Olen jäämässä seuraavan vuoden sisällä eläkkeelle. Olen ilmeisesti aika työorientoitunut, koska viihdyn töissä, antuin hallitusta vipinästä. Ajattelen harrastaa kuntosalia ja vesijumppaa, konsertteja ym., kuten olen nytkin tehnyt. Lapset ovat jo aikoja sitten muuttaneet pois kotoa, eikä ole lapsen lapsia. Puutarha on, mutta on niin paljon vaivoja, ettei sen hoito oikein onnistu.Kotityöt eivät kiinnosta. Töissä on helpompaa, kun on vaan toimistotyö :).Ystäviä vain yksi. Muut sosiaaliset suhteet ovat olleet töissä, eikä sieltä ole jäänyt sydänystäviä.

Kommentit (12)

Niinpä, olen nyt töissä ollut palvelemassa toisia ja neuvomassa ja auttamassa. Ei suorastaan houkuttele. Alkaa olla liikaa tuota nyt Enkä ole ehtoisa emäntäkään :).

Jotain millä voisi itseään hemmotella, eikä olla kenenkään "äiti". Konsertit, jumpat ym.

Haluaisin vaan olla ja lueskella ja nautiskella. Ja seurustella fiksujen ihmisten kanssa, joita olen töissä tavannut.

Nykyään ihmisistä puristetaan mehut aika lailla, joten aivan toisenlaista elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Käyttäjä6693 kirjoitti:
Niinpä, olen nyt töissä ollut palvelemassa toisia ja neuvomassa ja auttamassa. Ei suorastaan houkuttele. Alkaa olla liikaa tuota nyt Enkä ole ehtoisa emäntäkään :).

Jotain millä voisi itseään hemmotella, eikä olla kenenkään "äiti". Konsertit, jumpat ym.

Haluaisin vaan olla ja lueskella ja nautiskella. Ja seurustella fiksujen ihmisten kanssa, joita olen töissä tavannut.

Nykyään ihmisistä puristetaan mehut aika lailla, joten aivan toisenlaista elämää.

Miten olisi seurakunta? Siellä on kaikenlaista toimintaa, aikuisille, eläkeläisille, tai saa myös olla vaan passiivisena mukana, ja saa helposti kotaktin "tapakoulutettuihin" ihmisiin.

Vierailija

Hei
Siinäpä kysymys,mitä tehdä eläkkeellä?
Itse olen puolikkaalla,eli viikko töissä ja viikko eläkkeellä...no olen ollut nyt puoli vuotta mutta en tiiä....välillä tuntuu ihan kivalta mutta toisaalta haluaisinkin olla koko ajan töissä mutta en siihen kuitenkaan kykene!
Olen yrittänyt kaikkea tehdä,välillä vapaa viikko menee nopsaan ja välillä tosi hitaasti.
Aika paljon olen yksin ja se harmittaa eniten.

Kiva kun kesä tulossa....

Vierailija

Ensi kesänä tulee neljä vuotta täyteen eläkkeelle jäämisestä. Myös minä olin kovasti työorientoitunut ja vähän pelkäsin jäänkö tyhjiöön. Pelko oli turha. Koko ajan on asioita hoidettavana, omia ja sairaiden lähisukulaisten mutta onneksi niihin on nyt aikaa enemmän kuin ennen eläkkeelle jäämistä. Ihaninta on, että voi itse aikatauluttaa päivät, milloin herää, milloin menee nukkumaan eikä tarvitse laittaa herätyskelloa soimaan aamulla jos ei ole mitään sovittua menoa aamutuimaan.

Nykyään hemmottelen itseäni käymällä silloin tällöin Virossa kylpylälomalla , viikon tai pelkän viikonlopun. Käyn säännöllisesti Tallinnassa jalkahoidoissa. Tämä kaikki on halvempaa kuin Suomessa ja ylellisyyttä, johon minulla ei ollut töissä käydessä aikaa. Suosittelen.

doremi

Mites olis toi kuorolaulu. Laulaminen ja muusiikki on hyvää terveydelle ja sielta saa samalla

uusia ystäviä!

Vierailija

Liikunta on terveydelle tärkeintä... kuntoilusta, vaikka vain päivittäisistä kävelyistä etenkin luonnossa saa paljon....

Vapaaherratar

Olen ollut eläkkeellä kohta viisi vuotta. Jäin pois töistä vapaaehtoisesti kaksi vuotta etuajassa, enkä ole katunut päivääkään, vaikka eläke onkin paljon pienempi kuin se olisi, jos olisin jatkanut loppuun asti. Olen nauttinut suuresti siitä, että saa tehdä asiat omassa aikataulussaan eikä ole mitään pakollisia menoja tai tehtäviä paitsi ne, mitkä itse itselleen järjestää.

On surullista, jos työ on ihmisen elämän koko sisältö. Pidin minäkin työstäni ja viihdyin mukavien työkavereiden kanssa, mutta tämä vapaus on ihanaa!

Meillä on työpaikan seniorien kanssa klubi, jossa tapaamme pari-kolme kertaa vuodessa, ja lisäksi työpaikka järjestää eläkeläispäiviä silloin tällöin. Jos  nämä yhteydet entiseen työpaikkaan eivät riittäisi, voisin aivan hyvin pitää yhteyttä niihin entisiin työtovereihini, joista tuli ystäviä vuosikymmenten aikana, mutta toistaiseksi ne ovat riittäneet.

Minun päiväni kuluvat kotitöissä, lukiessa ja liikuntaharrastuksissa. Kävelen joka päivä vähintään tunnin, käyn joogassa ja silloin tällöin uimassa. Muista kotitöistä en ole niinkään kiinnostunut, mutta ruokaa laitan mielelläni, ja siihen menee tunti-pari jokseenkin joka päivä. Sekään ei kuitenkaan ole pakollista, jos ei huvita laittaa ruokaa, mennään syömään johonkin läheisistä lounaspaikoista. Joskus käyn teatterissa, konsertissa tai taidenäyttelyssä. Toistaiseksi ei ole ollut sitä ongelmaa, ettei olisi saanut aikaa kulumaan.

Vierailija

doremi kirjoitti:
Mites olis toi kuorolaulu. Laulaminen ja muusiikki on hyvää terveydelle ja sielta saa samalla

uusia ystäviä!

Entä jos ei ole laulunääntä, sävelkorvaa eikä rytmitajua? Minä olen se ihminen, jolle kansakoulun opettaja sanoi aina kun koko luokka lauloi kuorona, että auo vain suutasi mutta älä päästä pihaustakaan!

No, ei tosiaan ole lauluääntä.

Olen sekä kotona että töissä ollut paljon se "äiti", joka viime kädessä hoitaa hommat, jos ei muut viitsi..

Eli siis haluaisin elää aika itsekästä elämää, ei muiden hoitamista, putoaa tämä vapaaehtoishommat pois. Työtänikään en voi edes keikkaluonteisesti tehdä, koska muutoksia tulee niin nopeaan. Jos tekisin keikkaa, haluaisin tehdä työni hyvin ja osata työt, mutta ei onnistu, jos on muutaman kuukauden poissa.

Ehkä nämä työyhteisöt on se mitä eniten jään kaipaamaan, on niin helppoa vaan tulla tuttuun yhteisöön aamulla. Olen muuten erittäin huonosti tutustuva ja epävarma.

Reissaatteko sitten yksin? Mies ei halua lähteä mihinkään eikä ole oikein hyväkuntoinenkaan...

No nyt sitten on eläkepäivät tulossa, olen nyt ensin 3 kk lomia pitämässä, sitten vasta viralliselle eläkkeelle. Päivät ovat pirun pitkiä, ja kun ei ole työstä väsynyt, ei edes unta kaipaa niin paljon. Normaalistihan vietän työreissulla, siis työ ja matkat 9 tuntia. 

Olemme käyneet koiran kanssa kävelyllä, tapahtumissakin mutta pitkä on päivä. Illalla luen. TV:tä tykkää katsoa.

Vaikka iski vakava sairauskin, siis en juuri ollut sairaslomalla, tein työt, koska en halunnut että niitä levitellään muille, minullehan ei olisi taas ollut tietoa, tekeekö joku vai. Lopetin kertaheitosta. Missään en neuvo tms. Koska saan tekemättömistä tai vajaasti tehdyistä töistä stressiä.

Joten mitä teen nyt lisääntyneellä vapaa-ajalla?  Kesällä on tapahtumia.. 

Ero työyhteisöstä on kurjaa, menee juttukaverit ja kuitenkaan työyhteisössä ei ole sydänystäviä. Sen sijaan jos tulee kova käsitys minusta, voin sanoa, että minusta ja auttavaisuudestani on pidetty.

Teknisesti olen hoitanut eläkkeelle jäännin hyvin, koska näissä asioissa olen muitakin neuvonut ja auttanut. Ja  ratkaisu tässä vaiheessa elämää on oikea, olen jo ollut yli henkilökohtaisen eläkeiän.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat