Tahtoisin neuvoja

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun rupean myymään edesmenneen äitini asunto-osaketta,mitä kaikkea minun pitää asunnosta tietää?Pitääkö ilmoittaa aikaisemmat remontit ja pitääkö ottaa selville mahdolliset suunnitellut tulevat remontit?
Vähän hirvittää,sillä en ole kaupannut asuntoa koskaan.En tiedä,en taida uskaltaa alkaa itse myymään.
Onko kellään tietoa välittäjistä ja niiden hinnoista?
Onkohan missään olemassa asunnon myyjän käsikirjaa?
Olen ystäviltäkin kysellyt ja vastauksia on niin monta ja erilaista,että tässä on ihan hämmennyksissä.
Tässä sitä onkin kysymyksiä kerrakseen,vähemmästäkin on pyörällä päästään.

Kommentit (7)

Vierailija

Pääsee itse kaikkein vähimmällä kun pyytää kiinteistövlittäjän ARVIOIMAAN hinta. Se ei maksa vielä mitään. Sen jälkeen saa itse saa päättää antaako asunnon myytäväksi.
Voi pyytää vaikka kaksikin eri arvioitsiaa. Puhelinluettelosta kyllä löytää KIINTEISTÖVÄLITTÄJÄ ehdokkaita. Kannattaa käyttää tunnettuja isompia välitysvirmoja.
Välittäjä hoitaa kaikki paperi hommat ja lakisääteisesti.

Ps. Ei kannata hätiköidä.

Vierailija

Hei Marjutti
Ei kannata alkaa itse myymään. Siinä on niin paljon koukeroita ja kiemuroita. Välittäjät on sitä varten. Tee niin kuin Nipakin neuvoo eli ota yhteyttä välittäjään ja pyydä arvio. Kysele palkkioista yms. Myös pankit tietää näistä asioista. Joillakin pankeilla on oma kiinteistönvälitys.
Lykkyä tykö toivottaa Allinlapsi

Vierailija

Joko Marjutin ongelma on ratkennut?
Itse en lähtisi myymään, en missään nimessä ainakaan omakotitaloa. Pitää olla kuntotarkastukset ja hyvät tiedot talon kunnosta, ettei tule yllätyksiä. Voi jäädä joku asia, mikä tulisi tietää, sitten se tuleekin uuden omistajan kautta esille niin seurauksista ei voi tietää. Kiinteistön välittäjälle tulee oma vastuu myös, joten siksikin on turvallisempaa välittäjän käyttö.Nythän vaaditaan jopa energiatodistus ja senkin tekeminen ei ihan yksinkertainen ole. On tiedettävä lämmityskulut ym, että sellainen saadaan tehdyksi.
Asunto-osakkeen myynnissähän tiedot taloyhtiöstä tulee isännöitsijän todistuksessa, samassa tulee myös tehdyt ja tulevat remontitkin. Niihin tietoihin voi täysin luottaa, koska hänellä on vastuu antamistaan tiedoista. Energiatodistus myös tulee siinä mukana.

Välittäjää käyttäessä kannattaa etukäteen kysellä myyntipalkkion suuruutta, sitä voi myös tinkiä. Aina siinä jonkin verran on tinkimisen varaa. Olen myynyt omakotitalon, käytin välittäjää jonka kautta tehtiin kuntotarkastus. Sen maksu jaettiin kahtia meidän ja välittäjän kesken sopimuksesta. Olen myynyt rivitalo-osakkeen ja silloin saman välittäjän kautta ostin toiselta paikkakunnalta rivitalo-osakkeen. Sen myynnin yhteydessä ostin nykyisen kerrostalo-osakkeen. Käytin oman pankkini välittäjää tässä viimeisissä tapauksessa. Sain alennusta välitysmaksusta jo sen nojalla, että tuli tavallaan kaksi kauppaa samalla. Sama juttu oli silloin rivitalokaupoissa.

Ellei osaa itse hoitaa kauppakirjoja, niistä tulee kuluja. Samoin tarvitaan kaupanvahvistaja mikäli kyseessä on kiinteistö ja sekin maksaa. Ilmoitukset myynnistä ovat myös maksullisia. Useimmat välittäjät ovat myös kaupanvahvistajia, joten asia hoituu suoraan, eikä itsen tarvitse asian eteen mitään tehdä. Pankin kiinteistövälityksessä on aina kaupanvahvistaja mukana. Myös varainsiirtomaksut sujuu välittäjän kautta pelkällä maksamisella, koska tilisiirto tulee suoraan käteen. Itse myyden nämä on kaikki tiedettävä ja osattava laskea. Tiedot verottajalle menee välittäjän kautta, samoin kiinteistön kohdalla tieto maistraattiinkin.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos neuvoista.Täytyy sanoa,että ihan hiki tuli lukiessani teidän neuvojanne.Niin paljon asioita pitää osata ja tietää ja vielä sekin,että löytää oikeat tahot asioiden hoitamiseksi.
Joulujen jälkeen minulla on hieman lomaa ja silloin aion keskittyä yksistään tämän kyseessä olevan asunnon asioihin(myyntiin).Mukavaa joulun odotusta kaikille.

Vierailija

En pyri tuputtamaan neuvojani, tuli vain mieleen että vuokralle anto on yksi vaihtoehto jos haluaa harkinta-aikaa. Jotkut toimistot vastaavat vuokran saannista niinkin, että hoitavat mahdolliset ongelmat oikeusteitse. En näistä asioista paljon ymmärrä, mutta eivätkös asuntojen hinnat yleensä nouse, niin että asunto-osake on hyvä sijoitus.

Vierailija

Hei

Ensinnäkin osanottoni äitisi poismenon vuoksi.
Mitä tulee itse sinun kysymykseesi, niin ei se asunnon itsekään myyminen nyt niin ihan kauheaa ole. Itse olen mieheni kanssa myynyt omakotitalon ilman välittäjää.
Kauppakirjan laadinnassa auttoi eräs tuttu joka on lakimies (mallejakin löytyy netistä). Kuntotarkastus teetätettiiin ennen myyntiä.
Kauppakirjassa tähdennettiin, että kiinteistö myydään siinä kunnossa kuin se ostohetkellä on. Muistaa täytyy, että myös ostajilla on velvollisuus tarkastaa asunto. TIetysti myyjä kertoo kaiken rehellisesti mitä asunnosta tietää. Tässä tapauksessa kun et itse ole ilmeisesti siinä asunut niin se on tietysti ehkä vaikeampaa.
Asunnon vuokraaminenkin on tosiaan hyvä vaihtoehto.
Silloin on hyvä tilaisuus esim. jos on lapsia, niin heille tavallaan jemmata eka asuntoa tai kenties itselle sitten vanhemmalle iälle.
Harkitse tarkkaan ja punnitse eri vaihtoehtoja. Myynti on aina kuitenkin lopullinen ratkaisu.
Mutta älä sitäkään pelkää. Omasta pankistasikin varmaan löytyy lainopillista neuvoa tarvittaessa. Jos myy ilman välittäjiä onaina mahdollista huomioida hieman myyntihinnasta (menee hieman halvemmalla mutta et tarvitse maksaa välittäjän palkkioita, jotka ovat aika suuria) Kysele eri vaihtoehtoja ja harkitse.
Kyllä se siitä onnistuu.

Vierailija

HEI ! Joko olet päättänyt miten menettelet ? Voisin sen verran sanoa koulutukseni pohjalta, että kannattaa olla tosi varovainen, jollei ole aiemmin ollut ko. asian kanssa tekemisissä. Itse syksyllä myin huoneistoani putkiremontin jälkeen (pystyn laatimaan kauppakirjan ja tarjouspaperit mutta molemminpuolisen luottamuksen vuoksi on ehkä parempi käyttää pankin notariaattiosaston palveluita). Minullakin oli täysi työ siinä, että kaikki selvitykset oli paikalla. Jos asian hallitsee, on helppo laittaa nettiin ilmoitus kuvilla (oikotie) ja näyttöön taloyhtiöstä tarvittavat paperit. Avoimuus ja rehellisyys on kaiken a ja o. Jos ei ole putkiremontoitu ja /tai kylpyhuoneremontoitu huoneisto, voi olla suuretkin riskit, että ilmenee epämiellyttäviä asioita vanhassa talossa. Välitysfirman voi pyytää arvioimaan huoneiston (ilmaista) ja kysyä mahd. palkkiota. Omassa tapauksessa olisi ollut (pieni kaksio) n. 3000 euroa.
En sano juuta enkä jaata sinun tapaukseesi - itse päätät ja otat vastuun asiassasi.
T. kulkija

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat