Epäilevä

Surffasin tänään ulkomaisella sivustolla ja yhtäkkiä kone alkoi huutaa, että koneesi on vaarassa. Koneeseeni oli tullut peräti VIISI virusta. Varoituksen mukaan siellä oli kaksi troijalaista ja kolme muuta. Heti sen jälkeen ruutuun tuli virustentorjuntaohjelma Microsoftin nimissä, jonka ajoin läpi ja viimeiseksi tuli sivu, että jos haluan eroon viruksista, minun pitäisi maksaa siitä ja ilmoittaa pankkikorttini numero. En ilmoittanut enkä maksanut. Ajoin läpi Windowsin toimintakeskuksen virustorjuntaohjelman eikä se löytänyt ainuttakaan virusta koneestani.

Nyt minulle jäi kuitenkin epäilys, että onko koneessani joku virus? Voiko Windowsin (Edge) virustorjuntaan luottaa? Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (15)

Vierailija

Kokeile eri valmistajan selaajaa niin tilanteesi voi rauhoittua. Itse käytän Firefox Focus tietokoneessa ja älypuhelimessa. Myös tavallinen Firefox on asennettuna jos jokin tärkeä yhteys ei onnistu "yksityinen selaus" asennuksella.
-
Kannatteen siivota tietokone tarpeettomista, netiltä löytyy ilmaisia ohjelmia jos ei luota windowsin vakoilu sellaisiin.

Vierailija

jk.

100% varmuutta turvallisuutta viruksien suhteen on harrastelijan mahdottomuus saada aikaan jos internetti yhteyttä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Huom! Huom! Mikään selain ei estä viruksia vaan pitää olla virustorjuntaohjelma! 

Mulla on Bitdefender Antivirus Free ohjelma eikä maksa mitään. Varoittaa kaikista suojaamattomista sivustoista. Suosittelen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huom! Huom! Mikään selain ei estä viruksia vaan pitää olla virustorjuntaohjelma! 

Mulla on Bitdefender Antivirus Free ohjelma eikä maksa mitään. Varoittaa kaikista suojaamattomista sivustoista. Suosittelen.

olikohan 14 vuorokauden testiversio asennus päivästä... pidä silmällä..

Vierailija

Asensin Avast ohjelman, asentuu windows 10 virussuojan rinnalle joten voi vaihtaa ja päivittää kummalla haluaa ajaa.

En omaa viellä pitkä aikaista kokemusta mutta alku ihan OK!

Vierailija

Avast meni poistoon! Hyvä mutta maksullinen 60 päivän testin jälkeen. Ei köyhälle eläkeläiselle.

Kelju poistettava,  palautuksella ja siivoamalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Bitdefender ilmaisversio ei tullu maksulliseksi 14 vrk jälkeen. Ollu mun koneessa jo vuoden. Mitään eivät ole veloittaneet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Bitdefender ilmaisversio ei tullu maksulliseksi 14 vrk jälkeen. Ollu mun koneessa jo vuoden. Mitään eivät ole veloittaneet.

Hyvä niin mutta ilman päivityksiä sen luotettavuus on huolestuttava. Olet tietoinen, että softa uusiintuu koko ajan ja asettaa turvallisuudelle jatkuvasti uusia haasteita.

Kuukausia sitten poistin yhden nopean ja tehokkaan  HD:n puhdistukseen tarkoitetun muutaman vuoden vanhan ohjelman johon ei tullut ilmaista päivitystä ja epäilin sen levittävät e-maili osoitettani mainostajille. Tosin se osoite oli jo alunperin tarkoitettu "roskaposti" sellaiseksi joten mitään varsinaista haittaa siitä ei ollut mutta poistin senkin ja tein uuden vastaavan.

Vierailija

Ihan vaan vinkiksi. Kannattaako ostaa maksullinen virustorjuntaohjelma niin kuin minä tein vuonna 2016. Ostin Nortonin ja ensimmäisenä vuonna maksoin siitä 56 euroa kahdelle laitteelle , tietokone + älypuhelin. Automaattinen jatkuva veloitus. Seuraavana vuonna hinta nousi 82 euroon.  Lopetin tilauksen vuoden 2017 jälkeen. Maksamalleni rahalle en saanut muuta vastinetta kuin kerran viikossa raportin, että viruksia ei löydy.  Nyt tuntuu, että maksoin turvallisuudentunteesta enkä mistään muusta. Mitään virustorjunnan päivityksiä ei ollut kertaakaan. Älypuhelimeen on jäänyt roikkumaan joku ihmeellinen Nortonin virustorjuntaohjelma, joka suorittaa tarkistuksen kerran viikossa ja ilmoittaa yhtä samaa, ei viruksia. Tarkistakoon. En ole poistanut sitä koska mitään laskua eivät ole veloittaneet. 

Nortonia ennen minulla oli F-Secure. Valitettavasti sinnekin maksoin pelkästä turvallisuudentunteesta. 

Kokemuksieni perusteella sanoisin, että ilmaiset virustorjuntaohjelmat ovat varteenotettava vaihtoehto. Sellaisen kun lataa niin ei ainakaan menetä rahaa.

Vierailija

Erään tietokoneen valmistajan kannettavan (2006) ostaessa siihen oli asettu Panda suojamaan. Vajaan puolenvuoden käytön ja päivittäisten päivittämisien suorittaneena huomasin koneessa outoja muutoksia. Menin koneen kanssa myyjän luo koska pelkäsin että kyseessä on valmistusvika mutta vika olikin softassa, yli 40 viruskaveria löysivät ja pyysivät verstaalla lupaa saada imuroida ne talteen! Tarkistin koneeni takaisin saannin yhteydessä, että jos päivitykset tei liian usein koska jopa yli kymmenen kertaa päivässä oli hedät mukaan suorittanut päivityksen ja sanoivat ettei ollut kaverit tulleet kylään "kutsuttuna." Myöheminnin saman tietokoneeseen asensin Linuxen ja sattuneesta syystä virushuolet loppuivat vaikka onhan siihenkin käyttäjärjestelmään viruksia kyhänneet. Kokeilin kerran pitää Win8.1 ja Linuxen käyttöjärjestelmään samalla koneella mutta tuntui turvallisemmalta pitää eri konetta vaikkakaan mitään ei tietääkseni viruksien suhteen Linuxeen tarttunut.

Nykyisin olen luottamatta turvaohjelmiin Win10 on omat ja ne saa riittää mutta Linux koneita käytän turvallisuutta vaativissa internetti yhteyksissä kuten laskujen maksimisissa jne. Lastenlapset ovat tottuneet Windows järjestelmään mutta kun huomasivat älypuhelimiensa Androidin olevan Linuxen kaltainen ja että Linuxeen saa ilmaiseksi paljon koululaisille järkeviä ohjelmia niin piti tehdä toinenkin Linux kone jotta saavat ajan kanssa kaksi vanhinta opiskella. Tosin, ostin heille Androidin 10" tabletit joululahjoiksi ja siitä lastenlasten vanhemmatkin innostuivat hankkimaan itselleen omansa työtä opettajina helpottamaan.

Olen omistanut kaikenkaikkiaan 8 eri kannettavaa ja koneiden kestävyyksissä on ollut suuria eroja. MSI ja HP ovat omassa käytössäni antaneet eniten hinnalleen vastinetta. MSI jota nyt käytän on 2012 valmistettu ja ostin 2013 syksyllä eikä ole käytetty pelikoneena mutta ei ole ollut ongelmia muuten kuin virukset joista olen oppinut jo tarpeeksi. Tämä kone on miltein päivittäin vähintään 6-8 tuntia käytössä, nuoret tykkää tästä koneesta vaikka eivät saa asentaa pelejä. Usein he haluavat Linux kovalevyllä ajaa mutta kovalevyn vaihto ei ota montaa minuttia...

Vierailija

Tuossa edellä mainitaan, että kun osti uuden tietokoneen niin siihen oli valmiiksi asennettu eräs virustorjuntaohjelma. Minusta nämä esiasennetut virustorjuntaohjelmat ovat todellinen riesa. Minulla on mm ollut esiasennettuna Norton ja McAfee. Muistaakseni 3 kk koejakso ja sitten olisi pitänyt maksaa rahaa jatkosta. Nortonin poistaminen oli työn ja tuskan takana mutta McAfeesta pääsin eroon pelkästään klikkaamalla poista sovellus.

En ole kummoinenkaan tietokoneen käyttäjä mutta tietääkseni yhdessä ja samassa tietokoneessa ei voi olla kahta käyttöjärjestelmää eli siinä ei voi pitää Windows10 ja Linux yhtä aikaa vaan joutuu valitsemaan jomman kumman,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuossa edellä mainitaan, että kun osti uuden tietokoneen niin siihen oli valmiiksi asennettu eräs virustorjuntaohjelma. Minusta nämä esiasennetut virustorjuntaohjelmat ovat todellinen riesa. Minulla on mm ollut esiasennettuna Norton ja McAfee. Muistaakseni 3 kk koejakso ja sitten olisi pitänyt maksaa rahaa jatkosta. Nortonin poistaminen oli työn ja tuskan takana mutta McAfeesta pääsin eroon pelkästään klikkaamalla poista sovellus.

En ole kummoinenkaan tietokoneen käyttäjä mutta tietääkseni yhdessä ja samassa tietokoneessa ei voi olla kahta käyttöjärjestelmää eli siinä ei voi pitää Windows10 ja Linux yhtä aikaa vaan joutuu valitsemaan jomman kumman,

Kyllä voi olla jopa samalla HD:llä. Googlaa ohjeet niin selviää ja nykyisin uskosin MS olevan ohjeitakin.

Niitä ei voi ajaa saman aikaisesti mutta käynnistyksessä saa valita kumpaa haluaa käyttää.

Vierailija

Virus torjuntaa ennen helpotti sekin taktiikka, että asensi kaiken HD:lle ja teki "palautuspisteen" ja sen jälkeen pävitti kaikki asennetut ohjelmat ja teki jälleen "palautus pisteen" ja jos paholainen iski niin palautti ensiksi tuoreimpaan palautukseen jos se virus oli jo siinä, niin palauttaa ensimmäiseen palautuspisteeseen ja päityksen jälkeen tekee uuden "toisen palautus pisteen" ja poistaa viruksella pilatun.  Noin se onnitus kymmeniä vuosia sitten miten leinee tänään mutta ymmärtääkseni periaatteessa pitäisi toimia. Sen vuoksi itselläni varalta on w10 noilla ehdoilla käytössä vaikka ei kai sitä ole tarvinnu käyttää pariin vuoteen....

Vierailija

En ymmärrä miksi te ihmiset käytätte noita koneita, jotka tarvitsee jatkuvasti monen tunnin virustorjuntapäivityksiä.
Olen käyttänyt jo kuusi vuotta applen ipadia. Koskaan ei tarvitse päivittää monen tunnin päivityksiä eikä ainuttakaan virus- sessiota ole ilmaantunut. Nyt käytän viimeistä applen ipad pro taplettia. Toimii loistavasti , käytän sitä kaikkiin toimintoihin, mitä tänäpäivänä tarvitaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat