Vierailija

Mitä kokemuksia ihmisillä on tilanteesta, jossa toinen puoliso on täysin toimintakykyinen ja terve, mutta toisella on dementia loppuvaiheessa, ja on lopullisesti laitoksessa?

Missä vaiheessa terveellä on moraalinen oikeus yrittää etsiä uutta kumppania? Kun vanhan viimeisetkin elintoiminnot ovat lakanneet, ja vuoden suruaika on ohi? Kun puoliso ei enää tunnista, eikä ymmärrä, kuka sinne laitokseen on tullut katsomaan? Kun mitään kontaktia ei saa?

Kommentit (12)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Julkkiksista esim. Eino Grönillä on vaimo hoitokodissa mutta naisystävä tuo iloa elämään.

Onko tuo mielestäsi oikein vai väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkkiksista esim. Eino Grönillä on vaimo hoitokodissa mutta naisystävä tuo iloa elämään.

Onko tuo mielestäsi oikein vai väärin?

Mikä minä olen ketään tuomitsemaan heidän ratkaisuistaan,  itse tuskin " etsisin" uutta kumppania tuossa tilanteessa.

Jos toinen on jo saavuttamattomissa ja uusi ystävä kohdalle osuu niin sehän on vain positiivinen asia. Uusi kumppani tuo iloa ja positiivisuutta elämään. Elämä menee eteenpäin ,

Vierailija

Mökin muori kirjoitti:
Jos toinen on jo saavuttamattomissa ja uusi ystävä kohdalle osuu niin sehän on vain positiivinen asia. Uusi kumppani tuo iloa ja positiivisuutta elämään. Elämä menee eteenpäin ,

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Onko siis vastauksesi se, että sitten on hyväksyttävää, kun puolison kanssa ei pysty käymään keskustelua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mökin muori kirjoitti:

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Onko siis vastauksesi se, että sitten on hyväksyttävää, kun puolison kanssa ei pysty käymään keskustelua?

Itse se täytyy päättää, koska ihminen on aina vastuussa siitä  miten toimii ja mitä tekee. Ei kukaan vieras ota vastuuta tekemisistäsi. Siis toimi niin kuin järki ja sydän sanoo, niin, että on hyvä omatunto, että ei tarvitse myöhemmin  katua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mökin muori kirjoitti:

"Kunnes kuolema erottaa."

Vierailija

Tämä varmaan jakaa mielipiteet kahtia, aika vaikea asia.
Jos oma puoliso ei tunne, ehkä ei edes puhukaan enää ollenkaan, nukkuu suurimman aikaa päivästä, miten häntä voisi loukata tai vahingoittaa, jos terveempi puoliso viettää aikaa uuden ystävän kanssa?
On hyvin raskasta seurata kun rakas ihminen hiljalleen hiipuu tästä elämästä.
Jos tuntuu, että kaipaa toista aikuista puhekaverikseen ym. Jos se antaa voimaa arkeen, ei se tunnu väärältä.

Aloittaja

"Kunnes kuolema erottaa". Onko syvästi dementoitunut pikemminkin kuollut vai elävä? Ei ole kunnolla kumpaakaan, jotain siltä väliltä. Sydän lyö, mutta henkisistä toiminnoista ei paljon ole jäljellä - persoona on sammunut, melkein kokonaan.

Tilanne on niin hämmentävä ja epätodellinen, ettei sydän sano yhtään mitään. Enkä yhtään osaa sanoa, miltä jokin ratkaisu tuntuisi joskus tulevaisuudessa.

Vierailija

Minulla on ystävätär ,jonka mies ollut yli kymmenen vuotta hoitokodissa dementian takia .
Ystävälläni on uusi aviomies ,he käyvät yhdessä tervehdys käynneillä hoitokodissa ,ja esim . tänä jouluna hakivat kotikäynnille Joulupäivänä, koko perheen joukkoon .Miksi puolison pitäisi lopettaa eläminen toisen muistisairauden takia . Tässä tilanteessa kaikki ovat onnellisemmassa asemassa .
Toista ei ole hylätty .
Minusta elämä näin , on täysin hyväksyttävää !

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävätär ,jonka mies ollut yli kymmenen vuotta hoitokodissa dementian takia .
Ystävälläni on uusi aviomies ,he käyvät yhdessä tervehdys käynneillä hoitokodissa ,ja esim . tänä jouluna hakivat kotikäynnille Joulupäivänä, koko perheen joukkoon .Miksi puolison pitäisi lopettaa eläminen toisen muistisairauden takia . Tässä tilanteessa kaikki ovat onnellisemmassa asemassa .
Toista ei ole hylätty .

Minusta ei!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista ei ole hylätty .

Minusta ei!

Ei minustakaan!

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat