Kyllä minä mieleni niin pahoitin kun vappusatasta ei tullutkaan, vietiin kuin tikkari lapselta suusta. Kuulun tähän pienituloisten eläkeläisten joukkoon ja kai ihan tyhmyyttäni. Tuli tehtyä nuorena töitä joista ei eläkettä kertynyt. Tuli tehtyä lapsia ja oltua niiden kanssa kotona. Kun lapset oli isompia piti mennä töihin, ei ollut varaa opiskella rahakasta ammattia. Tuli tehtyä paskaduunia ja terveys meni. Lopputyöura työttömyyskortistossa vajaakuntoisena. Ja sitten sille työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olinpa siis tyhmä, olisikin pitänyt opiskella ensin, ja mieluusti jättää lapset tekemättä. Olla vain itsekäs aikuinen. Ehkä näin menetellen en olisikaan pienituloinen köyhä eläkeläinen. Elämää ei vain voi elää uusiksi vaan nyt odotellaan RINTEEN satasta, tai ne odottavat ketkä ovat vielä silloin olemassa, koska sehän on luvattu JOSKUS tulevaksi jos vain rahaa riittää...
klo 18:46 | 14.11.2019
Suosituimmat
Uusimmat
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vappu lupaus satanen tulee jaetuksi kansaneläkkeen korotus yksineläjälle ja takuueläke 50e ja ne joilla kuukausi 1400e saavat kaiketi 11 euroa jossain vaiheessa. kyllä se nyt ihan oikein menee että niille eläkeläisille annetaan jotka ihan minimieläkkeiden varassa ovat.Kaikki eivät saa edes käteen työelämässä tuota 1400e/kk.
On se ikävää niille köyhille eläkeläisille jotka joutuvat rollaattoreilla "soppajonoon", ilmaisjakeluruokaa nyt kouluista saatavilla-joka hyvä juttu- mutta hätä kyllä ilmeinen koska ruokaa joutuu huonokuntoisetkin jonottamaan. Kyllä Rinteen hallituksessa puhutaan elämän tosi realiteeteistä enempi kuin koskaan . Ollaan tultu ruohonjuuritasolle.
Postilaiset tarvitsevat myös palkkansa , kansa se on joka maailman taloutta pyörittää , jatkuvast ei i voida alistaa ja päähän potkia työläistä. Miten sen voi perustella että postin johto saa vuodessa 4 miljoonaa? Eikö diktaattorit ulkomaillakin pistetä huonomille päiville.
Auttaa ehkä joitain, ei kaikkia. Kukaan yksineläjä ei tule pelkällä takuueläkkeellä toimeen, ellei ole omistusasuntoa tai vanhoja säästöjä. Eli saa lisäksi toimeentulotukea ja siitä varmaan vähennetään jotain jos eläke nousee.
Naisen kohdalla voi puhua biologisesta loukusta kun puhutaan kotiäitiydestä. Eläkkeet ovat työnantajien ja työntekijöiden maksamia yhteiseen kassaan. Kotityö ei sitä kassaa kartuta. Moni työssä käyneistä äideistä hoiti ansiotyönsä ja vapaa-ajallaan teki kotityöt, jos ei ollut osallistuvaa puolisoa. Aikoinaan ei ollut edes lapsille päivähoitoa, se piti itse jotenkin järjestää ja kalliisti maksaa.
Eikö puolison olisi pitänyt maksaa kotiäidin eläkemaksut, hänhän oli tavallaan työnantajan asemassa?
Ei tarvitse olla kokonaan kotiäiti kun jo vaikutti eläkkeeseen. Ainakin jos teki useamman lapsen eikä suoraan synnarilta mennyt töihin takaisin. Nykynaiset on käsittääkseni paremmassa asemassa, en halveksi kotiäitiyttä kun on pienet lapset, valinnanvapaus pitää olla onko silloin kotona vai ansiotyössä.Jos ennen on halunnut lapsia se on ollut naisen eläkkeestä pois, silloin ei tunnettu koti-isyysasiaa, nykyään siinäkin tasaarvoista jos vain miehellä on siihen haluja!
Nykyään monet sosiaalietuudet kartuttavat eläkettä. Tuo sosiaaliasiain viidakko on niin monipolkuinen, etten jaksa tutkia sitä tarkemmin, mutta lapsen kotihoito ei vie eläkettä kokonaan. Ehkä tulevaisuudessa ei ole enää suuressa määrin naisvaltaista eläkeläisköyhyyttä kuten on ollut kotiäiteinä olleiden naisten kohdalla. Suomi tarvitsee lapsia, mutta sosiaalietuuksien tai puolison varaan ei naisen kannata heittäytyä.
Aikoinaan sain äitiyslomaa kolme kuukautta, sitten anoin palkatonta omaa lomaa vajaat kaksi kuukautta, pidin kesäloman ja jippii! vauva olikin jo kypsässä kuuden kuukauden iässä siirtyäkseen naapurin mummon hoitoon. Kunnallisesta päivähoidosta ei ollut tietoakaan. Kyllä oli sydän syrjällään hoitajan ja hoidettava puolesta. Uskomattomia virityksiä piti rakennella hoidon suhteen kunnes lapsi pääsi kouluun. Missä oli isä? Oli töissä satojen kilometrien päässä, ei päässyt jakamaan perhearkea.
Nyt olen tyytyväinen eläkkeensaaja. Tyytyväinen siksi, että työura oli keskeytymätön tuota lyhyttä palkatonta virkavapaata lukuun ottamatta ja eläke näin ollen kohtuullinen.
Minulla ei oo eläkettä etes tuhatta euroa.ja sen onhan tuota päriänny.en kaepaa ulukomaa reissuja enkä muutakaan kallista huvia.töetä tuli kyllä tehtyä 7päevää viikossa kun olin yrittäjä.eikä riittänyt 8tuntia päivässä.oli valta ja vastuu itellä.lapsia en koskaan vienyt hoitoon .siinä olivat työssä matkassa.millon vaunuissa ,milloin sylissä.olihan se melekosta säätämistä.kaikista on kasvanut veronmaksajia. Sen minun satasen saapi Rinne vaekka pittää ite.