Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Merkitäänkö velkojen takauksetkin?
Leskenä en tiedä kuinka paljon edesmennyt vaimoni oli takaamassa muiden lainoja. Satuin huomaamaan hänen eläessään kuinka hän allekirjoitti mitä tahansa papereita. Yleensä niiden pyytäjinä olivat hänen puoleisensa suvusta ja tarkoitti sitä, että mahdollinen omaisuus jäisi yksinomaan hänen sukulaisilleen taikka yhteiselle lapsellemme.

Nyttemin on selvinnyt, että lapsemme on pahoin velkaantunut ja lainoja on lähes jokasuuntaan mutta määristä minulla ei ole selvyyttä.

Meillä oli keskinäinen testamentti joka laadimme silloin kun ostimme nykyisen asuntomme. Määräsimme siten, että leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoomme ja nauttia sen tuotoista mutta kuitenkin niin, että ainoa perillisemme saa kaiken myös toisenkin meistä kuoltua.

Olen epätietoinen kuinka edesmennyt puolisoni olikaan tehnyt salaa koska tuntemattoman tilitoimiston nimi vilahtelee silloin tällöin esille. Perunkirjoituksessa ei ilmennyt mitään epämääräisyyksiä vaan lapsellemme tuli verolippu perinnöstä joka on maksettu toivottavasti.

Olen tiedustellut asioita verottajalta mutta en ole saanut mitään tietoja lapsellemme tulleista veron määristä koska ne ovat salaisia.
Käytännössä välini ovat poikki lapseemme joka ei halua edes tavata minua saati keskustella omaisuuteen liittyvistä asioita.
Olen kyllä jotenkin hämilläni tilanteesta ja mahdolllisesta asuntomme pakkomyynnistä jos hänen velkansa joutuu ulosmitattavaksi.

Vierailija

"Määräsimme siten, että leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoomme ja nauttia sen tuotoista mutta kuitenkin niin, että ainoa perillisemme saa kaiken myös toisenkin meistä kuoltua."

Tietääkseni asia menee juuri noin ilman testamenttikin. Säädöksellä halutaan turvata ns. köyhemmän lesken asuminen.
Vaimosi ei ole saanut takaajanakaan pantata yhteistä asuntoanne ilman Sinun suostumustasi.

Vierailija

Eipä kannata mennä merkitsemään omaiset joutuu velkoja makselemaan jos sinne mene niitä merkkailemaan!

Vierailija

Jos omainen tekee hidasta kuolemaa kannatta yrittää velkojia luopumaan velanperinnästä vetoamalla hänen tunteisiinsa, näin saa perijänä mahdollisimaan hyödyn itselleen oamaisen kuoltua, voi tuntua julmalata mutta parempi että omainen hyötyy kuolemasta kuin Mersukauppias.

Vierailija

Nyt en teitä ymmärrä, ihanko tosissanne höpäjätte?? Herra varjelkoon törmäämästä tuon henkiseen perijään.

Vierailija

Lainaus:

Nyt en teitä ymmärrä, ihanko tosissanne höpäjätte?? Herra varjelkoon törmäämästä tuon henkiseen perijään.

Kirkolle ei kannata perintöään testamentata!

Vierailija

Meidän hiippakunnassa on niin pirstakka muija pastorilla, jotta sille taidan pikkusumman lahjoitaa jo ennen kuin heitän veivini!

Vierailija

Jaha, jaha! Tämä keskustelu kulkee tätä rataa :-)
Jos meinaatte, ettei velkoja laiteta perukirjaan, uskon, että silloin sieltä puuttuvat eurotkin, luonnollisesti niitä ei edes ole. Ei ole perinnöllä kerskumista. Eikä kukaan ole tietysti meinannutkaan.
Täydennysperukirjoja tehdään, että älkää nuolaisko ennenkuin tipahtaa.....

Vierailija

Miten voi välttyä ilmoittamasta velkoja perukirjaan kun pankista tulee tiedot sitä varten, paitsi jos velallisella on velkoja yksityishenkilöiltä.

Vierailija

Aloittaja kysyi velkojen takauksista mainitseminen perukirjaan. Vainaja on taannut lainan jollekin. Takaajan kuollessa pankki vaatii velalliselta uuden takaajan tai vaatii lainaa maksettavaksi. Jos velallisella ei ole maksukykyä,
käännytään takaajan eli tässä tapauksessa kuolinpesä puoleen.
Kysyn vielä varmistukseksi: Oli lainalla muita takajia?

Vierailija

Lainaus:

Eipä kannata mennä merkitsemään omaiset joutuu velkoja makselemaan jos sinne mene niitä merkkailemaan!

Ei joudu omaiset makasamaan, vaikka olisikin tiedot, niin kuin pitääkin perunkirjassa. Tosin minulla on vain ns. pienistä rahasummista ollut kyse.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ei joudu omaiset makasamaan, vaikka olisikin tiedot, niin kuin pitääkin perunkirjassa. Tosin minulla on vain ns. pienistä rahasummista ollut kyse.

Ei tietenkään omaiset, velat otetaan koopeen varoista, aivan päältä.

Vierailija

Aloittajana vastaan kyllä vastakysymyksiin. Kyseessä on takaukset taikka velkakirja yksityiselle annetusta lainasta taikka takauksesta lainan maksamiseen riittävästä tulevasta omaisuudesta. Kuten mainitsin omistamme taikka edelleen omistan vain tämän puolikkaan (50%) osuuden. Vainajan osuus on sitten sama (50%) ja sen nimenä olettaisin olevan kuolinpesään kuluva. Kuolinpesän kahtena haltijana olen minä ja ainoa lapsemme. Toistan:
kuolinpesään kuuluu vain ½ asunto osakkeesta (50%).

Mainittakoon vielä sekin, että minä (aviopuolisona) en peri mitään vaan yhteinen ja ainoa lapsemme on ainoa ensisisijainen perillinen meidän molempien jälkeen. Koska juuri mainittu asunto osake on arvokkain ja sen omistimme puoliksi (50 % + 50%).

Veron maksu tapahtui pojallemme mainitun perukirjan mukaan, jonka on laatinut alan henkilö asinanmukaisesti ja siinä on minun ja poikani allekirjoitukset todistajien lisäksi.

Käteiset varat olemme jakaneet tasan ja niillä on poikani maksanut perintöveronsa toivottavasti.

Kysymys koski alkujaan edesmenneen vaimoni mahdollisia takausvastuita omalla omaisuuden osallaan.
Otetaanpa vastaava esimerkki; otan pikavipin yksityiseltä henkilöltä todistajien ollessa paikalla. Laitan koko summan taskuuni nimikírjoitukseni jälkeen ja otan niinsanotusti pitkät - "hui hai koko vippi" ja oleilen Battaijalla tuntemattomana..?

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

.
Tein itse läheiseni poismenon jälkeen sekä perukirjan että jaoin pesän.
Ohjeet, varsin selkeät, kaavakemuodossa, löytyy google hausta kirjoittamalla sinne hakupalkkiin sana perukirja tai jakamisen kyseessä ollen jakokirja.
Säästyi satoja euroja.
Ilman mitään änkkäämisiä meni läpi.
.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat