Kellojen väänteleminen orjuuttaa

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Mitä mieltä olette siitä, että joudumme kaksi kertaa vuodessa muuttamaan vuorokausirytmiämme? Se tarkoittaa sitä, että usea meistä elää ainakin neljä viikkoa sekaisessa vuorokausirymissä, joka altistaa meidät erilaisille sairauksille, lisää äreyttä, lisää vahinkoja (pineiä onnettomuksia) ja tekee meistä puolitehoisia toheltajia.
Kukaan ei kysele tässä suhteessa enää terveysriskistämme, vaikka tuon kellojensiirtohupatuksen alkaessa, jopa lehmien terveydestä taitettiin peistä. Ne kun eivät heville taipuneet uuteen lypsy- ja ruokintarytmiin.

Ihmisen terveys ja hyvinvointi ei tuota heittelyä tarvitse, mutta markkinatalous kuulemma tarvitsee. Pitää olla samassa ajassa eurooppalaisten kanssa, jotta bisnes pelittää. Senkin taitaa olla höpötystä, koska meillä on Suomessa varaa sulkea peruspalvelut kesä-heinäkuuksi ja matkatkailupalvelut heti elokuun alussa, kun muu Eurooppa lomailee.

Ollaan huolissaan vuortyölaisten terveydestä jatkuvan vuorokausirytmin sekoittelun vuoksi. Ollaan huolissaan jetlagista maailmanmatkailun vuoksi. Sepä ei huoletakaan, että kaikkien elämänrytmit sotketaan kuukaukdeksi joka vuosi. Sillä pahennetaan entisestään vuorotyötä tekevien terveyttä.

Kommentit (11)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Marjahele,
Olen kanssasi samaa mieltä tuosta kellojen siirtelystä. Itse olen jonkun päivän aina vähän "hukassa" kun en muista siirtää kaikkia kelloja. Sähköuunin kelloa kerran katsoin ja poltin leipomukseni kun en muistanut että kelloa ei oltu siirretty.
Terveisin Aluisa

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ihan tuikiturha keksintö koko kesäaika. En ole sitä ymmärtänyt alun perinkään. Itse olin keväällä unohtanut kääntää puhelimen kellon kun niin harvoin siitä aikaa katsoin. Kävi sitten niin, että kun kerran piti laittaa herätys aamulla seitsemäksi niin sainkin herätyksen vasta kahdeksalta. Olin matkalle lähdössä, mutta onneksi ehdin bussiin.

Vierailija

Olen täysin samaa mieltä. Koko kesäaika on täysin turha. Kellon siirto sinänsä ei paljon vaikuta minuun. Olen asunut kauan Ruotsissa ja kulkenut Suomen ja Ruotsin väliä niin paljon, ettei tuo tunnin aikaero enää vaivaa. Mutta koko juttu on järjetön. Voi tietenkin olla, että Etelä-Euroopassa kesäajalla on jotain merkitystä, mutta epäilen sitä. Kai heidänkin lehmillään on oma vuorokausirytminsä siinä missä meidänkin lehmillä. En myöskään usko, että eteläeurooppalaisille maanviljelijöille on niin mahdottoman tärkeää mihin aikaan he pelloillensa pääsevät. Valoisa aika ei kesäaikaan siirtymisestä muutu. Turhaa ihmisten kiusaamista koko homma.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Katinka,
Loistavaa että ehdit bussiin. Kun ensimmäisen kerran kelloja siirrettiin, niin perhosia oli vatsassa, tokko kaikki oppilaat ehtivät kirjoituksiin ajoissa, jos eivät muista kellojen siirtoa keväällä.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Ihan syvältä tää kellojen vaihtelu.
En tajua kenen etua se oikein ajaa jos kenenkään.
Eikö tätä vois lopettaa?

Vierailija

Olen täysin samaa mieltä - kellojen siirtely on turha temppu. Kaikkien - ihmisten ja eläinten elämänrytmi sekoittuu. Ajattelen ennen kaikkea lapsia. Tunnin muutos normaaliin nukkumisrytmiin on viheliäinen kenelle vaan. Menee viikkoja, että uuteen rytmiin pääsee sisälle. Onko kaikki inhimillisyys uhrattava rahan alttarille?

Vierailija

Juu, hiukan ärsyttää tuo kellojen rukkaaminen. Tuntuu, että vastahan minä viisareita siirsin, ja nyt taas. Viikko, pari menee ennen kuin olen saanut sisäisen kelloni sopeutettua uuteen aikaan taas. Nytkin olen niin illantorkku, että nukahdin kesken videon katselun. - Ei tosiaankaan muistaakseni mitään hyötyjä ole havaittu tästä käytännöstä.

Vierailija

Taidan yhtyä edellisiin että kellojen rukkailun saisi lopettaa. Itse siihen kyllä jotenkin sopeudun, mutta ajattelen pieniä lapsia ja eläimiä. Lemmikit koivet ristissä kun ei pääsekkään vielä aamulenkille. Entäs lypsämättömät lehmät tuskassaan, kun utareita pakottaa eikä vain kuulu lypsäjää. Ihmisten unesta ja sen laadusta sekä vähyydestä puhutaan paljon, mutta onko kukaan vakavissaan ottanut esille sitä miten tuo kelloaikojen siirtely sotkee meitä kaiken ikäisiä. Yksi tressin ja huoli siis vähemmän, kiitos! (Ei vaan taida toteutua meidän muutamien toiveesta, kun se on niin monen maan yhteinen asia)

Vierailija

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Oma nukkumisrytmi sekoaa, mutta kun ei voi olla noudattamatta muiden asettamia aikatauluja ainakaan ihan kokonaan. Ja mikä ruljanssi, kun yrittää muistaa kääntää kaikki kellot oikeaan aikaan. Mistähän nappulasta tuokin kello taas käännetään? Onneksi jotkin kellot hakevat itse oikean ajan, jotta voi tarkistaa, onko jo kääntänyt matkapuhelimen tai herätyskellon.

Vierailija

Minulla oli joskus kaksikymmentä ajannäyttäjää, jotka piti siirtää. nyt on vain 11,koska on monia itsesäätäviä. Se on vain hauskaa ja hyvä asia tarkastaa kaksi kertaa vuodessa kellot. Tuleehan aikaeroja jopa kymmeniä tunteja, kun matkustetaan kaukomaille. Muita paljon suurempia murheita on minullakin, että kellon siirto ei tunnu missään.

Vierailija

Mutta kauan kestää, ennen kuin virallisen siirtopäivän jälkeen kaikki kellot kaupungilla ja busseissa ovat ajassaan. Monet kerrat olen säikähtänyt, että olenko nyt ihan väärään aikaan liikkeellä. Viimeksi pyhäinpäivänä, kun kahdella bussilla hautausmaalla kävin, ja vuoroissa pitkät välit.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat