neulominen

Vierailija

Syksy on jo pitkällä ja yhä saan odottaa ns. "naistenlehdiltä" peruskudontamalleja lasten ja aikuisten
puseroihin ja takkeihin.
Joitain valmiita neuleita kyllä esitellään tai sitten mallina on joku bolero, suuri shaali ym.ym.
Olisi kiva neuloa esim. joululahjoiksi käyttövaatteita.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostella kalliita Neulelehtiä, eikä esim.maaseudun kaupoista niitä löydykään.
Ruokaohjeita kuvineen on kyllä kaikki lehdet täynnä. Eikös niiltä voisi ottaa tilaa käsityölle !

Vielä ruokaohjeista. Ne on varmaan enemmän nuorten mieleen. Ohjeissa on usein hirveän paljon esim.
erikoisia mausteita, tahnoja, öljyjä ym. Tunnen pari nuorta paria, jotka ovat joskus toteuttaneet näitä ns.
uudenaikaisia ruokia. Alkuinnostuksen jälkeen suurin osa näistä purkeista ja purnukoista kuitenkin vanhenee käyttämättöminä. ripsu

Kommentit (13)

Vierailija

Suosittelen sinua liittymään Novita klubiin. Saat neljä lehteä vuodessa ja jäsenyys maksaa 25 euroa vuosi. Lankoja saat tilata halvemmalla netin kautta kuin kaupasta. Saat myös heidän nettisivuilta tulostaa rekisteröitymisen jälkeen siellä olevia aikaisemmin heidän lehdissä julkaistuja malleja. Muistaaakseni 20 kpl/kk. Itse olen tilannut lehteä jo kolme vuotta ja ollut kovin tyytyväinen. ei muutakuin Novitan sivuille liittymään.

Vierailija

Minäkin kutoisin mielelläni vuoden vanhalle tyttärenpojalleni, mutta helppoja ohjeita ei tahdo löytyä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Oletteko käyneet kirjastossa neulelehtiä katsomassa. Meidän kirjastossa niitä lehtiä on ainakin runsaasti. Jos on aikaa niitä selailla niin sieltä voisi löytyä sopiva malli. Olen kyllä samaa mieltä, että tavallisissa aikakauslehdissäkin voisi olla helppoja perusmalleja.
Ruokaohjeista olen myös keskustelun aloittajan kanssa samaa mieltä. Olen siitä puhunutkin ystävieni kanssa, etten halua ostaa niin paljon kaikenlaisia erikoisia mausteita ja muita tarvikkeita. Jos takerrun johonkin reseptiin, yksinkertaistan sitä.
Ja vielä, jossain nuoremmille suunnatuissa lehdissä voisi olla perusohjeita tavallisesta yksinkertaisesta kotiruuasta. Sellainen keittokoulu palsta ihan voisi olla. Me, tämän lehden lukijat taidamme olla jo sitä ikäluokkaa ja sukupolvea, että perusjutut hallitaan.
Joskus tuntuu, että ruokaohjeet kauniin kuvituksen kera ja runsaasti tilaa vievinä ovat etupäässä lehden täytettä. Nämä ovat vain minun ajatuksiani. Tiedän, että monet ajattelevat toisin.

Vierailija

Käsityö ohjeissa suosittelen kirjastoa. Kun hyvä/sopiva ohje löytyy voit pyytää kirjaston henkilökuntaa ottamaan siitä kopiot itselle.Toki niistä pitää hiukan maksaa, mutta se on kuitenkin edullisin vaihtoehto. Ellei sinulla ole siihen kotona mahdollisuutta lainauksen aikana. Ja taitaa jo kaikkien lähipiirissä olla kopiointiin mahdollisuus. Itse mallilehdet ovat arvokkaita. Toki netistäkin löytyy paljon ohjeita, kunhan jaksaa etsiä. Ja ne ovat useimmiten helppoja. Hyviä hetkiä vain kaikille kädentaitojen parissa, näin joulua odetellessa tehdään itse lahjat, nythän itse valmistetut ovat arvossaan.

Vierailija

On totta,että esim. tavallisten sukkien ja lapasten neuleohjeita ei löydy nykyään lehdistä. Äitini neuloi aikanaan
kaikille lapsilleen ja lapsenlapsilleen sukat ja lapaset, joten olin aivan hukassa, kun pojanpoikani (18-v.) toi
minulle risaiset villasukkansa korjattavaksi. Ne olivat pohjasta melkein puhki ja mietin kauan, mitä tekisin.
Päätin neuloa niihin uudet pohjat. Mutta kun viimeksi olen tehnyt sukkaa koulun käsityötunnilla lähes 60-vuotta
sitten, oli tehtävä haastava. Kokeilujen ja erehdysten kautta se kantapääkin sieltä sitten löytyi. Innostuin niin, että
mietin, pitäisikö tehdä joululahjaksi pojalle kokonaan uudet sukat. Nuoriso pitää nykyään villasukkia, uskokaa pois!

Vierailija

Minulla oli kaksi tätiä, jotka pitivät koko suvun villasukissa. Heidän kuoltuaan jäimme tyhjiöön. Jossain vaiheessa aloin noin 50 vuoden tauon jälkeen verestää sukankudontataitojani. Mistään ei tahtonut löytyä ohjetta, kunnes totesin, että Novitan 7 veljestä-lankakerässä on hyvä villasukanteko-ohje. Lapasen ohjeita olen löytänyt paremmin, tosin ruotsalaisesta lehdestä.

Vierailija

Netistä googlettamalla löytyy useita hyviä villasukkain ja lapasten ohjeita! Melkein ohjeita mihin vaan! Itse viimeksi etsin ja löysin mainiot ohjeet virkkaukseen, isoäidin neliöihin, jopa neuvontavideon!:)))))

Vierailija

Olen erittäin innokas sukkien ja lapasten neuloja.
Äitini perintönä varmaankin, kun hän iäkkäänäkin neuloo paljon.
Sukan neulontaohjeen löytää usein langan vyötteestä ( Novitan nalle ja seitsemänveljestä )
Kun on sukan oppinut neulomaan niin voi katsoa mallin vanhasta sukasta.
Vanhemmat Käsityökerhon lehdet ja Novitan lehdet kannattaa katsoa.
Ompahan uudemmissakin ollut hyviä ohjeita.
Ja aina kannattaa etsiä netistä, sieltä olen löytänyt todella hyviä ohjeita lapsenlapseni neuleisiin.
Kirppareilta ja HuutoNetistä saa myös vanhempia neulelehtiä.

Vierailija

Olen sukkamummo minäkin, mutta nyt pitäisi ryhtyä kutomaan lapsenlapsille villatakkeja, mutta auta ja varjel sitä mallin metsästystä.Kaikenlaista piperrystä ja kaulusta ja liehuketta on kyllä tarjolla, mutta 145 cm pitkälle tytölle ei läydy Wool-langan tai muun saman vahvuisen langan ohjetta perusvillatakille, jossa olisi istutettu hina ja normaali mitoistus. Taitaa olla vähän sama juttu kuin sukan perusmallin kanssa, ei löydy. Kivahan niitä kaikenlaisia erikoisuuksia on lehdistä ja blogeista katsella, mutta blogien kuvien malleissa ei ole ikinä ohjeita, eikä monesti edes kerrottu mistä malli on lähtöisin. Tosin ei sitä onneksi itselleen tässä iässä enää kummia tarvite, mutta voisi toisille kutoa.
Hyviä kutomisia kaikille harrastajille. Sukkamummo

Vierailija

Mitäpä ei löytyisi googlettamalla, kiitos vinkistä Säröinen! Nopea ja helppo tapa, ja heikkonäköinenkin (kuten minä) saa selvän valaistulta monitorilta. Minullakin on säkillinen vanhoja lankoja, ja kauan ne saivat olla odottamassa "parempaa aikaa". Nyt siivotessani löysin vanhan käsityövihkoni, johon olen kirjoittanut kaunokirjoituskirjaimin mm. sukan kantapään ohjeet. Jospa nyt siis minustakin tulisi sukkamummo (eikä vain "suklaamummo").

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Katinka,
Kiitos vinkistä, löytyiväthän nuo ohjeet pienen etsimisen jälkeen. Täytyy lukea huolella, olenko osannut ulkomuististani tehdä oikein sukat, jotka tikkasin myyjäisiin. Saavat kyllä kelvata, purkamaan en ryhdy.
Terveisin Aluisa, joka toivottelee hyvää yötä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat