Muutin maalle päästäkseni pakoon päihdeongelmaista lastani”

Kommentit (7)

Oma hyvinvointi edelle

Ei vanhemman pidä sietää päihdeongelmaista lastaan loputtomiin. Ja lapsen ei myöskään tarvitse ottaa vastuuta päihdeongelmaisesta vanhemmastaan. Seniorien parissa ongelmia on myös riittämiin...

Lasten puolella

Mutta lapsen on ehkä pitänyt koko lapsuutensa kärsiä vanhempiensa huonosta kohtelusta. Tämä on paljon yleisempää kuin se, että aikuinen lapsi on väkivaltainen huumehörhö. Kuka pitää lasten puolta, etteivät he kokisi perheessään henkistä tai fyysistä väkivaltaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Fenix

Pirjo Riitta Liimataainen ei ole itse tainnut kokea sitä ettei kaikkien kans voi asioita sopia tai neuvotella. Ryhmä sellaisiakin ihmisiä on olemassa, ja tai tilanteita. Ei tarkoita silloin pakenemista, vaan valintoja oma terveys edellä.

tia.a.mummo 68v.

Fenix  komentoi ääretömän hyvin ja osuvasti tätä artikelia,kiitos!Ei mitän lisätävää,yhdyn 100% Fenix  lauseisiin .

Vierailija

Merjan jutussa iski silmään tämä: "Poika oli parikymppinen, kun ilmestyin kuvioihin, ja suhtautui minuun hyökkäävästi ja alentuvasti alusta saakka. Hän osoitti olevansa äitinsä puolella, vaikka epävakaasta äidistä ei ole ollut koskaan todellista turvaa." Äiti on kuitenkin aina äiti. Toivon, että Merja muistaa ja tajuaa olla myös "äidin puolella"  eikä ole pojan kuullen tuonut ilmi mielipidettään pojan äidistä - se varmasti on hyvä keino saada välit kireiksi, sillä aikuisellekin lapselle se isän uusi puoliso edustaa jonkinlaista "äidin kilpailijaa". Toisaalta Merjalla ei luultavasti ole kauhean paljon kokemusta pojan äidistä, vaan oletamukset perustuvat lyhyisin tapaamisiin tai jopa kokonaan puolison kertomaan. Silloin lähtökohta on jo väärä ja tulehtunut. 

Sirpan kanssa olen aikalailla samassa tilanteessa, itselläni on kaksi huumelasta. Erittäin rakkaita molemmat, mutta rajojen vetäminen on vaikeaa. Parhaan avun olen saanut vertaistuesta, joten Sirpallekin suosittelen live- tai nettiryhmiä, joita järjestää esim Irti huumeista ry.  Meilläkin on isä pessyt kätensä, joten yksin olen taistellut jo vuosia, ja olisin musertunut ilman vertaistuen tarjoamaan konkreettista apua ja toisaalta sitä mustaa huumoria, joka auttaa jaksamaan silloin, kun ei tiedä itkeä vaiko nauraa.

Vierailija

Merjan kohdalla huono neuvo tuo nostakaa kissa pöydälle jne. Ei ole Merjalla varmaan voimia tuossa tilanteessa käydä järkeviä keskusteluja. Sitäpaitsi siinä on 1-2 tilanne, Merja on yksin ajatuksineen. Ensin Merja etsimään omaa asuntoa, saamaan välimatkaa ja toipumaan.

Vierailija

Samaa mieltä:kaikkien kanssa vaan ei voi neuvotella. Ei ole silloin pakenemista muuttaa pois!

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat