Nainen_Helsinki_yrittäjä

Tilanteeni on vähän erikoinen. Kuulisin mielelläni mielipiteitä niiltä, joilla on kokemusta sijoittamisesta. Moralisointia ja paheksuntaa en kaipaa.

Olen pienituloinen yrittäjä. Viime vuonna tulos jäi vain hiukan nollan yläpuolelle. Kelan tukia en ole saanut tai hakenut. Olen siis käytännössä tuloton, vaikken työtön.

Sain äskettäin perinnön, nyt säästöissä on n. 230 000 euroa.

Mietin nyt onko järkevämpää asua vuokralla, hakea asumistukea ja sijoittaa varat rahastoihin, osakkeisiin, omaan hyvinvointiin. Vuokraan menisi n. 1000 e/kk, josta omaa rahaa asumistuen jälkeen jäisi maksettavaa n. 600e/kk.

Vaiko hakea lainaa (jota en ihan helposti saa kun ei ole tuloja, mutta jotkut pankit suostuvat neuvottelemaan lainasta, jossa varallisuuteni otettaisiin huomioon vakuutena). Siinäkin skenaariossa joutuisin maksamaan n. puolet asunnon hinnasta heti, eli sijoitettavaa jäisi n. 115 000e.
Asunnot joita olen katsonut ovat n. 230 000 euron luokkaa. Lainaan menisi 1000 e/kk + mahdolliset korjauskulut. Perillisiä minulla ei ole, joten on ihan sama jääkö jälkeeni jotain jaettavaa varallisuutta (esim. se asunto)

Asun Helsingissä, yksin, olen 40 v. nainen. Tarkoitukseni on jatkaa samaa elämäntyyliä kuin nytkin, pienyrittäjyyttä ja mielekästä tekemistä.

En vaan saa laskettua, mikä on kannattavampaa. Olen aina pitänyt omistusasumista ihanteellisena, paitsi nyt vuokralla asuminen tuntuu kannattavammalta.

Kommentit (6)

Vierailija

Omistusasunnossa asuminen tulee pitkän päälle halvemmaksi kuin vuokra-asunnossa asuminen. Nähdäkseni sinun ei tarvitse edes ottaa lainaa  noin 230.000 euron pääomalla koska tuolla rahalla löytyy kyllä yksiöitä lähellä Helsingin keskustaa (Kallio, Alppiharju, Sörnäinen) ja isompia asuntoja vähän kauempaa jos on suostuvainen tinkimään asuinpaikasta. Kannattaa etsiä asuntoa, joka on omalla tontilla(yhtiövastike on pieni) ja perusremontit kuten putkiremppa tehty niin ei ole lähitulevaisuudessa tiedossa rahaa vieviä remontteja . Ei kannata missään tapauksessa ostaa hitas- tai asumisoikeusasuntoa. Niissä yhtiövastike on mielettömän suuri.

Mikäli haluaa elää "varman päälle" niin rahastoihin ja osakkeisiin ei kannata sijoittaa. Rahastot eivät ole pankkien hyväntekeväisyyttä, ottavat hallintokuluilla aina omansa vaikka rahastojen arvo laskee. Sitten kun laskusuhdanteessa on tarve saada rahaa ja on pakko myydä niin saattaa menettää tuhansia euroja kuten kävi omalla kohdallani. Sama pätee osakkeisiin sijoittamiseen. Niihin ei kannata sijoittaa jos itsellä ei ole jatkuvasti aikaa ja mielenkiintoa seurata yrityksiä, joihin sijoittaa ja riski menettää sijoittamansa rahat on suuri jos sijoittaa väärin.

Vierailija

Epäilen että on turha haaveilla asumistuesta, koska siihen vaikuttaa saamasi  suuri perintö.  Kannattaa tarkistaa Kelasta että saa oikeaa tietoa miten omaisuus vaikuttaa tukeen. Maallikkona kyllä tuntuisi vääryydeltä nostaa yhteikunnan tukea ja samalla saada suuria osinkotuottoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olet vielä niin nuori että sinuna asuisin vuokralla.Ja sijoittaisin perinnön. Niistä osinkotuotoista esim.menee veroja ,ei niin hirveän paljon kerry säästöä samoin vuokratuloista. Vaikea yhtälö miettiä saako asumistukea tai miten se lasketaan,joutuuko jälkikäteen maksamaan   tukia takaisin,jos on rehellinen.

ap

Juu voisi ostaa asunnon ilman lainaa, mutta silloin olisi kaikki varat sidottu asuntoon, ei mitään sijoitettavaa. Saatan olla laskujeni kanssa väärässä, mutta ihannetilanteeni olisi sijoittaa rahat ja maksaa lainaa yrityksen tuloista (jos ja kun niitä on) tai pikkuhiljaa sijoituksista. Silloin suurin osa sijoituksista voisi tuottaa ainakin pitkällä tähtäimellä. Nyt on lainojen korot alhaalla ja lainojen kulut pienempiä kuin keskimääräiset sijoitustuottoni (en ole riskisijoittaja). 

Sijoitan lähinnä indeksi- ja ETF-rahastoihin joiden kulut ovat alhaisia tai olemattomia (mm. Nordnetin superrahastot). Tähän asti sijoitukseni ovat tuottaneet kohtalaisen hyvin.

Pelottaa vaan että olenkohan huomioinut kaikki menot...

Asumistukea outoa kyllä saa nykysääntöjen mukaan riippumatta varallisuudesta, pelkkien tulojen perusteella. Ja minulla kun ne tulot ovat melkein nollassa (tietysti tulevat sijoitustuotot otetaan huomioon mutta  nehän lasketaan vasta kun myy rahastonsa/osakkeensa).

Ystäviltä ja sukulaisilta en kehtaa pyytää neuvoja, melkein kaikkien elämäntilanne on päinvastainen kuin omani. Lapset ja niihin liittyvät kulut, päivätyö, lainat ja muut velvollisuudet... ja ennen kaikkea halu jättää perintö.

Mulla ei lapsia eikä vanhempia, tavara ei kiinnosta mutta vapaus tehdä omia valintoja ovat tärkeitä. Tuntuu että ei ole valmiita vastauksia minunlaiselleni...

Vierailija

Jos olisit saanut hieman isomman perinnön olisit voinut ostaa asunnon,ja loput sijoittaa ja elää yrityksesi tuotoilla.

Tai jos voisit asua jossain muualla kuin Helsingissä, saisit asunnon halvemmalla ja taas rahaa jäisi sijoituksiin,ja ehkä voisit myös toimia yrittäjänä muuallakin kuin Helsingissä.

Loppujen lopuksi kaikki tekee virheitä ja oppii kantapään kautta ja jälkiviisautta löytyy! Ja sijoittaminen on riskialtista jos mikä.Sijoitusrahastot jotka mainitsit ovat minulle vieraita, mutta olettaisin että indeksirahasto on ok mutta saako sillä tuottoa. Kirjoitit että muut haluavat jättää jälkeensä perinnön mutta sinun ei tarvi,jos ostat asunnon se jää jälkeesi ellet otat vanhana asuntoasi vastaavaa lainaa ja laita kaikkea sileäksi.

ap

Vierailija kirjoitti:
Tai jos voisit asua jossain muualla kuin Helsingissä, saisit asunnon halvemmalla ja taas rahaa jäisi sijoituksiin,ja ehkä voisit myös toimia yrittäjänä muuallakin kuin Helsingissä.

...

Kirjoitit että muut haluavat jättää jälkeensä perinnön mutta sinun ei tarvi,jos ostat asunnon se jää jälkeesi ellet otat vanhana asuntoasi vastaavaa lainaa ja laita kaikkea sileäksi.

Sitä vaihtoehtoa just tutkin, onnistuisiko asuminen esim. jossain halvassa maassa. Suomessa olen asunut muuallakin kuin Helsingissä, mutta en ole erityisemmin tykännyt, ja nyt sosiaalinen piiri on niin kansainvälinen ja Helsinki-painotteinen että jossain pienemmällä paikkakunnalla varmaan tukehtuisin.

Ulkomailla taas voin hyvin asua pienessäkin kylässä, kun uusia kokemuksia riittää. Tosin mietityttää olla kaukana Suomen terveydenhuollosta. Mutta punnitsen nyt kaikkia näitä vaihtoehtoja.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat