Olen 65-vuotias nainen pääkaupunkiseudulta. Monet ikääntyvät ja nuoremmatkin taivastelevat, miten nopeasti aika kuluu. Minulla tilanne on päinvastainen: päivät kuluvat nopeasti ja ovat mielestäni tunnin liian lyhyet. Viikot ovat ”normaalimittaiset”, mutta kuukaudet vaihtuvat todella hitaasti. Arvioni on, että normaalivuosi tuntuu minusta kolmen vuoden mittaiselta. Tämä alkoi yhdellä Dominikaanisen tasavallan matkalla vuonna 1992, jolloin koin voimakkaita elämyksiä, mm. elämäni ainoan selkounen. Matkustan paljon maailmalla aktiivisesti kaikkea havainnoiden. Luulin, että eläkkeelle jäädessäni ajan kulku nopeutuu, mutta niin ei tapahtunut. Olen perheellinen, harrastuksina matkailu ja puutarhanhoito. Viihdyn paljon yksikseni ja annan ajatusten virrata. Vietän somessa vain tunnin päivässä ja katson tv:tä vähän, luen paljon. Mistä tämmöinen ”vika” voi johtua? En millään muotoa halua siitä eroon ja luulen, että moni muu haluaisi samanlaisen 😀. Netistä ei löydy aiheesta mitään (päädyn vain Einsteinin suhteellisuusteorioihin). Tutkiiko joku tällaista ilmiötä? Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta tiedosta...
Täällä toinen 65-vuotias. En ymmärrä, mikä tässä on ongelmana. Joku tuntee ajan kuluvan nopeasti, toinen hitaasti. Mitä väliä? Riippumatta siitä kuinka nopeasti tai hitaasti tuntuu (elin) aika kuluvan niin loppu tulee meille kaikille sitten aikanaan...
Minä luin sieltä tekstin välistä hänellä olevan selvän tarpeen jakaa elämänsä kokemuksia! Joko suoraan henkilökontaktissa tai vaikka täällä?
Kommentoisin tuohon "kuukaudet kuluvat hitaasti". Minulla ainakin, koska eläkeläisen rahat ovat tiukassa ja on pysyttävä pudjetissa, joten tilivälit tuntuu pitkiltä. Ainaista sentin venytystä, jos tässä kuussa saan tuota ja ensikuussa toista tarpeellista, niin hyvä on. Lotto tai muut j-potit vain vievät.
Mutta joka viikko on jotakin erityismukavaa elämässä tiedossa ja se saa viikot kulumaan nopsaan.
Milloin matka, milloin joku juhla tai retki, ja siinä välissä seurata politiikkaa ja muuta mitä maailmalla tapahtuu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni
Tuolla on aika hyvin asiaa selvitetty vaikkapa aivojen kannalta.