klo 22:47 | 6.9.2019
HEI!
MINULLA VOI OLLA UNIAPNEA JA SIKSI ALOIN HUOLESTUA. EN HALUA MITÄÄN LAITETTA YÖKSI NAAMALLENI!!!
ONKO JOLLAIN KOKEMUSTA ASIASTA? MIKÄ AUTTAISI ETTÄ NUKKUISIN PAREMMIN ILMAN KUORSAUSTA TAI AAMUPÄÄNSÄRKYÄ?
HEI!
MINULLA VOI OLLA UNIAPNEA JA SIKSI ALOIN HUOLESTUA. EN HALUA MITÄÄN LAITETTA YÖKSI NAAMALLENI!!!
ONKO JOLLAIN KOKEMUSTA ASIASTA? MIKÄ AUTTAISI ETTÄ NUKKUISIN PAREMMIN ILMAN KUORSAUSTA TAI AAMUPÄÄNSÄRKYÄ?
Ladataan...
Ensin täytyy käydä testeissä jossa todennetaan että on uniapnea. Itselläni myös uniapnea, ei kovin paha sellainen. Selviän kuorsauskiskolla jonka sain erikoishammaslääkärin kautta. Se on "räätäli-mitoitettu" jotta se sopii täydellisesti suuhuni. Kuitenkin tämä vekotin on vuosien mittaan hieman muuttanut purentaani huonompaan suuntaan. Mutta minkäs teet kun kahdesta pahasta pitää valita se pienempi paha. Olen kokeillut CPAP-laitettakin jopa kolmeen eri otteeseen, mutta koska olen erittäin herkkäuninen niin en pysty sillä "naamarilla" nukkumaan.
Pelkkään kuorsaukseen auttaa kuorsauskisko (jota virheellisesti sanotaan joskus myös apneakiskoksi), mutta tietääkseni se ei poista hengityskatkoja. Uniapnea selvitetään tutkimuksella, jossa yöksi laitetaan piuhoja pitkin kroppaa, Niillä selviää, kuinka paljon ja äänekkäästi ja missä asennossa kuorsaa ja ennen kaikkea onko hengityskatkoja.
Uniapnea voi olla hengenvaarallinen tila. Jos CPAP-laite kauhistuttaa, pitää ajatella, mikä on vaihtoehto. Hengityskatkokseen voi kuolla.
En tiedä, tehdäänkö julkisella sektorilla kuorsauskiskoja. Yksityisellä sellainen maksaa nykyään jo varmaan tonnin (kun itselläni oli sellainen yli 10 vuotta sitten, sen hinta oli 800 euroa). Minulla se toimi loistavasti, kunnes otettiin hampaita pois, eikä se enää istunut uuteen kalustoon. Hinnan vuoksi en viitsinyt teettää uutta.