Kylmän veden vaikutus

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Osaatteko sanoa, millä eri tavoin/mihin kylmä vesi vaikuttaa? Tarkoitan lähinnä sitä, että käy esim. uimassa niin pitkään kuin järvet ovat sulana ja kenties ehkäpä avannossakin.
Kenellä on kokemuksia?

Sivut

Kommentit (25)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Käyn useamman kerran viikossa meressä uimassa ympäri vuoden. Vaikutuksista voin varmuudella sanoa ainakin sen, että kun aamulla menee niin varmasti ainakin herää kunnolla ja olo on pirteä.
Vastustuskykyä siitä saa, ainakaan flunssaa tai influenssaa ei ole ollut sinä aikana kun olen kylmäuintia harrastanut ( n. 15 v ). Selkäkipuun se on hiukan auttanut mutta ei nivelrikoista johtuviin kipuihin.
Myöskin kylmäuintia harrastavat tuttavani ovat välttyneet flunssalta.

Vierailija

Suosittelen, ei siitä ainakaan haittaa ole. Rohkeasti vaan ja suihkussakin voi harjoitella. Ainakin pinta verenkierto lisääntyy ja sehän on hyväksi. Tulee kevyt ja virkeä olo. Jos ei ole avanto mahdollisuutta niin kylmäaltaita löytyy uimahalleista. Oman pihan omaavat voivat kieriskellä lumessa, jos sitä tulee. Itseltäni kolotukset/säryt väheni, saunan jälkeinen huono aamu jäi pois ja olen ollut myös flunssaton(tosin elän myös muuten terveellisesti). Nauttikaamme vuodenaikojen tuomista riemuista.

Vierailija

Olen nyt käynyt keväästä lähtien uimassa järvessä. Hassulta tuntuu se, että kesäisin ei tullut käytyä joka aamu uimassa, mutta nyt syksyn mittaan olen käynyt ihan joka aamu. (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Kylmään suihkuun en ole koskaan pystynyt menemään. Kokeiltu on. Mutta tämä järvessä käyminen...
Sen ihanampaa tunnetta ei olekaan. Ja mikä parasta tuo tunne säilyy pitkin päivää.
Sen verran kuulin, että vaikuttaa ihoon mm. siten ettei ihoa tarvitsisi rasvata ja että ihosta tulisi vahvempi. Tiedä häntä. Mutta pääasia on kuitenkin tämä hyvä fiilis.
Nyt vain harmikseni totesin, että järveen pääsy alkaa olla vähän hankalaa, eikä meidän uimahallissamme ole mitään kylmäkylpyä.
VOisiko joku kertoa minkälainen juttu se teidän halleissanne on (tietäisin mitä menen esittämään meidän kaupungillemme)? Lumiakaan ei ole tulossa vielä ja tuntuu siltä, että meidän pihamme ei kuitenkaan ole niin suojainen, että siihen lumeenkaan pääsisi ilman, että aiheuttaisi närästystä...

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kaupungissamme on kaksi uimahallia joista toisessa on kylmävesiallas. Käytän sitä harvoin koska on tuo meressäkäyntimahdollisuus lähempänä.
Se kylmävesiallas on pinta-alaltaan muutaman neliön ja syvyydeltään meikäläistä n. kaulaa myöten, pieni kun olen. siinä räpiköin koska kunnolla uimaanhan ei siinä mahdu. Veden lämpö taitaa olla 4 astetta. Ainahan sitä kannattaa ehdottaa, käyttäjiä varmasti löytyisi. Pitää niitä terveysvaikutuksia korostaa. Aika iso juttu sen rakentaminen kuitenkin on, luulisin. Jos tulee muuten isompi remontti halliin niin sen yhteydessä ehkä onnistuisi.

Vierailija

Hei
Aion kyllä tehdä esityksen siitä, että saisimme tällaisen "kylmäaltaan" meidänkin halliimme. Ilman kustannuksiahan ei tietty mitään synny, mutta kun sillä on kuulema niin suora yhteys tähän ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon, niin luulisi saavan kannatusta.
Keskustelin lääkärin kanssa muutaman sanan tästä kylmässä uimisesta ja hän oli kyllä sitä mieltä, että se parantaa vastustuskykyä (ei kuitenkaan esim. sikainfluenssaa vastaan koska se on virus), virkistää, ja etenkin aamulla toteutettuna se auttaa oikeaan vuorokausirytmiin ym. Eli sain vahvistusta sille, että yritän käydä mahdollisimman pitkään ja jos talvella tulee taukoa niin yritän aloittaa mahdollisimman pian taasen keväällä uudelleen.
Nyt parhaillaan olen toipilas sikataudista, mutta lääkäri sanoi että jos järveen mieli tekee niin muutaman terveen päivän jälkeen voi hyvinkin mennä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei pikku puutarhuri

Jäi kertomatta vielä sellainen asia, että nukuttaa paremmin yöllä kun olen käynyt aamulla meressä. Minä kun en käy joka aamu niin huomaan sen eron päivien välillä.
Kiva kun olet päässyt alkuun kylmäuinnissasi. Jokohan olet päässyt järveen sikataudin jälkeen?

Vierailija

Hei Katinka!
Kaksi viikkoa tuli kaiken kaikkiaan taukoa uimiseen. Ensimmäisen kerran kävin uimassa sunnuntaiaamuna ja kylläpä tuntui kuin olisi saanut ylimääräistä virtaa ja energiaa. Tänä aamuna kävin myös kamalasta sateesta huolimatta. Luulin, että kynnys kahden viikon tauon jälkeen olisi ollut suuri, mutta yllätyin kuinka helppoa oli taasen pulahtaa.
Aion siis taasen jatkaa tätä ihanaa ja kaiken lisäksi halpaa harrastusta..
Lääkärin mukaan vastustuskyvyn lisääntymisen myötä todennäköisesti laskee mahdollinen verenpaine, ja vaikuttaa positiivisesti mm. kipuun.
Oman vähäisen kokemukseni myötä uskallan kuitenkin suositella tätä kaikille.

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä pitäisin kovasti uimisesta, mutta nivelrikkoni ei. Viime kesänä ei kehoni kestänyt edes 20 asteista vettäkään, joten kylmästä vedestä en voi edes haaveilla.
Täytyy vain yrittää muuten nauttia kesästä, kuunnella lintujen laulua ja katsella kukkasia :)

Vierailija

Hei
Harmi jos ei voi nauttia tästä elementistä. Tiedän monta joilla on sama juttu (yhdellä on selkä kipeä ja muilla muuta). Kaikille ei aina samat sovi. Onneksi kesästä voi nauttia muutenkin.

Vierailija

Hei
Olen kanssasi samaa mieltä näistä kokemuksista.
Olen tähän asti käynyt joka aamu järvessä. Välillä viikonloppuisin saatoin käydä illallakin.
Aamulla selvästi piristää ja jotenkin ihan kuin lataisi akkuja päivän varalle.
Näistä muista vaikutuksista niin ne tulevat/huomaa sitten pidemmällä aikajänteellä.
Löysin kirjan Hyinen Hurmio, jossa oli aika kivasti asiatietoa kylmän veden vaikutuksesta.
Siinä sanottiin, että elimistö tuottaa mielihyvähormonia, alentaa verenpainetta, vähentää kipuja, piristää, lisää vastustuskykyä ym. Saman vahvisti myöskin lääkärini.
Jatkan siis uimista niin pitkään kuin se lähirannassa onnistuu. Voi olla, että jää lähtemättä varsinaiseen avantouintipaikkaan sitten myöhemmin.
Tai eihän sitä, kun tähänkin kuulema saattaa tulla riippuvaisuus...

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kyllä uinut joskus parinkymmenen asteen pakkasella meressä, mutta en koskaan niin kylmässä ja kovassa viimassa kuin tänä aamuna. Onneksi oli lämmin pukukoppi sekä suihku, niin että useamman kerrankin pystyi pulahtamaan. Pumppu pitää veden sulana joten kuten. Kyllä siinä tuli kylmän veden ja ilman vaikutusta tarpeeksi.
Sinulta, pikku puutarhuri on varmaan jo järvi umpijäässä ja jäiden sulamista odottelet vai aijotko johonkin avantouintipaikkaan hakeutua?
Onko tänne muita kylmään veteen hurmaantuneita ilmaantunut?

Vierailija

Hei Katinka
Tasan viikko sitten jämähti järvi jäähän. Valitettavasti.
Täällä meillä päin ei ole "oikeata" avantopaikkaa. Jos menee ilman kylpylän tai uimahallin aukioloaikoja joutuu tyytymään siihen, että tuulisella rannalla pitäisi pukeakin. Suihkusta saisi vain haaveilla.
Olenkin tuumaillut, että tännekin pitäisi perustaa vaikka joku avantouimareiden seura, josko sitten kimpassa saataisiin aikaiseksi vaikka asianmukainen pukukoppi, jos ei muuta.
Kun on viikko jo siitä kun on viimeksi uinut niin kyllä täytyy tunnustaa, että mieli tekisi vaan kovasti pulahtaa... Katsotaan nyt miten käy, löydänkö sen avannon vai odottelenko sitä että jäät aikaisin keväällä lähtisivät...

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kaivoin tämänkin keskustelun esiin koska uusia keskustelijoita on tullut paljon sen jälkeen kun tänne on viimeksi kirjoitettu.
Tätähän käytiin hyvin pienellä porukalla.
Olisi mukava kuulla miten uintikesä sujui ja jatkuuko uiminen vielä. Minulla jatkuu suunnilleen entiseen malliin. Viimeksi kävin meressä tänä aamuna. Menen silloin kun ei ole kova tuuli, eikä sada, koska taivasalla pitää pukeutua nyt, kun vielä ei ole avantouintipaikat auki.
Jos on kokemuksia niin kirjoitelkaahan!

Vierailija

Kesästä ei mainittavaa, koska tärkein oli kuitenkin aina se kotona nautittava kylmä suihku. Näin kun uimala on avannut kylmäaltaan käyttöön on se suuri nautintoni. Toki nautin ensin vesijumpasta ja sen jälkeen kylmään, toki siihen vielä poreet ja höyrysauna niin on hyvä kevyt olo koko loppu päivän ja illan. Näin toimin kun ei ole luonnon vesiin mahdollisuus.

Vierailija

Uintikauden aloittelin taasen huhtikuun puolessa välissä, kun järvi vapautui jääpeitteestään. Uinti on jatkunut koko kesän ja syksynkin ajan. Kesällä tuli lomien aikaan käytyä useita kertoja päivän aikana järvessä. Myöhemmin syksyllä aamuisin ja iltaisin. Nyt vesien viilettyä käynnit ovat rajoittuneet aamu-uinteihin.
Erään lääkärin mukaan kylmä vesi vaikuttaa suotuisasti erilaisiin kiputiloihin (fibromyalgia, nivelvaivat yms.), alentaa verenpainetta pidemmällä aikavälillä ja vaikuttaa piristävästi mielialaan!
Siis siinäpä monta syytä jatkaa uintia... (toki täytyy muistaa, että se mikää sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, mutta kokeilemalla jokainen sen tietää)
Olen kyllä siunaillut ja kiitellyt tästä mahdollisuudesta monet kerrat - mikä nautinto, kun päivän aloittaa uinnilla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat