Joulun kustannukset

Vierailija

Jouluhan tuottaa kustannuksia aika ntavalla ,vaikka ei lahjojen paljouteen hukukkaaan.Useampi kuitenki yrittää ostaa vähän parempaa ruokaa.
Olenjoskus miettinyt ,kun olen vähän sivusta kuullut ,että kaikki jouluvieraat eivät muista sopia joulun kustannuksista ,kun menevät useammiksi päiviksi kylään. Yhden jouluaterian kyllä moni köyhempikin pystyy tarjoamaan .Mutta entä kun mummola pölähtää täyteen lapsia ja lapsen lapsia .Muistammeko silloin ,että mummulla saattaa olla pieni eläke ,josta hän joulua laittaa. Useimmiten tietysti kieltelee ,mutta kannattaa silti ajatella realistisesti .Ja tietysti apu muussa joulunlaitossa ,ettei mummokaan uuvu töiden alla ennen joulua.

Olin viime jouluna marketin kassalla ja mummo oli täpötäyden kärryn kanssa siinä ehkä lapsenlapsen kanssa.
Poika lappoi vesipulloja kassalla.Mummo kysyi: Mitä tuon on ?
Pojan vastatessa että vettä ,mummo ihan häkeltyi ja sanoi olisan mulla nyt vettä ollut,ostaako pitää, lieneekö kallista?

Siis muistakaamme maksaa ihan rahalla, jos emme vie ruokaa tai käy yhdessä kaupassa.Pelkkä suklaa rasia tai kahvipaketti ei riitä nykyaikana kun ruoka on kallista.

Kirjoitteli nim Rusina

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kyllähän se joulu vääjäämättä tahtoo melkoisen loven kukkaroon tehdä.
Tammikuussa sitten tosissaan härkäviikkoja vietetään, kun jotain pitää lapsille ja lapsenlapsille jouluna laittaa.
Ne on nuo jouluruoatkin kalliita, kun ei sitä nykyisin paljon itse tule tehtyä. Sähkökin kallista, leivinuuni pitäisi olla, niin sitten ehkä onnistuisi, samalla saisi lämpöä mökkiin. No eihän se kerrostalossa onnistu.
Meillä kyllä yritetään jouluruoissa kustannuksia tasata, jotta jokainen jotain tuo. Ihan lista tehdään, kuka mitäkin hankkii. Eipä sitten tarvi kenenkään huonoa omatuntoa kokea syömisten kanssa. Lahjat on tärkeintä lapsille, mitä me aikuiset niinkään tarvitaan.
Viehän joulussa matkakustannuksetkin rahaa, jos etäänpänä toisistaan asutaan.
Naisillehan ne tuppaa jouluvalmistelut enimmäkseen jäämään. -ainakin meillä.
Pääasia lienee, ettei jouluhuumassa ostele luotolla. Monet mainostaa osta nyt, maksa helmikuussa .
Me vanhempi ikäluokka tuohon tuskin sorrumme, mutta moni nuorempi kylläkin. Pikavipitkin pitäisi lailla kieltää.
Viinahan se on myös monella tapa joulua viettää, kunpa vain lasten ei tarvitsisi sellaista elämää katsella.
Ei ole joulu kaikille ilon juhla. -valitettavasti.

Vierailija

Lainaus:

Jouluhan tuottaa kustannuksia aika ntavalla ,vaikka ei lahjojen paljouteen hukukkaaan.Useampi kuitenki yrittää ostaa vähän parempaa ruokaa.
Olenjoskus miettinyt ,kun olen vähän sivusta kuullut ,että kaikki jouluvieraat eivät muista sopia joulun kustannuksista ,kun menevät useammiksi päiviksi kylään. Yhden jouluaterian kyllä moni köyhempikin pystyy tarjoamaan .Mutta entä kun mummola pölähtää täyteen lapsia ja lapsen lapsia .Muistammeko silloin ,että mummulla saattaa olla pieni eläke ,josta hän joulua laittaa. Useimmiten tietysti kieltelee ,mutta kannattaa silti ajatella realistisesti .Ja tietysti apu muussa joulunlaitossa ,ettei mummokaan uuvu töiden alla ennen joulua.

Olin viime jouluna marketin kassalla ja mummo oli täpötäyden kärryn kanssa siinä ehkä lapsenlapsen kanssa.
Poika lappoi vesipulloja kassalla.Mummo kysyi: Mitä tuon on ?
Pojan vastatessa että vettä ,mummo ihan häkeltyi ja sanoi olisan mulla nyt vettä ollut,ostaako pitää, lieneekö kallista?

Siis muistakaamme maksaa ihan rahalla, jos emme vie ruokaa tai käy yhdessä kaupassa.Pelkkä suklaa rasia tai kahvipaketti ei riitä nykyaikana kun ruoka on kallista.

Kirjoitteli nim Rusina

Kustannukset lienevät miljardi luokkaa kaikkine tykötarvikkeineen?

Vierailija

Onko todella niin ajattelemattomia ja itsekkäitä ihmisiä olemassa, että odotetaan yhden vanhan ihmisen valmistavan ja maksavan koko suvun joulun.

Vierailija

Lainaus:

Minulla menee joka joulu noin 10 0000 euroa. Jos kerran juhlii niin miksei sitten kunnolla?

Miksi sitten pihtaat, 10 tonni on vasta alku soittoa.

Vierailija

Lainaus:

Mulla ei mene sen ennämmän kuin muinakaan päivinä!
En vietä joulua.

Samat sävelet täällä.

Vierailija

Vietän Joulua ja pojan perhe tulee muutamaksi päiväksi.
Kaikki jaetaan suunnilleen tasan,eli mummi ei ole maksumies.
Järki "käteen" muillekin.
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

Vierailija

Meillä isäntä haluaa tarjota lapsille ja lapsenlapsille jouluruuat. Kinkku uuniin, lohet suolataan ja laatikot, salaatit ym. tottakai. Lahjoihin hän ei sitten rahaa laita. Enpä tiedä miten aikuiset lapsenlapset osaavat arvostaa saamiaan joulun herkkuja. Ei heiltäkään kyllä lahjoja tule. Toinen kyllä vihjaili ettei haittaa vaikkei pappa poronkäristystä tarjoaisikaan loppiaisena kun mennään avokkaan isän luo joulupäivänä syömään hirvikäristystä. No en papan mieltä pahoittanut moisilla letkautuksilla.
Tekis mieli lopetta nuo perinteet tähän jouluun ja antaa nuorten touhuta tavallaan. Omat lapset kyllä osaavat arvostaa hyvää ruokaa, yhteistä aikaa perheen kanssa ja sitä että saavat istua valmiiseen pöytään.
Saapa nähdä miten nuoriso on kiitollinen saamiinsa villasukkiin ja konvehtirasioihin. Enempään ei ole varaa.

Vierailija

Lainaus:

Mulla ei mene sen ennämmän kuin muinakaan päivinä!
En vietä joulua.

Kuinkas voit olla joulua viettämättä? Et kai maailmasta aio pois mennä jouluksi?

Vierailija

Minä hoidan usein lastenlapsia, joten menen hyvällä omallatunnolla syömään aattona heille.
Taidan tehdä nyt vain tortut. Lahjoja olen kyllä väsännyt, mutta ne on käytännöllisiä.
Rahaa ei kulunut paljoakaan.
Tyynyliinat ommeltu, joihin lapset kuvioi aiheet vanhemmilleen. Vuosiluku vaan mukaan.
Rauhallista joulua kaikille.

Vierailija

Minä olen jo monta vuotta maksanut joulun luotolla, ja saanut sen sitten takaisin maksettua arkena, niin ettei ole mennyt korkoa. Itse söisin jouluna mielelläni pelkkää silliperunaa ja riisipuuroa, mutta haluan tarjota perinteiset jouluruoat lapsille. Siihen olemme tottuneet, ja harvoin on koko porukka muulloin koolla, kun osa asuu toisella paikkakunnalla. Kerran vuodessa haluan törsätä, kun se tuottaa minulle iloa, ja olemme näin tottuneet menettelemään. Härkäviikkoina sitten kiristelen vyötä, mutta se on vain terveellistä. En rupea pilaamaan joulutunnelmaa valittelemalla ruoan kalleutta, vaan kerran vuodessa haluan olla höveli.

Vierailija

Lainaus:

Minulla menee joka joulu noin 10 0000 euroa. Jos kerran juhlii niin miksei sitten kunnolla?

Taitaapi olla vaan kehumista.

Vierailija

Lainaus:

Minä olen jo monta vuotta maksanut joulun luotolla, ja saanut sen sitten takaisin maksettua arkena, niin ettei ole mennyt korkoa. Itse söisin jouluna mielelläni pelkkää silliperunaa ja riisipuuroa, mutta haluan tarjota perinteiset jouluruoat lapsille. Siihen olemme tottuneet, ja harvoin on koko porukka muulloin koolla, kun osa asuu toisella paikkakunnalla. Kerran vuodessa haluan törsätä, kun se tuottaa minulle iloa, ja olemme näin tottuneet menettelemään. Härkäviikkoina sitten kiristelen vyötä, mutta se on vain terveellistä. En rupea pilaamaan joulutunnelmaa valittelemalla ruoan kalleutta, vaan kerran vuodessa haluan olla höveli.

Onko tämä kaiken arvoista, vai voisitko ensi jouluun säästää jo etukäteen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat