Vapaaherratar

Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi kaikissa uusissa asunnoissa tuntuu olevan avokeittiö. En nimittäin ole vielä törmännyt sellaiseen liesituulettimeen, joka pitäisi avokeittiön "olohuonepuolen" ilman raikkaana sillä aikaa, kun toisella puolella kokataan. Kokatessa syntyy sotkua, eikä sitä aina pääse saman tien siivoamaan. Amerikkalaisissa sisustusohjelmissa puhutaan aina siitä, kuinka kokki pääsee näin seurustelemaan vieraiden kanssa, mutta kuinka moni pystyy keskittymään ruuanlaittoon ja vieraiden viihdyttämiseen samaan aikaan? Ja ihan oikeasti, kuka nyt haluaisi vieraiden näkevän kaiken sen sotkun ja sähläyksen, joka keittiössä syntyy ennen kuin ruoka on nautittavissa?

Katsoin eilen ruotsalaista "Ruskean kastikkeen maa" -ohjelmaa, ja tajusin syyn tähän villitykseen. Televisio on täynnä ruokaohjelmia ja kokkikilpailuja, ja sitä myötä ruuanlaitosta on tullut näytöslaji. Moni kotikokkaajakin haluaa siis olla keittiössään kuin näyttämöllä. Tosin useimmiten ilman yleisöä, ainakaan muuta kuin oma perhe.

Paitsi että minä ja muutamat muut änkyrät emme halua. Haluaisin vaihtaa asuntoa, ja yksi tärkeimmistä vaatimuksistani on, että keittiössä on ovi, jonka saa kiinni. Näin käryt ja sotkut jäävät keittiön puolelle, ja muu kämppä on raikas ja siisti. Toivonko turhaan?

Kommentit (5)

Vierailija

Entäpä sekin, kun jossakin lehdessä oli, miten vanhan keittiön, kuvassa siistit ja asialliset kaapit purettiin, otettiin seinä pois ja tilalle tuli avotaso? Etsin katseellani paikkoja, mihin astiat y.m. tavarat sijoitetaan, mutta en löytänyt.

Ehkä nykyään ei enää kokata yhtä paljon kuin ennen, vaikka ruokaohjeita ja -ohjelmia on  joka paikka väärällään.

Itselläni on kunnon keittiö ovineen kaappeineen ja niistä en luovu muotivirtausten perässä.

Vierailija

Minä mietin, että koska asunnot tehdään korkean hintojen tähden aina vaan pienempiä normaalin kansan  käyttöön, saadaan muka suuremman ja tilavamman oloiset neliöt kun avarretaan seinät pois:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vapaaherratar

Vierailija kirjoitti:
Ehkä nykyään ei enää kokata yhtä paljon kuin ennen, vaikka ruokaohjeita ja -ohjelmia on  joka paikka väärällään.

Voi olla, että tässä (niin kuin sisustusjutuissa, -lehdissä  ja -ohjelmissa yleensäkin) on kyse mielikuvista. En kuitenkaan ymmärrä, kuinka niiden on annettu vaikuttaa rakennussuunnitteluun niin paljon käytännöllisyyden kustannuksella. Kyllähän monet tekevät kotona ruokaa, joko innostuksesta aiheeseen tai ihan olosuhteiden pakosta, itse tekemällä kun saa juuri sellaista ruokaa kuin itse haluaa ja paljon halvemmalla kuin ravintolassa tai kaupan valmisruokahyllyltä. Jos on jokin sairaus (keliakia, kihti tms.), on ehkä pakkokin tehdä ruoka itse.

Vierailija

Pidän avokeittiöistä tai niin kuin jotkut sanovat tupakeittiöstä. Jos vierailee kotiseutumuseoissa on monissakin maalaistalossa ollut ns keittiö (tulisija) keskellä pirttiä ja pirtin pöytä siinä vieressä. Sivukammarit ovat sitten olleet muuta touhuamista. Ettei se ihan uusi keksintö taida olla.

Syy  minulla  on se, etten pidä olohuoneista. Ne ovat mielestäni täysin turhia neliön nielijöitä ja minä toiminnallisena ihmisenä haluan  yhteisöllisyyttä nimenomaan yhdessä touhuamalla sekä yhdessä kokkaamalla.  Ja vaikka valmistelenkin osan tarjoiluista etukäteen jätän osan myös niin, että voin vieraanikin kanssa touhuta.

Minulle vieraanvaraisuus on tärkeää, mutta olen jo vuosia sitten lopettanut pohtimasta onko kotini edustuskuntoinen. Kotini on minua varten ja  keittiö on kotini sydän.

Se, että käryt ja muut leviät pitkin huoneistoa voidaan ratkaista myös sulkemalla muiden huoneiden ovet, hankkimalla kunnon liesituuletin, tuulettamalla jne, Kun en mikään pihvejä käryttävä persoona muutenkaan ole niin viaton kasvissoppa tai marjapiirakan tuoksu tuskin mitään pahoja hajuja ole. Päinvastoin ihanaa loaskapäivänä tuoksutella niitäkin.

Muutan pian uuteen asuntoon ja pohdin, että miten selviän olohuoneesta.  Järjestänkö sinne kangaspuut vai perustanko punttisalin. Mitä ihmettä olohuoneissa tehdään? Pönötetään sohvalla ja toljotetaan telkkaria? Tulee telkkarille kova hinta, kun se pitää niin muhkeille neliöille asettaa alttariksi.

Vapaaherratar

Vierailija kirjoitti:
Se, että käryt ja muut leviät pitkin huoneistoa voidaan ratkaista myös sulkemalla muiden huoneiden ovet, hankkimalla kunnon liesituuletin, tuulettamalla jne,
Ongelmahan on nimenomaan se, ettei ns. olohuoneen ja keittiön välillä ole ovea, jonka voisi sulkea. Meillä on nykyisessä asunnossa makuuhuoneessakin sellainen ovi, ettei sitä oikein voi laittaa kiinni (rämisevä paljeovi).

Monet ruuat vaativat ainesten (olivarpa ne sitten kasvi- tai eläinperäisiä) ruskistamista ennen varsinaista kypsentämistä uunissa tai hellalla. Esimerkiksi lihapullat teen melkein aina uunissa, mutta vaikkapa kunnon bolognesea on mahdoton tehdä ruskistamatta ensin jauhelihaa ja sipulia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat