Kerro mielipiteesi suomalaisesta yhteiskunnasta

Vierailija

ja osallistu samalla väitöskirjatutkimukseen. Tiedot käsitellään
täysin luottamuksellisesti.

Lisätietoja ja vastauslomake:

https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/37377/lomake.html

Kommentit (3)

Vierailija

Mielestäni kenenkään lähimmäistään rakastavan, varsinkaan uskovien ei pitäisi hyväksyä kokoomuksen linjauksia
Kuinka mahtavat tulot ja osingot heillä onkaan. Ja miten pienillä rahoilla usean suomalaisen on pärjättävä.
Rikkaitten verioitusta nostettava, otettava se vanha tuloveroko se oli systeemi uusiksi. Nythän köyhä maksaa paljon enemmän suhteessa veroa kuin rikas. Kimi Räikkönen on ainakin mies ja suomalainen.Uskaltaa maksaa veronsakin kotimaahan. Monet lusmuilee hämmästyin yhtä nimeä, miten niin mukavan tuntuinen ketaa kiertää veronsa. vaikka varmaan pystyisi maksamaan.Onneksi en kaikkiia porsaanreikiä tunne.Harmittaisi monen käytös
Eläkeiän nosto on aivan järjetöntä. Monella on fyysisesti raskas työ. Ja onhan nämä eläkeikäiset kauan, sitten jo omat eläkkeensä tienanneet.Minne ne rahat päättäjät ovat hupiloineet Iäkkäät Palomiehet saa pelätä töissä oman ja pelastettavien puolesta kun on raskas, uuvuttava työ. . Nuorille pitää saada töitä ei mitään 9 euron päiviä tai euron tunti + työttömyyskorvaus varsinkin Kelan kautta aivan riittämätön. Monesti ei voi ottaa lyhyttä työtä vastaan, kun silloin esim.katkeaa asumustukija.Samoin työttömyyskorvauksen kaikki joudut anomaan uusiksi joskus kolmekkin kuukautta käsittelyaika. Millä sen väläin elät ? Sosiaalitoimiso laskee pitkälle plussaksi ansiosi,vaikka rahat jo menneet elämiseen. Ei yleensä palkka päätähuimaava.Ja sosiaalitoimiston rahat ei ole han tämänpäivän tasoisia. Ja joskus voidaan harkinnalla avustaa.mutta se on tuurista kiinni. Nuo rikkaat päättäjät pitäisi laaittaa vähäksiaikaa köyhän osaan ihan samoille rahoille vaihtuisi pihvi makkaraan ja vihanneskorit porkkanaan. Karkkina käy tuo kotimainen omena on aivan ihanan makuinen Vesi on hyvä juoma. Heidän pitäisi kokea mitä on oikea työteko. Eduskunnassa on talvilomaa, koululaiset vääntää pitkää koulupäivää isoissa ryhmissä homeisissa luokissa. Meinaako Katainen laitattaa jo kaikki alle vuodenvanhat vauvat päiväkotiin. Mistä se äiti saa töitä kun ei töitä ole.Usein vaan toiselta luukulta saman rahan saamaan Itse imetin nuorinta kaksivuotiaaksi, ei ole katua tarvinnut.Nythän koetetaan rymissä saada pienille sama hoitaja, että olisi joku tuttu, mihin kiintyä ja tottua. Miksei se voi olla oma äiti tai isä ? joka on kaikista luonnollisin asia.Toki jokaisella on oikeus tehdä niinkuin parhaaksinäkee Mielestäni oikeudenmukaisesti ajateltuna kodinhoidontukea olisi nostettava, että vanhenpi joka haluaisi jäädä kotiin 3 vuodeksi saisi saman rahan kun töissäkäyvä. joskus oli puhetta kansalaisrahasta, voi miten moni olisi kotona vaikkapa lasten eskariikään asti. Sosiaalisuutta voitaisiin tukea osapäivä kerhotoiminnalla. Eipä luuseri sellainenkaan vanhenpi olisi. Vieläpä otan omaishoidontuen puheeksi, itse sain lapseltani 197 euroa kuussa, verokin meni, oli ainoa tuloni. Miehen sai 1800kk neljälasta. Velkasaneraushan siitä tuli kun nuorin vammainen sairasteli. Vaan selvitty on siitäkin. Kyllä on turvattava omaaishoito kaikille, ja maksettava hoitajille kunnon palkka.ja lomat Ainaa on kuitenkin halvenpaa kuin laitoksessaa. Saatikka miten ihana olla omassa kodissa ,ennen oli niitä edullisia työntekiöitä, avustajia oliko tunnin pari päivässä. Senkin EU direktiivi määräsi pois Ainoan avun. Kohta menee 4.H antavat esim. edullista siivousapua ja monenlaista muuta palvelua. Kai reumayhdistys menettää myös omansa.Miksi puhutaan että halutaan estää syrjääntyneisyyttä.! Kaikki on niin rahanahneita, eniten ne joilla sitä on. Vaan ei sitä rahaa taivaaseen mukaan saa.Jotain muita arvoja on ihmisen löydettävä elämäänsä !
uskooko nuo asian sanojat edes itsekkään tuota juonitteluaan. Ei saa apua masentuneet ei päihderiippuvaiset saaatikka asunnottomat ja narkomaanit. Ei ole paikkaa vankilasta päässeelle. Kaikista vähennetään työntekiöitä sairaalat puhuu avohoidon puolesta. Sen olen vierestä tasantarkkaan nähnyt kaksi melkein vuodenmittaista sairaalajaksoa siitä tuli. Psykoosi sekoiluista paljon ikuista haittaa itselle ja läheisille. No tulihan viimein oikea diaknoosi. kaikkiaan kymmenenvuotta siihen oikean etsintään menikin. Ei kaikilla ole omaisia ei ystäviä ei läheisiä. ja kun pelot kovana ei sitä uskalla jos kaupassa hät"hätään käydä.Ja vieppä joku vaikka väkisin lääkäriin. Ja me kun ei saatu lääkäriltä lähetettä eteenpäin kun viikon jaksolle. Vaikka kuinka yritin ja tunsin lapseni ja jopa hän itsekkin olisi niin halunnut Kauheaa kun nyt ollaan klubitoimintaa ja klubitaloja lakkauttamassa. Todella ainoa paikka monelle
On päivälle tekemistä opetellaan monenlaisia.arjentaitoja ja harrastustoimintaa On edullisenpi ravitseva ruoka.itsetehtyä . Halvenpia retkiä, harvalta yksin onnistuu. Tietenkin on asiantuntevia työntekiöitä. Usein kuntoutujista tulee tuttuja ,ystäviäkin keskenään. Kysellään kuulumisia, ollaan huolisssaan jos toista ei päiviin näy. On vertaistukea. Ja tämänkin ulkopuolelle jää vielä monia. Lääkitys on usein riittämätön, vaikea löytää diaknoosi. sivuvaikutukset hyvinkin rankkoja. ei kunnolla herää tokkurasta koko päivänä. ja monta muuta, virtsankarkailusta lähtien. Eipä sitten ihme jos joku lopettaa lääkityksen kesken. Eikä sitä aina edes haluta vaihtaa. Vaikka jälkikäteen huomattu että olisi pitänytkin. On paljon ymmärtäväisiä lääkäreitä,myös kovan työpaineen alla monet uupuu ja tulee liikaa rutiinia työhön. Ja lääkäri on usein 1-2 kertaa vuodessa. Akuutissakin tilassaei kaikkialla saa apua tarpeeksi nopeasti. Vielä yksi sydäntä riipaiseva asia. Miksi lakkautetaan invalidiliiton sivutoimipiste. siinä on Meku mielenterveys kuntoutujien vuoden opiskelupaikka . Akva ja Tikva vammaisten opintoihin tai ammattin valmentavat vuoden jaksot. MIhin sitten mennä peruskoulun jälk. jos ei ole varma mitä haluaa opiskella ja jos ei pääsekkään opiskelemaan. Nuo ovat olleet tosella tärkeät ja auttavat toimintatavat.Entäs sitten Kuvataide ja musiikkiterapiat ., miksi niitäkin vähennetään ja kriteerit ilmaiseen terapiaan vaan suurentuvat.Kaikki kun ei voi maksaa niitä itse Myös kaikki taksi alennukset Kelan kautta on laitettu minimiin. Eli et pääse mihinkään kotoasi Miten sen sanoisin usein on sellainen väliinputoaja luokka. Ei ole pyörätuolia tai muuten katsotaan yhdenasian perusteella kieteinen päätös. Rahahan sen ratkaisee. Kaikki hoitotuetkin, jotka on myönnetty eliniänloppuunasti. tarkistetaan uudestaan kun nimike muutettiin. Ja ainakin kaikkien kolmen hoitotuliluokat, joita haetaan on aina vain vaikeanpi saada apua.kaikki tieto on haettava itse.Ei ne aina Kelallakaan tiedä omia asioitaan, koettu on saatikka opastavat tukienkanssa. On siellä kylälä aivan ihania, avuliaitakin työntekiöitä. Joo ja lapsilisiin tehtävä tuloraja, nythän menee rikkaitten lapsien säästötileille. Ja köyhien odotettu raha, menee elämiseen. Sekin harmittaa kun jo pienestä kiusataan kun ei ole nättejä, uusia vaatteita. tai merkkivaatteita. Pitää olla hieno kännykkä sun muuta. Kauhea on köyhän lapsen, nuoren elämä jo alusta asti. Senkin tiedän on itseä ja lapsiani koulukiusattu juuri näitten asioitten takia.Eli toistaako mennyt vaan itseään. Oli suomessa aika kun rakennettiin sosiaali ja terveysasemia. Oli turva ja ensikoteja Vaan kuinkapaljon enää on Liikennepoliisit viedän pois, vielä kristillisen tekemä Kauhea moka, Rekat ajaa sataaa.Kunnat yhdistetään isonpaan.Muka tehokkaanpaa , säästöjätekevää. Ulkoistetaan yhtä sun toista. Huonoksi on jo todettu, siltikin vaan jatketaan Pienet köyhöt kunnat jää "rannalle ruikuttamaan" kaikki loputkin palvelut otetaan pois Kunnat kuihtuu Ihmiset kituuttaa. .Sudet vaan juoksennella saa. Karhut pihasasa häärää. On sentään jotain elämää. Viekää vaan sinne Sipooseen noita susia. Saavat helsingin herrat pelätä, vaikkei ne kaupunkiin tulekkaan. Pitäis laittaa samalle metsätielle. Meneehän täällä osa lapsista taksilla kouluun. Mikähän raja se yläaste on ? Loppuuko pelko siihen. Jos vastaan jolkottelee, vielä yksi mutta kun useampi Ei kaikilla ole taksikyytein rahaa ja kai joku kilometrirajakin. Kai nyt sentään valtio sen maksaa. Eihän kunnille voi kaikkea laittaa maksettavaksi. .Kyllähän toisaalta eläimäillä on oikeus asua, mehän niitten reviirillä ollaan.Tuohon en osaa sanoa, ei kai yhtä ainoaa ratkaisua.Niin moneen asiaan pitäisi ottaa asiantuntioita, niitä ihmisiä jotka tekevät sitä työtä. Ihmisiä joilla on tämänhetkistä kokemusta ja tietoa asioista MItä sanoo lakkautetun kunnan asukkaat. Lapset ilman kyläkoulua. PItäisi .Kuunnella ja vielä kerran kuunnella.Kuinka monta virhettä niin oltaisiin voitu estää Joo kauheaa se on sadan kilometrin päähän lähteä synnyttämään, kun ne ambulanssitkin vähennetään.Kotona kai on alettava uudestaaan tekemään niinkuin ennen Onneksi on nyt tullutkin muotiin uudestaan. Olen ollut 8 euron päivillä vanhustenpalvelutalossa tein työtä paljon ja paremmin kuin moni vakituinen.Monelta sen kuulin.Pärjäsin vanhustenkanssa ja sain usein "hankalimmat asukkaat itselleni " Väärin kohteluakin tuli kun meinasi kaikki työt kertyä minulle. ja aina meni 20 min ylityöksi Hoitajiakin kun on monenlaisija. Ja meitä helposti pompotellaan, kun ollaan ilmaista työvoimaa.Kaikki ei osaa pitää puoliaan, en minäkään. Monet Hoitajat päivittelivät rahaani, ja jotkut tuli väliin ettei kaikki työ kasaannu yhdelle. Ei meillä ole mitään vastuuhenkilöä kuin esim. opiskelioilla. Jotka ovat ja tekevät myös kuin vakituiset.Me myös ilman ammattia. Piikityksiä pelkäsin, jos en olisi niinsitten olisin nekin tehnyt. Vaikka en saisikaan niin tehdä. Lääkkeitä ainakin dosetista annoin, opiskeliat yksin täyttivät Juurihan oli tästä aiheesta uutisissa luottamusmiehen keskustelu kun ei sosiaali ja terveys ministeri ymmärrä asiaa käytännössä Ei sitä ymmärä kun eletään niin eri maailmoissa. Paperilla kaikki niin erilaista. Mun tyttö kympillä työharjottelussa teki ihan kaikkea, kun orja, ei antanut minun opelle sanoa. Ja kun siellä itsekkin olin niin homma vaan meni niin.Tyttöni hämmästyi suuresti myöhemmin ammattia opiskellessa, että yhdessä paikassa pomo laittoi tarkasti mitä opiskelia saa tehdä. ja se myös piti.Vaikka oli samanlaaiset olosuhteet.Kunnioitan suuresi tuonlaista johtajaa , joka uskaltaa ottaa ja kantaa vastuun.Kun usein naisvaltaisessa pomokin arkailee sanoa mielpiteensä. Tai on liian kiltti tai kaveri. Tai suosii tiettyjä. Vaikea on monesti johtajakin osa. Paljon paljon tarvittaisi ihmisiä näihin paikkoin ja sairaaloihin avuksi. Kotipalveluun myös runsaasti lisätyövoimaa. Nääntyvät nämä hoitotyön sisukkaat tekijät Kauheaa on se yksinäisyys mitä olen nähnyt.Vaikka vain hetken sitä työtä tein. Ja kun kun monet päiväkeskuksetkin lakkautettu. Sielä oli saunakin kerran viikossa taksilla haettiin. Voi yhden mummon pissan lemua joku hoitaja sille nauroikin. Silloin minä suutuin, oli niin ihan mummo. Ja pesin hänen vaatteetkin. miten sellainen vanha ihminen itse aina pystyy. Onpa minulla pitkä puutelista, vaan kun kysyitte.Kyllä olisi viisaitten, järkevien päätösten aika. Alkaa huomioimaan kaikkia huono osaisiakin ja kunnioittaa heitäkin. Ylimielisyyden ajan on jo loputtava. En mnä oikeasti ole kielteinen ihminen, enkä näitä koko aja tuumaile. Minulla on perhe ja hyviä ystäviä olen luotettava ja osaan kuunnella olla tukena ja lohduttaa Olen iloinen ja huomannut että huumori on hyvä apu monessa asiassa.. Niin paljon on ihmisen arjessa ilonaiheita, eikä niitä rahalla saa Luonnon kauneutta( kokonaan ei Talvivaara ole vielä tuhonnut ).Lumikide,keväänkukkanen, Koivunvihreys. haavanväriloisto. Pieni on ihminen suuruuden keskellä.

Vierailija

Anonyymi 02:31

Hyvä kirjoitus. Paljon olisi maassamme parannettavaa, mutta ikävä kyllä maamme päättäjät ovat enenmmän huolissaan Kreikasta ja muiden ulkomaalaisten elämisen tasosta. Lisäksi tämä loputon Euroopan pelastiminen vie meidän maamme ns. hyvinvointi yhteiskunnan perikatoon. On ollut kaikenlaista tartuntariskiä, palomuurin rakentamista, enää ei puutu kuin se lopullinen räjähdys tästä maailman menosta. Hyvää joulua kuitenkin kaikista ikävistä asioista huolimatta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat