Aatonaatto

Vierailija

Ja kinkun paisto päivä.

Sulata pakastettu kinkku jääkaapissa ajan kanssa. Kinkun koosta riippuen sulatukseen on varattava aikaa 3-5 vuorokautta. 12 kilon kinkku kannattaa ottaa sulamaan jääkaappiin 5 vuorokautta ennen paistamista.
Paista kinkku noin 100-125 asteessa. Huuhdo ja kuivaa kinkku. Jos kinkussa on verkko, jätä se paiston ajaksi. Laita huoneenlämpöinen kinkku kamarapuoli ylöspäin uuniritilälle. Laita ritilän alle uunipelti. Kaada pellin pohjalle n. 1 cm sentin verran vettä, että kinkusta tippuva rasva ei pääse kuivumaan ja käryämään uunissa. Vedellä voit myös valella kinkkua paiston aikana. Työnnä paistomittari kinkun paksuimpaan kohtaan, mutta ei luuhun asti. Jos haluat kinkusta mehevähkön, se kannattaa ottaa uunista 75-77 asteisena. Jos pidät ylikypsän kinkun mausta, anna lämpötilan nousta 80 asteeseen. Nyrkkisääntö paistamiseen on, jos paistat kinkkua ilman mittaria, paistoaika on noin 1,5 tuntia ensimmäistä kinkkukiloa ja noin tunti seuraavia kinkkukiloja kohti. Ruokala suosittelee paistomittarin käyttämistä! Ennen kuorrutusta kinkun on syytä antaa levätä ja jäähtyä muutama tunti.

[IMG]http://i.imgur.com/YCupm.jpg[/IMG]

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

http://www.youtube.com/watch?v=oDVc4tWwr3E
Lumen Valo - Maa on niin kaunis

Maa on niin kaunis

Bernhard Severin Ingemann 1850. Suom. 1887, Hilja Haahti 1903.

Virren Maa on niin kaunis sävelmä on peräisin 1842 ilmestyneestä sleesialaisten kansanlaulujen kokoelmasta. Siinä se liittyi vanhaan virteen "Schönster Herr Jesu" (jonka teksti on vuodelta 1677 ja jonka alkuperäinen sävelmä on meillä nyt nuortenvirrellä 505 "Valtiaamme, kunniaasi"). Tästä sleesialaisesta sävelmästä ei tunneta vuotta 1842 varhaisempaa esiintymää. Jostain syystä siihen niihin aikoihin liittyi käsitys, että kyseessä olisi keskiaikainen pyhiinvaeltajien käyttämä sävelmä. Sen luulon otti todesta mm. unkarilainen säveltäjä Franz Liszt, jonka oratoriossa Pyhän Elisabetin legenda tämä tuttu sävelmä kaikuu 1200-luvun ristiretkeläisten marssina. Samaisen käsityksen kertoi tanskalainen pappi Fenger, kun hän pyysi ystäväänsä B. S. Ingemannia sepittämään sävelmään uudet sanat. Näin syntyi Maa on niin kaunis, laulu "sielujen toiviotiestä", sukupolvesta toiseen jatkuvasta vaelluksesta kohti taivasta. (evl.fi)

Näissä ajatuksissa jo aatonaattona.
Kuinka kaunista onkaan aattoiltana hautausmaalla satojen kynttilöiden valossa.

Vierailija

Minulla on n. 6 kg kinkku ja se on 2 vrk ollut jo jääkaapissa tänään otin huoneen lämpöön ja huomenna siis aatonaattona se paistuu.

Vierailija

Huomenna paistan kinkun.
Laitan huomenna kaikki valmiiksi,joululiinat ym.-joulua saa heti aatoaamusta ruveta viettämään ja rauhoittua.
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

Vierailija

Minä en paista kinkkua aatonaattona, enkä muunakaan päivänä.
Rauhoitun huomenna sunnuntaina jo joulun viettoon.
Otsikosta voisi päätellä, että tänne voi kirjoitella muitakin aatonaaton
tunnelmia tai jouluvalmisteluja. Vai oliko tämä pyhitetty vain kinkuille?

Ei kaikille kinkku ole kuitenkaan pääosassa :)

http://www.youtube.com/watch?v=c7SlVvdwGxM
Juice Leskinen - Sika

Vierailija

Niin kaikki ei edes ryyppää, mutta suomalaiseen jouluun kuuluu kinkku, ei Ameriikan herkut ( kalkkunat )

Vierailija

Tänään vetäsen konjakki pullon naamaan, muija nääs sano jotta jouluna joudun kuskin hommiin, onneksi varotti ettei jää känni ottamatta!

Vierailija

Minulla on 2 kg kalkkunarulla jääkaapissa,en kyllä ole sitä ajatellut minään amerikan herkkuna.
Se on vaan niin hyvää.Minä tykkään,jotkut taas ei.
Nyt lähden viemään matot pihalle,tuulettuvat ainakin hyvin,on-16 astetta pakkasta ja tuulee :=

Vierailija

Lainaus:

Minulla on 2 kg kalkkunarulla jääkaapissa,en kyllä ole sitä ajatellut minään amerikan herkkuna.
Se on vaan niin hyvää.Minä tykkään,jotkut taas ei.
Nyt lähden viemään matot pihalle,tuulettuvat ainakin hyvin,on-16 astetta pakkasta ja tuulee :=

Tuosta rullasta ei saa joulutunnelmaa oli miten hyvää tahansa...Hah,hah haaa.
[IMG]http://i.imgur.com/ux2us.jpg[/IMG]

Vierailija

Lainaus:

Minä en paista kinkkua aatonaattona, enkä muunakaan päivänä.
Rauhoitun huomenna sunnuntaina jo joulun viettoon.
Otsikosta voisi päätellä, että tänne voi kirjoitella muitakin aatonaaton
tunnelmia tai jouluvalmisteluja. Vai oliko tämä pyhitetty vain kinkuille?

Ei kaikille kinkku ole kuitenkaan pääosassa :)

http://www.youtube.com/watch?v=c7SlVvdwGxM
Juice Leskinen - Sika

Minä myöskään en kinkkuja enkä kankkuja paista. Itse en lihaa syö, mutta aikuisille lapsille tarjoan valmista kaupasta ostettua kinkkua ja kalkkunaa, kun tulevat joulunviettoon. Liian hermostuttavaa, kun kerrankin palohälytin alkoi piipata paistaessani isoa kinkkua uunissa. Lisäksi kamala lihan haju kaikkialla.
Mutta hyvää joulua kaikille, niin lihansyöjille kuin kasvissyöjillekin, ja kaikille siltä väliltä!
Nimim. "Laiska emäntä"

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 22.12.2012 16:01
Mutta, mutta...
Mielestäni aatonaatto on vasta huomenna!

Niinhän se onkin, mutta kinkun paistoon täytyy
henkisesti valmistautua jo tänään :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat