77-vuotias Kaari Utrio: "Tunnen itseni taakaksi yhteiskunnalle"

Kirjailija Kaari Utrio, 77, päätti lopettaa kirjoittamisen, ennen kuin taito alkaa hiipua. Julkinen keskustelu eläkeläisistä on saanut menestyskirjailijan tuntemaan itsensä taakaksi ja kustannuseräksi.Lue koko juttu

77-vuotias Kaari Utrio: "Tunnen itseni taakaksi yhteiskunnalle"

Kommentit (8)

Vierailija

Kiitos kirjailijalle teoksista, jotka ovat olleet kiinnostavaa ja innostavaa luettavaa jo pitkään. Nautin kuvauksista 1800-luvun helsinkiläisistä ja arvostan tietoa historiasta. Pidän neuvokkaista ja taitavista naisista, jotka osaavat tehtävänsä ja miehistä, joihin naiset rakastuvat. 

Hyvä ja muiden mieltä ilahduttanut kirjailija ei todellakaan ole mikään taakka, vaan lahja todella monille lukijoille. Seuraan kirjoituksianne Facebookissa ja on ollut mukavaa tutustua historiaa koskeviin, tutkittuihin tietoihin.

Toivotan Kaari Utriolle oikein hyvää jatkoa ja lisää kauniita, itselle kudottuja neuleita. :)

Marja

Pirjo Jämsästä

Kiitos Kaari osuvasta artikkelista. Elämäni varrella on teoksistasi ollut minulle paljon iloa ja hyötyä. Olen lukihäiriöisenä nauttinut teoksistasi ja oppinut myös kirjoittamaan paremmin.
Ajankohtainen on myös ikääntymisen huoli, entä jos jään toisten rasitteeksi....
Hyvää Uutta Vuotta Kaariile ja kaikille hänen lukijoilleen✨❄️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
käypäläinen

Taakaksi yhteiskunnalle? En minä , vaikka olen vain vähän sinua nuorempi nainen, tunne itseäni taakaksi yhteiskunnalle. Ymmärrän hyvin, että me sotien jälkeen syntyneet olemme nyt vanhoja, ja meitä on paljon. Nuorisoa yritetään saada ajattelemaan, että syömme heidän eläkkeensä jne. Mutta eihän se niin ole. Koko ajan maksamme ja olemme maksaneet veroja, joilla nykyiset nuoret saivat ilmaisen koulutuksen lukioon saakka, nyt jopa pidemmälle, tuetun yliopisto- tai ammattikoulutuksen jne.  Kuormitamme paljon terveydenhuoltoa tietenkin, mutta meistä huolehditaan silti. Eläkkeeni on tosi pieni, koska olen ollut äiti, ja mummi. Virkaurani siksi jäi lyhyeksi. Ainakin tämän hallituksen aikana olen tuntenut sen, kenestä sitten pitäisi pitää huolta ellei vanhuksistamme, lasten ohella. Heikoimmista.  Kaari, olet arvokas. Me kaikki olemme. 

Tia.A 69v.

Kiitoa osuvasta ja  rehelisestä arkaluontoisestakin artikelista hänelle.hänellä oli ongelmana näkö.minulla kuulo, Jokssa jäin kinni vasta joku  80/90 luku.Leikauksien jälkeen hetkelisiä kulon paranuksia.Mutta ei ymärtämystä se katoaa ja huono kuloinen kuulee vain sana sietä tai täältä,muodostaen nistä lauseen,lauset vältämättä ei sitä mitä puhuja puhuu.Tulee värinkäsitykisä,ongelmia.Josta oikeasti kulovikainen ei tajua.Itsehän hän nin puhui,sano.Oneksi olen onenelinen vihdoin 2 kuulokojeen käytäjä jo vuodesta 2015.Sekin kiitos puoli tutun koiran ulkoilutajan joka rohkeasti takertui  vastaukseeni.Noita maanpälisä enkelitä puolituttuja tielleni onkin eksynyt ja paljon.Kiitos siitä elämälleni kun ollan jo tällä 69 vuotiaita ja saman lailla mentyksiä,omaa yksinäisyttä. Minulla nitä metyksiä kuolemalle oli 2 vuoden aikana 17 kpl. Joten elän hetkessä ja usein aivo sumua.Ei demetiaa,vaan sitä ystävät tuttavat, suhdekin kuoli ,sisko ,velikin.Kuin pohdiskelua mitä sitten kun  sairaudet astuu kuvaan ja halitsevat arkea, ihan todelisuudessa? Olet sitten niiden kanssa yksin ja todella yhteiskunan armoilla. Kun ne läheiset joita viellä on, asuvat kaukana 300km. päässä.Tuki verkostoni vei nyt 2 vuoden aikana kuolema. Joten ihan aihesta hän puhuu ja rohkeasti koko oma elämän karensa avauti. Kiitos artikeli. Pydän myös anteksi tekstini virheet,luki häiriöisenä kansa-koulu ei siihen tukea saanut ja itse en nitä näe.

Ahma

Mummot ja vaarit jotka rakastavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan ovat rikkaus. Kiitän monta kertaa viikossa omaa anoppiani, joka kannattelee meidän perhettä leipomalla, kuskaamalla lapsenlapsia ja kysymällä kuulumisia. Me pidämme myös hänestä huolta ja näin emme tarvitse yhteiskunnalta palveluja. Mitään niin kaunista ei ole kuin rakkaus ja aika omille lapsille.

Vierailija

Auttaisiko se jos miettisit kuinka paljon on yhteiskunta saanut sinulta; mm verojen maksajana?!!!

Vanhentuminen ei saisi olla itsensä tuomitsemista vaan lahjaksi annetusta elämästä nauttiminen vaikka sitä rajoittaisia sairaudet ja alemmuuden tunteet.

Vierailija

Kaari. Sinä voit lakata hengittämästä joku päivä, mutta perintösi elää ikuisesti upeissa teoksissasi.

Vierailija

Heips! Olen pahoillani jos loukkaan sinua hiukan hyvää tarkoittavana mutta....

Jos mietit asiaa tarkemmin, niin varmaan ymmärrät itsekkin, että asenteesi voi olla se suurin taakka sinulle itsellesi! Jos etsit keinoja sen voittamiseen annat itsellesi suuren mahdollisuuden elämästä nauttivan onnellisuuteen josta riittää toisillekkin!

Kevät tekee tuloaan ja kesäkin saapuu niin ota tuttavasi tai useampia mukaan luontoon kävelylle. Ja nauttikaa toistenne seurasta vaihtaen mielipiteitä jotka teitä kiinnostavat ja voihan mukaan ottaa termospullon kahvia ja vaikka jotain maukasta pullaakin niin tuntuu miellyttävämmältä... Liikunta piristää koko kehoa, etenkin aivoja.

Ota tilaisuudesta "vaari" =)

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat