Suomalaisten Jouluperinteet.

Vierailija

Kait se Joulukuusi on yleisin suomalaiseen jouluun kuuluva perinne. Sen kanssa kyllä kilpailee ruoka. Sen merkitys on
kyllä tällaiselle kuudenkympin ja kuoleman välissä olevalle suuri. Ruokaa pitää olla monenlaista ja paljon.
Johtuisiko siitä, että niin vähän aikaa on kulun sodan jälkeiseswtä pula-ajasta. Nyt on pakko hamstrata
ruokaa, ettei vain lopu kesken.
Tutkailin etelänaapurimme Jouluruokia, siellä on vain verimakkara ja porsaanpaisti. Meillä pitää olla
laatikkoruokia monenlaisia, Ja uusia keksitään, vaikkapa bataatti ja punajuurilaatikko.
Syödään paistia ja juodaan "lientä".

Kommentit (6)

Vierailija

Onko kenenkään joulukuusessa enää sodanjälkeisiä koristuksia, eli puupala ja päällä hapsureunaista kiiltävää paperia, ehkä oli liimatt, vielä enkelin kuva. Tai suomelippunauhaa, tai talikynttilöitä, siis aitoja kynttilöitä, itse tehtyjä.

Vierailija

Lainaus:

Onko kenenkään joulukuusessa enää sodanjälkeisiä koristuksia, eli puupala ja päällä hapsureunaista kiiltävää paperia, ehkä oli liimatt, vielä enkelin kuva. Tai suomelippunauhaa, tai talikynttilöitä, siis aitoja kynttilöitä, itse tehtyjä.

Ei ole meillä, talikynttilöitä ei kannata tehdä ne savuuttaa liikaa parafinia pitää olla.
steriini savuaa liikaa.

Vierailija

Lainaus:

Nuo hienot vanhat koristeet tulvahtivat muistiini, mutta eipä niitä enää löydy omasta joulukuusesta.
Jotain ainutlaatuista silti tämän vuoden joulukuusesta löytyi, linnunpesä. Ei häiriintynyt 40 km kärrykyydistäkään, lujasti oli kuusen runkoon savettuna. Toivottavasti lastenlapset joskus vuosikymmenien päästä muistavat sen joulun, kun mummolan joulukuusessa oli linnunpesä. Ilmatar

Vierailija

Tuo juttuni tuli kahteen kertaan, niin laitetaan tännekkin joku kuva, niin ei ole ihan tyhjän pantina
Isäni kertoi aikonaan meille lapsille omia lapsuuden joulujaan, ja ne olikin mielenkiintoisia kuultavaa
Asuivat suuressa maalaistalossa, ja kun tilaa oli, niin laittoivat aina suuren kuusen keskelle pirttiä. Siihen Itse tekivät koristeet, lähinnä oljista. Syksyllä kun ruis puitiin, tai lähinnä se laitettiin kuhilaille, niin siitä saatiin sitten hyvää suoraa olkea, mistä voi tehdä kuuseen koristeitakin. Varmaan moni teistä muistaa, ( ja oletten mahdollisesti nukkuneetkin, sellaisessa sängyssä, missä oli olkipatja ) miten ihana tuoksu siitä lähti, ja jos oli vielä riihessä kuivatut oljet, niin aian vaan parani :)
Uuni oli talossa niin suuri, että siellä mahtui nukkumaan, ja usein sinne lapset kipasivatkin yöksi, ja taisi ne päivälläkin siellä aikaansa viettää. Ei tainnut paljon peitteitä siellä tarvita. Sinne oli sellaiset pienet askelmat siinä seinän vieressä, , mitä pitkin kiipesivät.
Vuodet vierii eteenpäin, ja me sen mukana...

Vierailija

Meillä on säästetty vanhoja kuusen koristeita, joskus laitetaan niitä kuuseenkin. Tuossa on muutamia niistä. Osa noista on tehty tosiaan puusta ja laitettu paperi päälle, vaan noissa on myös vanhoja oikeita "lakuja" niitä pitkiä, ja paperoitu. Oikeita steariini kynttilöitäkin joskus poltettu, vaan pitää olla aina paikalla, ei voi jätää yhtään valvomatta. Noi nauhatkin oli ennen hyvin kapeita ja aika vaatimattomia, nykyisiin verrattuna. Osa koristeista oli itse tehty silkki ja kiiltopaperista

Vierailija
Adalmiina

Meillä on säästetty vanhoja kuusen koristeita, joskus laitetaan niitä kuuseenkin. Tuossa on muutamia niistä. Osa noista on tehty tosiaan puusta ja laitettu paperi päälle, vaan noissa on myös vanhoja oikeita "lakuja" niitä pitkiä, ja paperoitu. Oikeita steariini kynttilöitäkin joskus poltettu, vaan pitää olla aina paikalla, ei voi jätää yhtään valvomatta. Noi nauhatkin oli ennen hyvin kapeita ja aika vaatimattomia, nykyisiin verrattuna. Osa koristeista oli itse tehty silkki ja kiiltopaperista

Dokaaminen on huolestuttavasti lisääntynyt.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat